topNotif

خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن

2469 بازدید
07 آذر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن آشنا شوید

لبو یا چغندر قرمز (beetroot) که در فصول سرد سال بیش از دیگر زمان ها استفاده می شود، فواید بسیاری دارد. آب لبو یکی از نوشیدنی های خوشمزه است که بسیار سریع و آسان تهیه می شود. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی مواد معدنی و ویتامین ها است که مزایای زیادی برای بدن به ارمغان می آورد. حال در ادامه این مقاله با خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن آشنا شوید.

 

خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن

خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن

 

فواید درمانی چغندر

چغندر قند یا لبو ارزش غذایی بالایی داشته و فواید درمانی بسیاری دارد. فواید درمانی چغندر قند عبارتند از:

  • لبو سرشار از ویتامین آ، ویتامین ث، فولیک اسید است و مواد معدنی فراوانی همانند منیزیم و پتاسیم دارد. همینطور سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان های فراوان است.
  • این گیاه به دلیل فیبر بالایی که دارد برای بهبود دستگاه گوارش مفید بوده و یبوست را از بین می برد.
  • لبو باعث پایین آوردن فشار خون بالا و متعادل کردن آن می شود، که در نهایت از ایجاد بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
  • چغندر قرمز به تقویت و سلامت استخوان ها کمک می کند، به دلیل روی، کلسیم و منیزمی که در این ماده غذایی وجود دارد، برای تقویت استخوان ها مفید است.
  • لبو سرشار از نیترات است و نیترات برای سلامت مغز مفید می باشد. نیترات برای از بین بردن بیماری های زوال عقل همانند آلزایمر موثر بوده و باعث بهبود حافظه می شود.
  • به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها برای بهبود بیماری هایی مانند سرطان، دیابت نوع 2، التهابات، چاقی، و بیماری های قلبی مفید است.
  • لبو سرشار از فیبر است و فیبر به زمان بیشتری برای هضم غذا نیاز دارد. به همین علت ساعت های بیشتری احساس سیری خواهید کرد. این ماده غذایی برای کاهش وزن و لاغری موثر است.
  • لبو سرشار از آهن است و برای کم خونی مفید است. همینطور سرگیجه ها و سردردهای ایجاد شده به علت کم خونی را از بین می برد.
  • لبو به دلیل فراوانی ویتامین آ برای تقویت چشم ها موثر است.
  • تحقیقات انجام شده بر روی چغندر قرمز نشان می دهد که این ماده غذایی دارای مواد معدنی مورد نیاز زنان باردار است، که به کاهش تولد نوزادان نارس و مشکلات حین تولد منجر می شود.
  • این ماده غذایی سرشار از بتائین است، که به سلامتی کبد کمک می کند و چربی هایش را از بین می برد.

خواص آب چغندر و فواید آن برای سلامتی بدن

چغندر قرمز یکی از مواد غذایی است که می توان آن را به یک نوشیدنی فوق العاده تبدیل کرد. در روزهای پر مشغله که امکان مصرف وعده غذایی وجود ندارد می توان آب لبو نوشید تا مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن برای چند ساعت تامین شوند.

 

همچنین بخوانید:  خواص برگ چغندر قند و فواید درمانی آن

 

  • آب لبو را در بین وعده های غذایی می توان مصرف کرد، همینطور بعد از ورزش های سنگین، مصرف آب لبو باعث بالا بردن افزایش قوای جسمی و استقامت بدن می شود.
  • یک لیوان آب لبو 58 گرم کالری و 13 گرم کربوهیدرات دارد، همینطور غنی از پتاسیم، منیزیم، ویتامین ث، فیبر، و آنتی اکسیدان هاست.
  • آب چغندر قند برای از بین بردن فشار خون بالا مفید است. طبق تحقیقات افرادی که در هفته سه لیوان آب لبو می نوشند فشار خون متعادلی دارند.
روش تهیه آب لبو (آب چغندر)
  • شما می توانید چهار عدد لبو کوچک را در مخلوط کن مخلوط کرده و با اضافه کردن یک لیوان آب به آن، آب لبو تهیه کرده و آن را بنوشید.
  • همینطور می توانید یک عدد لبو بزرگ را به قطعات کوچکی تقسیم کرده با مقداری زنجبیل، یک عدد هویج، و یک عدد سیب مخلوط کنید و مابین وعده های استراحت بین کار یا ورزش بنوشید.
  • یک عدد لبو کوچک را با یک عدد خیار کوچک یا متوسط، مقداری آناناس مخلوط کرده و بنوشید، در صورت تمایل می توانید شیر نارگیل هم به آن اضافه کنید.

موارد منع مصرف لبو

مصرف بیش از حد لبو منجر به اجابت مزاج به رنگ قرمز می شود که با قطع کردن مصرف آن این حالت پس از 24 ساعت (نهایت 48 ساعت) از بین می رود. به دلیل خاصیت کاهش دهندگی فشار خون در صورت مصرف بیش از حد منجر به پایین آوردن فشار خون شود، بنابراین افرادی که فشار خونی پایینی دارند از مصرف بی رویه لبو اجتناب کنید. افرادی که قبلا به سنگ کلیه مبتلا شده اند، بهتر است لبو را با احتیاط مصرف کنند.

شما می توانید لبو را به صورت خام همراه غذا، پخته یا آب پز، شربت لبو، ترشی لبو، در سالادهای مختلف استفاده کنید و از فواید خارق العاده اش برخوردار شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ چغندر خشک را با خواص درمان غلطت خون، صاف کننده خون، تقویت کننده اعصاب، ضد سرطان، ضد پیری، درمان دیابت، درمان چاقی، تنظیم فشار خون، تقویت استخوان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0