خارش واژن (علل و راه های در مان آن)

2009 بازدید
15 بهمن 97
بهاره
,

علل خارش واژن و راه های درمان خانگی آن چیست؟

واژن بخش مهم و حیاتی بدن هر زن است. به همین دلیل زنان باید از بدن خود مراقبت کنند و همچنین، مراقب مهبل و پاکیزگی کامل آن باشند. عمدتا باکتری ها به علت عدم بهداشت فردی در مهبل رشد می کنند، در نتیجه باعث بروز مشکلاتی چون عفونت و خارش می شوند. اغلب زنان فکر می کنند که واژن در اثر عفونت ها دچار خارش می شود، اما دلایل متعددی برای این بیماری وجود دارد. در این مقاله به بررسی علل خارش واژن و راه های درمان خانگی آن می پردازیم.

 

خارش واژن

خارش واژن

 

علل خارش‌واژن

لباس های نامناسب

دلیل خارش در مهبل (واژن) می تواند استفاده از شلوار و پوشیدن لباس های زیر نامناسب باشد. بنابراین، برای جلوگیری از این، باید لباس زیرهای نخی و شلوارهای راحت استفاده کرد. همچنین، سعی کنید بهداشت فردی را رعایت کرده و برای حذف موهای زائید در آن ناحیه از تیغ استفاده نکنید.

عرق کردن بیش از حد

عرق بیش از حد در مهبل (واژن) هم می تواند خارش در واژن را ایجاد کند. به این ترتیب، هر زمان که بیش از حد عرق می کنید، بلافاصله لباس های خود را عوض کنید. همچنین واژن خود را شسته و خشک کنید.

استفاده از روان کننده ها

استفاده از روان کننده ها برای روابط جنسی نیز می تواند باعث خارش در مهبل شود. الکل یا لاتکس موجود در بعضی از روان کننده ها اغلب باعث خارش و آلرژی در مهبل می شوند. بنابراین، قبل از استفاده از آن ها، با پزشک مشورت کنید.

خارش در دوران یائسگی

در طی یائسگی، میزان استروژن زنان به طور قابل توجهی کاهش می یابد و تعادل pH واژن نیز تغییر می کند. در این مورد، دیواره های واژن نازک و خشک هستند، که معمولا باعث خارش نیز می شود. این به نام آتروفی واژن شناخته می شود. در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان ترشحات واژن در زنان (علل، علایم و راه های درمان طبیعی و گیاهی آن)

 

استفاده از صابون

بسیاری از بانوان نمی دانند که نباید برای تمیز کردن واژن از صابون استفاده شود. زیرا، صابون باعث اختلال در ایجاد PH واژن و باعث خشکی واژن و خارش می شود.اگر می خواهید از ماده شستشو استفاده کنید، بهتر است به جای صابون از لوسیون های مناسب واژن، استفاده کنید.

واژینوز باکتریایی

بیماری واژینوز باکتریایی در اثر رشد بیش از حد باکتری‌های بی‌هوازی، گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. این عفونت واژن در زنان بسیار معمول است. این بیماری می توانند در هر سنی باشند اما زنان گروه سنی 25 تا 35 ساله بیشترین خطر را دارند خارش در مهبل شایع ترین نشانه این بیماری است. علاوه بر خارش، ترشح رقیق و خاکستری همراه با بوی بد مانند بوی ماهی از دیگر نشانه های این بیماری است. اگر چنین نشانه هایی داشتید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

عفونت مخمر (عفونت های قارچی)

خارش در واژن به علت عفونت مخمر و یا عفونت های قارچی بسیار شایع است. علاوه تر خارش، سوزش و قرمزی و در برخی موارد ترشح سفید و بدون بو از دیگر علایم این بیماری است. بلافاصله بعد از اینکه علایم عفونت مخمر را دیدید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت عدم درمان به موقع، مشکلات جدی ایجاد می شود.

درمان های خانگی برای خارش مهبل

  • واژن را با مخلوط کردن 3 قاشق غذاخوری سرکه سیب در 1 لیتر آب تمیز کنید. سرکه خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کنندگی دارد که خارش را از بین می برد.
  • با ترکیب برگ چریش و آب، واژن را تمیز کنید تا مشکل خارش مهبل بر طرف شود.
  • بین 7 تا 10 قطره روغن پونه را با دو وعده غذا در روز میل نمایید.
  • روغن درخت چای یک پاک کننده طبیعی با خاصیت ضد قارچی است. چند قطره روغن درخت چای را بر روی تامپون ریخته و آن را به مدت 4 ساعت در مهبل (واژن) خود قرار دهید. همچنین می توانید چند قطره از این روغن را به کمک اپلیکادور وارد واژن کنید. این کار خارش را برطرف می کند.
  • برگ ریحان را در آب بجوشانید و سپس، واژن را با آن بشویید. کمی بعد از این کار، خارش مهبل درمان می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیاف ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

برای ارتباط با بخش پشتیبانی فروشگاه عطارک و دریافت راهنمایی بیشتر جهت خرید محصول، می توانید از طریق پیام رسان های اجتماعی و تماس با ما، اقدام نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0