topNotif

حافظه تان را تقویت کنید

1655 بازدید
29 مهر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

با چند تکنیک ساده حافظه تان را تقویت کنید

برای افزایش قدرت حافظه تان باید در مجموع روی شرایط فیزیکی و نگرش ذهنی خود تمرکز کنید تا موفق شوید. حافظه به طور مجزا کار نمی کند بلکه قسمتی از مغز و بدن است که با هم کار می کنند. اگر می خواهید پتانسیل حافظه تان را به حداکثر برسانید باید انواع مختلف اقدامات ساده حمایت از حافظه را برای نگه داشتن بدنتان در شرایط خوب کاری بپذیرید.

بیشتر مردم فکر می کنند حافظه آن ها همیشه و در همه شرایط بدون اشتباه و دقیق و با سرعت کار خواهد کرد. در واقع این طرز تفکر باعث عدم انسجام عملکرد حافظه می شود. اگر می خواهید عملکرد حافظه تان با حداکثر توان مانند سایر قسمت های بدنتان کار کند باید حافظه بلند مدت و ثابت خودتان را پرورش دهید. اولین قدم برای ساختن زیربنای تکنیک های پرورش حافظه آن است که سعی کنیم هوشیارانه مغزمان را در شرایط خوب و فعال نگه داریم.

حافظه تان را تقویت کنید

حافظه تان را تقویت کنید

تغذیه خوب، را نباید در افزایش قدرت عملکرد حافظه بی تاثیر دانست.

از آنجایی که مغز در برابر اکسیداسیون آسیب پذیر است، آنتی اکسیدان ها دارای اهمیت زیادی هستند. آنتی اکسیدان ها شامل غذاهای سرشار از ویتامین ث، ویتامین ای و سلنیوم هستند. افزایش دهنده های دیگر عملکرد مغز اسیدهای چرب هستند  به خصوص اسید چرب امگا 3، ویتامین های ب و بعضی از مواد معدنی. برای اینکه دریافت این مواد غذایی توسط مغز را به حداکثر برسانید تا حد امکان غذاهای تازه بخورید و تا جایی که می توانید آن ها را کمتر بپزید. برخی عقیده دارند که استفاده از مکمل جینکو بیلوبا (ginkgo biloba) جریان خون در مغز را افزایش می دهد.

ماهی های روغنی مانند ماهی سالمون و کلم بروکلی که سرشار از آنتی اکسیدان می باشند از غذاهایی هستند که اهمیت زیادی در عملکرد مغز دارند. مرکبات، فلفل ها، هویج، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ، اسفناج، غذاهای دریایی، غلات، فندق، دانه و روغن های گیاهی سرشار از ویتامین ث، ای، سلنیوم و کراتینویدها هستند. اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی های روغنی مثل ساردین، سالمون، ماهی تن، کیلکا و روغن زیتون می شوند. گوشت ماکیان (مرغ، بوقلمون و..)، ماهی، شیر، برشتوک، فندق، گردو، لوبیاها، سبوس، سبزیجات برگدار سرشار از ویتامین ب 12، ب6، ب2 و ب 1 هستند. منیزیم و زینک را در سیب، گلابی، لوبیاها، گندم کامل، فندق و گردو، بوقلمون می توان یافت.

ذهن و جسمتان را تمرین دهید.

سلامت جسمانی نقش مهمی در عملکرد ذهن شما دارد. مغز شما 20 درصد اکسیژنی را که بدن دریافت می کند مصرف می کند، اگرچه مغز فقط 3 درصد وزن بدنتان را تشکیل می دهد. افزایش جریان خون بر اثر تمرینات ورزشی، اکسیژن مورد نیاز مغز را تامین می کند و به این ترتیب روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد. تمرین باید با شدت مناسب انجام شود یعنی هرگز نباید از لحاظ نفس کم بیاورید. حداقل 20 دقیقه تمرین در 3 روز در هفته را هدف قرار دهید.

ورزش جریان خون را در بدن افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری در دسترس بدن قرار می دهد. این کار باعث عملکرد بهتر مغز می شود. تمرین باید لذت بخش و نشاط آور باشد، بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که دوست دارید و ببینید چگونه به شما احساس هوشیاری بیشتری می دهد.

 

همچنین بخوانید: توصیه های دینی برای تقویت حافظه

 

کاهش عوامل استرس، پرورش حافظه عملکرد و قابلیت های شما را افزایش خواهد داد.

اما نباید با آن زیاد دست و پنجه نرم کرد. از تلاش برای انجام چند کار در یک زمان اجتناب کنید. تکنیک های مدیریت زمان را یاد بگیرید تا بتوانید زندگی خود را منظم نگهدارید و احساس کنید آن را تحت کنترل دارید. اگر طبیعت شما آن است که کارهای زیادی برای مردم انجام دهید، یاد بگیرید گاهی اوقات به آن ها جواب منفی هم بدهید. از تکنیک های ساده کاهش استرس مانند تمرینات ساده ریلکس کردن یا مدیتیشن برای پایین آوردن فشارها در خانه و محل کار استفاده کنید. مطمئن شوید هر روز زمان خاصی را برای خودتان اختصاص دهید، هر وقت فرصت پیدا می کنید کاری را که از انجام آن لذت می برید انجام دهید. برنامه ای بریزید که هر روز زمانی را با خانواده و دوستان در آرامش به سر برید و مطمئن شوید از تعطیلات منظمی استفاده می کنید.

آگاهی از چرخه زیستی

هر شخصی چرخه زیستی خودش را دارد و یک نوسان در سیستم آن ها می تواند عملکردشان را به حداکثر یا حداقل برساند. این ریتم می تواند روی حافظه تاثیر گذارد، بسیاری از مردم متوجه شده اند که حافظه شان در ساعات اولیه صبح و اواسط شب بهتر کار می کنند. از آنجایی که مقدار انرژی با درجه حرارت بدن ارتباط دارد شما می توانید چرخه زیستی خودتان را کنترل کنید و عملکرد حافظه خودتان را بررسی کنید. داشتن درجه حرارت بالا معمولا نشان دهنده میزان بالای انرژی می باشد. درجه حرارت بدن خود را هر سه ساعت در روز اندازه بگیرید و نتیجه آن را روی یک جدول بنویسید. این کار را یک هفته انجام دهید و ببینید معمولا بهترین موقع برای شما چه زمانی است.

خوب خوابیدن

برای سلامت کل بدن حیاتی است و کم خوابیدن می تواند باعث آشفتگی ذهنی شود. خواب در دوام حافظه نقش مهمی دارد پس خوب خوابیدن برای داشتن حافظه خوب اهمیت دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سعد هندی را با خواص افزایش حافظه، برطرف کننده بوی دهان، اشتها آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0