تقویت و استحکام استخوان ها با 5 منبع ویتامین دی

2425 بازدید
14 اسفند 97
بهاره
,

تقویت استخوان ها با 5 ماده غذایی سرشار از ویتامین دی

با توجه به افزایش سن، استخوان های بدن تضعیف می شوند. ویتامین دی یکی از مهمترین ویتامین ها برای رشد بدن و تقویت استخوان ها محسوب می شود. کمبود ویتامین دی باعث کاهش استحکام و تراکم استخوان های بدن می شود و می تواند منجر به بسیاری از بیماری های مرتبط با استخوان ها مانند آرتروز، اسکولوروز، پوکی استخوان و غیره شود. جدا از این، کاهش آن نیز باعث تحلیل عضلات بدن می شود. بنابراین، تامین این ویتامین از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این مقاله شما را با 5 ماده غذایی سرشار از ویتامین دی جهت تقویت استخوان ها، آشنا می کنم.

 

تقویت و استحکام استخوان ها با 5 منبع ویتامین دی

تقویت و استحکام استخوان ها با 5 منبع ویتامین دی

 

منابع تامین ویتامین دی

همان طور که در بالا اشاره شد، کمبود ویتامین دی سبب بروز بیماری هایی در بدن می شود. فقدان این ویتامین در کودکان که باعث عدم رشد استخوان ها و در افراد بزرگسال نیز بیماری های مختلفی مانند پوکی استخوان، آرتروز، تحلیل و درد در عضلات، افسردگی و اختلالات خود ایمنی می شود. بهترین منبع ویتامین دی نور خورشید است. این ویتامین از طریق پوست جذب بدن می شود.

بهترین زمان برای استفاده از نور خورشید در صبح می باشد. اما، به دلیل مشغله هایی که در زندگی های امروزی وجود دارد، قرار گرفتن در معرض آفتاب بسیار کم است. از طرفی آفتاب برای برخی از افراد که مشکلات پوستی دارند، بسیار مضر است. به همین دلیل بهترین راه تامین ویتامین دی از طرق مواد غذایی است. یکی از بهترین مواد غذایی که به تامین ویتامین دی کمک می کند ماهی است. اما غیر از ماهی و غذاهای دریایی، مواد غذایی دیگری هم هستند که به تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کنند. در ادامه با این مواد غذایی آشنا شوید.

تقویت و استحکام استخوان ها با 5 منبع ویتامین دی

قارچ

قارچ ها منبع خوبی از ویتامین دی هستند. علاوه بر این، قارچ ها حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها می باشند که برای سلامت بدن به ویژه تقویت و استحکام استخوان ها بسیار مفید هستند. دلیل این امر این است که قارچ ها تنها از طریق نور خورشید رشد می کنند، از این رو از ویتامین دی غنی است. شما می توانید انواع قارچ را برای تامین این ویتامین مصرف کنید، اما ویتامین دی در قارچ مرچلا (یا کرکونوسه یا قارچ مرالز) نسبت به سایر قارچ ها بیشتر است.

شیر گاو یا بز

شیر گاو و محصولات تهیه شده از آن برای تمام بدن به ویژه برای تقویت و استحکام استخوان ها مفید است. در شیر گاو، چربی کمتر از شیر بوقلمون است، در حالی که کلسیم و ویتامین دی بالایی دارد. به طور مشابه، در شیر بز نیز میزان قابل توجهی از ویتامین دی نیز یافت می شود. با مصرف روزانه شیر گاو، 50 درصد از ویتامین دی و با مصرف شیر بز 31 درصد از ویتامین دی تامین می شود.

 

همچنین بخوانید:  پیشگیری و درمان پوکی استخوان

 

توفو

توفو نیز از شیر تهیه شده و بسیار مغذی است. توفو شامل پروتئین و مواد معدنی بیشتری نسبت به پنیر و گوشت قرمز است، توفو همچنین منبع خوبی از ویتامین دی و کلسیم است که به کاهش پوکی استخوان کمک می کند.بنابراین اگر شما وارد سن سی سالگی شده اید، استفاده از توفو برای شما بسیار مفید است. زیرا، از 30 سالگی به بعد تراکم استخوان ها در بدن کاهش می یابد.

روغن کبد ماهی

امرزوه کمبود ویتامین دی در زنان بالای 30 سال بسیار افزایش یافته است و به همین دلیل بسیاری از آن ها با انواع مشکلات جسمی و استخوانی از جمله ضعف استخوان ها و پوکی استخوان مواجه می شوند. اکثر زنان بالای 50 سال در کار و بالا رفتن از پله ها دچار مشکل می شوند. کمبود ویتامین دی نیز می تواند با روغن ماهی کبد جبران شود در نتیجه، تقویت و استحکام استخوان ها به وجود می آید. یک قاشق چای خوری از این روغن حاوی حدود 1350 میلی گرم ویتامین دی می باشد.

کره

خوردن کره برای صبحانه مفید است زیرا، خوشمزه و سالم است. بهتر است کره را با نان های کامل مانند نان های سبوس دار و نان جو بخورید تا مزایای بیشتری برای بدن داشته باشد. همچنین، یک منبع خوبی از ویتامین دی است که استخوان ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. 100 گرم کره، حدود 40 درصد از ویتامین دی بدن را تامین می کند. علاوه بر این، کره حاوی نوعی از ویتامین کا است که که می تواند بدن را در برابر بیماری های قلبی و پوکی استخوان محافظت کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خربزه را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد انعقاد خون، درمان سرفه های شدید، افزایش میل جنسی، برطرف شدن لکه های صورت، اشتها آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0