topNotif

روش هایی برای تسکین و درمان ورم ملتحمه چشم

3206 بازدید
30 بهمن 96
آلاله

آخرین به روزرسانی 08 مهر 1398

روش هایی برای تسکین و درمان ورم ملتحمه چشم که بد نیست بدانید

ورم ملتحمه یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) که قرمزی چشم نیز به آن گفته می شود، حالتی است که غشای پیچیده ای که پلک ها و چشم را می پوشاند، ملتهب شود و همزمان یک غشای شفاف و نازک روی صلبیه و سطح داخلی پلاک را پوشانده است. التهاب ملتحمه می تواند حاد و یا مزمن باشد. این بیماری در اثر عفونت (باکتریال و ویروسی) و یا عوامل غیر عفونی (آلرژی یا حساسیت) ظاهر می شود. لازم به ذکر است درمان های خانگی برای بیماری (به خصوص در نوع عفونی)، درمان قطعی نبوده، اما علائم آن از جمله خارش، قرمزی و التهاب را کاهش می دهد. حال در ادامه این مقاله با روش هایی برای تسکین و درمان ورم ملتحمه چشم آشنا شوید.

علل و علائم بیماری التهاب ملتحمه چشم

شکل حاد التهاب ملتحمه به شدت واگیر دار بوده و توسط یک عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. همچنین، ورم ملتحمه می تواند در نتیجه حساسیت به مواد حساسیت زایی که از طریق هوا مثل گرده گیاهان، گرد و خاک، اسپور قارچ ها، موی حیوانات و یا گیاهانی خاص منتقل می شوند، ایجاد شود.

احتقان، قرمزی و تحریک از مشخصات این حالت هستند. اگر عامل آن گرد و غبار باشد، یک تحریک موقتی و آب ریزش از چشم وجود دارد. حساسیت باعث قرمزی مشخص در چشم ها و آب ریزش شدید می شود. یک ناراحتی شدید و احساس سنگ ریزه در چشم وجود دارد، مانند اینکه در چشم ها شن هست. همچنین، یک حالت ترس از نور وجود دارد که شخص قادر به باز نگه داشتن چشمش و یا نگاه کردن در نور نیست.

اگر آب ریزش غلیظ و چرکین باشد به احتمال زیاد یک عفونت باکتریایی وجود دارد. آب ریزش شدید به یک علت ویروسی اشاره دارد. در عفونت های ویروسی برجستگی هایی موئین و مخمل مانند و یا فولیکول هایی در سطح زیر پلک چشم وجود دارد. التهاب ملتحمه ای که درمان نشده است می تواند موجب برگشتن پلک چشم، زخم روی قرنیه که منجر به سوراخ شدگی آن می شود و التهاب تمام قسمت های کره چشم می شود.

 

درمان ورم ملتحمه چشم

درمان ورم ملتحمه چشم

 

روش هایی برای تسکین و درمان ورم ملتحمه چشم

1- کمپرس آب گرم و آب سرد

روزانه به مدت 5 تا 10 دقیقه چشم ها را با آب گرم کمپرس کنید. انجام این روش 3 تا 4 بار در روز ناراحتی چشم ها مانند خارش و قرمزی را تسکین می دهد. چنانچه، التهاب ملتحمه چشم در اثر حساسیت یا آلرژی (گرد و خاک، گزیدگی پشه و …) باشد، از کمپرس آب گرم اجتناب کرده و از کمپرس آب سرد استفاده کنید. کمپرس آب سرد خارش چشم ها را متوقف کرده و قرمزی را کاهش می دهد. در مواردی که ورم ملتحمه در اثر گزش حشره و همراه با خارش، چرک و عفونت باشد، آلرژی مسبب آن است. در این موارد علاوه بر کمپرس آب سرد، مصرف داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین می تواند اثر بخش باشد.

2- شستشو چشم ها با آب

در اکثر مواقع التهاب ملتحمه بدون مصرف دارویی بهبود می یابد، اما به منظور تسریع بخشیدن به بهبودی این بیماری، روزانه 2 تا 3 بار چشم ها و پلک ها را با یک تکه پنبه آغشته به آب تمیز یا استریل پاک و تمیز نگاه دارید.

3- شستشو چشم ها با شامپو بچه

شستشو و کمپرس آب گرم اغلب برای کودکان موثر است، اما بزرگسالان گاهی علاوه بر این روش ها نیاز به مراقبت های دیگری نیز دارند. افرادی که ترشح چشمی زیادی دارند، لازم است محلولی از شامپو بچه به اضافه آب گرم تهیه نمایند. یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده، مژه ها را با آن تمیز کنید. آب گرم باعث نرم شدن پوسته ها و شامپو موجب تمیز شدن محل اتصال مژه به پلک می شود. اگرچه محلول های دیگری در داروخانه ها وجود دارد که اثری مشابه دارند، اما این روش نیز اثر خوبی در کاهش خارش دارد.

دارو درمانی

چنانچه ورم ملتحمه ناشی از میکروب باشد، التهاب چشم ها با بستن آن بیشتر می گردد. به همین دلیل ورم ملتحمه شب ها بدتر می شود. به منظور جلوگیری از این حالت، استفاده از پماد آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک شب ها قبل از خواب بسیار مفید است. با مصرف پماد از تشکیل پوسته نیز پیشگیری می شود.

 

همچنین بخوانید: راهکارهایی برای مراقبت از چشم ها

 

درمان های گیاهی ورم ملتحمه چشم

گل گندم

در ۳ لیوان آب، ۲ قاشق غذاخوری گل گندم اضافه کنید و آن را به حدی بجوشانید تا یک لیوان از آن باقی بماند. سپس، آن را صاف کرده و پس از سرد شدن، روزانه چشم ها را با آن بشویید.

هلیله

 میزان ۵ گرم هلیله زرد را به همراه ۱۰ گرم هلیله سیاه به ۴ لیوان آب اضافه نمایید. سپس، آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و بعد از آن صاف نموده و در هر وعده یک لیوان میل نمایید.

نکته: درمان های گیاهی در اولین علائم ناراحتی مانند درد، قرمزی و یا آبریزش به کار می رود.

پیشگیری از ابتلا به ورم ملتحمه چشم

  • التهاب ملتحمه با منشا عفونت، مسری بوده به راحتی قابل انتقال است، لذا تمام وسایلی که با چشم شما تماس پیدا می کنند را به خوبی شسته و ضد عفونی کنید.
  • یکی از عوامل ورم ملتحمه چشم، کلر موجود در آب استخر می باشد. از طرفی باکتری ها در آب شروع به رشد و تکثیر می کنند. لذا، به هنگام شنا در استخر از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

توجه:

در اکثر موارد التهاب ملتحمه به راحتی قابل درمان است، اما در صورت وخیم تر شدن عفونت چشم پس از گذشت 5 روز، تغییر وضعیت بینایی، قرمزی چشم توام با درد چشم، ترشح سبز یا زرد رنگ، به پزشک مراجعه نمایید. در صورت بروز این علائم، استفاده از درمان های فوق بی اثر بوده و عدم درمان به موقع عفونت چشم ممکن است، منجر به خراش قرنیه، زخم، از دست دادن بینایی و تخلیه چشم شود، بنابراین درمان به موقع پزشک بسیار اهمیت دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گندم را با خواص اشتهاآور، دافع سودا، تب بر، آرام بخش، ضد نفخ، مقوی، محرک معده و صفراآور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0