تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند)

3432 بازدید
04 شهریور 98
بهاره
,

با روش های طبیعی تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند) آشنا شوید

درد دندان یکی از دردناکترین دردها می باشد که عمدتا به دلیل پوسیدگی دندان و یا عفونت در لثه ایجاد می شود. اگر چه دندان درد خود بخود بهبود نمی یابد و باید تحت نظر دندانپزشک دلیل اصلی آن درمان شود، اما گاهی اوقات درد دندان بسیار غیر قابل تحمل می شود. بسیاری از افراد برای تسکین این دردها به انواع قرص ها و مسکن های شیمیایی روی می آورند که موقت بوده و عوارض بسیاری نیز در بر دارند. در طب سنتی هند یا همان آیورودا نسخه هایی به منظور تسکین درد دندان ارائه شده است که به کاهش درد کمک می کند. حال در ادامه این مقاله با روش های طبیعی تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند) آشنا شوید.

 

تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند)

تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند)

 

علل درد دندان

عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان یا زیاد خوردن غذاهای نامناسب مانند آبنبات، نوشیدنی های شیرین، کیک‌ها، شیرینی ها و غیره منجر به خوردگی عاج دندان ها خواهد شد و این امر سرانجام سبب دندان درد می شود. همچنین، درد دندان می تواند خفیف باشد که تنها با خوردن غذا یا نوشیدنی گرم و سرد ایجاد می شود یا اینکه می تواند شدید و تیر کشنده باشد که این امر بستگی به مقدار و میزان آشکار شدن و تحریک عصب دارد.

توجه: تمامی نسخه های ارائه شده در این مقاله درمان قطعی درد دندان نبوده و خاصیت موقت دارند. همچنین، این روش ها صرفا جهت تسکین درد بوده و به درمان مشکلات دندانی مانند عفونت دندان، پوسیدگی، لق شدن، تحریک عصب و غیره کمکی نمی کند.

تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند)

روغن و گل میخک

بهترین درمان برای تسکین درد دندان روغن گل میخک است. کافی است چند قطره از این روغن را روی دندان یا لثه خود ماساژ داده و یا اینکه چند قطره از روغن میخک را داخل آب ریخته و به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید.

اگر روغن میخک در دسترس نبود می توانید تعدادی از گل های میخک را پودر کرده و یک جوشانده خیلی غلیط درست کنید. یک گوش پاکن را در این جوشانده فرو برده و آن روی دندان آسیب دیده قرار دهید و به آرامی فک خود را محکم ببندید. این دارو به دلیل داشتن عنصر بی حس کننده ای به نام اوژنول به سطح آسیب دیده رسیده و درد را آرام خواهد کرد.

همچنین، می توانید ۲ تا ۳ عدد گل میخک را نیم کوب کرده و کمی در روغن نارگیل تفت دهید و قبل از اینکه بسوزند آن ها را برداشته، پودر کرده و روی دندان بگذارید. در روش دیگر می توانید یک قاشق چای خوری پودر گل میخک را در روغن خردل یا نارگیل یا کنجد تفت داده و آن را روی دندان و لثه ماساژ دهید.

صمغ درخت انجیر

در طب سنتی آیورودا جهت تسکین درد دندان توصیه شده است که صمغ درخت انجیر را با عسل مخلوط کرده و روی لثه ها قرار دهند و پس از ۵ دقیقه دهان را با آب بشویند. تکرار این روش دو بار در روز به کاهش درد دندان کمک شایانی خواهد کرد.

برگ بادام هندی

همچنین در طب آیورودا توصیه شده است که به هنگام درد دندان یک تا دو برگ بادام هندی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه جویده و سپس، دهان را با آب بشویند.

 

همچنین بخوانید:  نکات مهم مراقبت از دندان

 

گل و برگ انبه

گل انبه نیز در کاهش درد دندان موثر است. دمنوش گل انبه به عنوان یک قابض عمل کرده و التهاب را آرام و درد را تسکین می دهد. توصیه می شود از دمنوش گل انبه به عنوان دهان شویه استفاده شده و مصرف آن به عنوان چای خودداری شود. علاوه بر گل انبه، می توانید پودر برگ انبه را کمی سوزانده و روی دندان بگذارید.

آب پیاز

یک گوش پاکن را به آب پیاز تازه فرو برده و روی موضع درد قرار دهید. پیازهای تازه سرشار از ترکیبات گوگردی هستند که از بین برنده باکتری ها بوده و دندان ملتهب را ضد عفونی می کند. ممکن است پس استفاده از این روش کمی دهان بد بو شده که می توانید با آب گرم آن را بشویید.

صمغ آنغوزه

نصف یک قاشق چای خوری یا یک تکه کوچک از آنغوزه را در یک فنجان آب بجوشانید و روزانه ۲ تا ۳ مرتبه از آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید. همچنین، می توانید تکه صمغی که در آب نرم شده است را برداشته و در حفره ای که در دندان ملتهب وجود دارد، قرار دهید. تا آنجا که می توانید آن را نگه داشته و سپس دهان را با آب گرم بشویید. برای درمان درد ناشی از پوسیدگی دندان، در شب به هنگام خواب تکه ای از آنغوزه را بر روی دندان قرار دهید. با این کار پوسیدگی دندان و درد آن کاهش می یابد.

جوز هندی

جوز هندی را پودر کرده و یک چهارم قاشق چای خوری از این پودر را به یک قاشق چای خوری روغن گرم خردل، کنجد با نارگیل اضافه کنید. سپس، یک گوش پاکن را به آن آغشته کرده و روی دندان آسیب دیده قرار دهید. مدتی آن را نگه داشته و در نهایت دهان را با آب گرم بشویید. جوز هندی خاصیت مخدر دارد، بنابراین این درمان باید فقط روزانه یک تا دو بار انجام گیرد. اگر پس از استفاده تسکینی ایجاد نشد با یک دندانپزشک مشورت کنید. توجه داشته باشید مصرف بیش از حد آن خطرناک بوده و مصرف بی رویه آن می تواند منجر به توهم، بی قراری، تشنج و غیره شود.

مسکن قوی دندان درد خانگی

یک حبه قند را در قاشقی انداخته و آن را در روی شعله آتش بگیرید تا قند ذوب شود و بعد مقداری فلفل کوبیده سیاه یا فلفل قرمز روی آن ریخته با کمک یک چوب کبریت آنرا مخلوط کرده، بعد مقداری از آنرا با کمک همان چوب کبریت برداشته و حفره ی دندان را با آن پر کنید، بلافاصله درد دندان ساکت شده و آرام می گردد و شما خواهید دید که چگونه قند مذاب با فلفل عصب ذندان را به طور موقت و گاهی دائمی بی حس می کند. 

البته در صورتی است که مصرف کننده ناراحتی قبلی نداشته و به فلفل حساسیت نداشته باشد.

سایر روش های طبیعی تسکین دندان درد در طب سنتی آیورودا (طب سنتی هند)

1- دانه های سبز هل، زنجبیل خشک و شیرین بیان را جداگانه و نرم پودر کنید. مقداری از هر کدام برداشته و با چند قطره عسل یک خمیر درست کنید. سپس، آن را روی سطح دندان آسیب دیده قرار داده و بعد از چند دقیقه دهان را با آب بشویید.

2- برگ های خشک نعنا را پودر کرده و برای کاهش درد دندان از آن استفاده کنید.

3- یک قاشق غذاخوری نمک معدنی را به همراه دانه های زیره و فلفل سیاه آسیاب کرده و روی محل درد قرار دهید.

4- زنجبیل خشک، گل میخک، فلفل سیاه، نمک معدنی و تنبول را به میزان مساوی با هم مخلوط کرده و آسیاب کنید. سپس، هر روز نصف قاشق چای خوری از این پودر را روی دندان قرار داده و بعد از چند دقیقه با آب بشویید.

5- مقادیر مساوی از نمک و فلفل سیاه را به نرمی پودر کرده و مقداری از آن را بر روی دندان و لثه ماساژ داده و بعد از چند دقیقه دهان را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید مقدار مساوی گل میخک پودر شده به آن اضافه کنید که علاوه ضد عفونی کردن دندان ها، درد را نیز تسکین می دهد.

6- یک قاشق چای خوری از پودر خشک شده گیاهانی نظیر هلیله کابلی، هلیله زرد، فلفل سیاه، زنجبیل خشک و نمک معدنی با هم مخلوط و خوب آسیاب کنید و آن را روزانه ۲ بار روی دندان و لثه خود قرار داده و با آب گرم بشویید.

نکته: اگر هر کدام از این ترکیبات خیلی تلخ مزه بوده و استفاده از آن برایتان دشوار است کمی آرد سیب زمینی به آن افزوده و استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ انبه خشک را با خواص درمان فشارخون بالا، درمان دیابت، درمان زگیل، کاهش درد دندان، درمان اسهال خونی، درمان سنگ کلیه و صفرا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0