تسکین درد های ناشی از رگ به رگ شدن عضلات

1703 بازدید
21 مهر 97
بهاره
,

تسکین درد های ناشی از رگ به رگ شدن عضلات

رگ به رگ شدن عضلات (SPRAIN)

اگر ماهیچه ها یا رشته های رباطی بیش از حد کشیده شده و حتی در موارد شدید پاره شوند، به آن رگ به رگ شدن (SPRAIN) می گویند. هر اندام ماهیچه ای در انتهای خود سلول هایی اختصاصی دارد که قوی و رشته ای بوده و در عین حال انعطاف پذیری ماهیچه ها را برقرار می سازند. این سلول ها اتصالاتی را با استخوان ها یا غضروف تشکیل می دهند تا تکیه گاهی را ایجاد کرده و از این تکیه گاه عمل حرکت شروع شود یا خاتمه یابد. این انتهای ماهیچه ها زردپی نامیده می شوند.

تسکین درد های ناشی از رگ به رگ شدن عضلات

تسکین درد های ناشی از رگ به رگ شدن عضلات

 

اجتماعات سلولی و بافتی مشابهی نیز در بین انتهای استخوان هایی که در یک مفصل شرکت می کنند وجود دارد که موجب تقویت و حفاظت از حرکت در یک مفصل می شوند. به این ها رباط ها گفته می شود که یا به انتهای استخوان مفاصل و یا به غضروفی که سطح آنها را می پوشاند متصل می شوند.

علت و علایم رگ به رگ شدن

هنگامی که بدون گرم کردن کافی، ورزش انجام می گیرد یا حرکتی ناگهانی در یک مفصل اتفاق می افتد، ماهیچه ها یا رشته های رباطی بیش از حد کشیده شده و حتی پاره می شوند و منجر به  رگ به رگ شدن می شود. هنگامی که سطوح استخوانی از موقعیت طبیعی خود در خلال چنین آسیبی جا به جا می شوند موجب دررفتگی پدید می آید. مفصل شانه، آرنج، زانو و مچ پا نسبت به فشارهای ناگهانی بسیار حساس هستند.

معمولا چنین آسیب هایی موجب بادکردگی در محل می شوند. تورمی که به آهستگی در محل آسیب دیدگی ماهیچه ها یا زردپی گسترش می یابد معمولا یک رگ به رگ شدگی است. این حالت ناشی از خونریزی در حفره ی مفصلی است. حالت رگ به رگ شدن 24-48 ساعت طول می کشد تا به صورت بادکردگی بروز کند. در رگ به رگ شدگی هنوز مقداری حرکت هر چند دردناک امکان دارد اما در حالت دررفتگی یا شکستگی هیچ حرکتی امکان ندارد و بی درنگ تغییر شکلی واضح دیده خواهد شد.

 

همچنین بخوانید: برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟

 

درمان رگ به رگ شدن عضلات

همیشه یک رگ به رگ شدگی یا کشیدگی مشکوک را بدون حرکت نگه دارید. کمپرس سرد یا یخ های خرد شده باید بی درنگ در ناحیه دردناک قرار گیرد. این عمل از باد کردن ناحیه جلوگیری می کند. بعدا یک بانداژ محکم بکار ببرید (نه خیلی محکم، فقط راحت باشد) و اندام آسیب دیده را در حالتی بالا گرفته قرار دهید. هنگامی که محل مورد نظر بادکرده، قرار دادن عضو در آب گرمی که به آن نمک اضافه شده محل رگ به رگ شده را کمی تسکین می دهد.

درمان رگ به رگ شدن عضلات با گیاهان دارویی 

  • دو قاشق غذاخوری کنجد یا روغن آفتابگردان (یا هر روغن آشپزی) را با یک قاشق غذاخوری تربانتین یا نفت سفید مخلوط کرده و سپس آن را به عنوان یک مرهم در محل آسیب دیده بمالید.
  • نصف قاشق چای خوری کافور را به یک چهارم فنجان روغن آفتابگردان اضافه کنید و به آرامی عضو صدمه دیده را با آن ماساژ داده و یا بمالید. این عمل موجب آرام شدن درد رگ به رگ شدگی می شود.
  • چند حبه سیر آسیاب شده را با روغن زیتون یا خردل مخلوط کنید. اگر این ضماد را همراه با بانداژ یا به صورت گرم بکار ببرید، درد را تسکین می دهد.
  • یک قاشق چای خوری خمیر زنجبیل تازه را به یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه اضافه کنید. سپس به مقدار فروان از آن را روی ناحیه رگ به رگ شده قرار داده و محکم بانداژ کنید. اگر هنوز بادکردگی وجود دارد نمک به این خمیر اضافه کنید.
  • یک مشت برگ اکالیپتوس، 10 تا 12 عدد گل میخک، 10 تا 12 عدد برگ نعنا، چند شاخه برگ گشنیز را با هم خرد کرده و آسیاب کنید. یک تا دو قاشق چای خوری روغن نارگیل خیلی گرم را به آن اضافه کنید و به صورت موضعی بکار ببرید. این عمل تا زمانی که مخلوط گرمای خود را دارد تسکین موقتی می دهد.

نکته : به منظور تسکین درد هرگونه روغن یا ضماد جهت ماساژ در تورم مفصل می تواند به صورت موضعی در اینجا به کار رود. با این حال اگر به حالت رگ به رگ شدگی استراحت داده شود هم 5 الی 7 روز طول می کشد تا بهتر شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه خواجه باشی را با خواص کاهش فشارخون، دفع سنگ کلیه، درمان بواسیر، درمان یبوست، قاعده آور، تسکین درد مفاصل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0