تری گلیسرید ها و عملکرد آن ها در بدن

1894 بازدید
27 اسفند 97
بهاره
,

تری گلیسرید ها و عملکرد آن ها در بدن

تري گليسريد ها (Triglycerides) شايع ترين نوع چربي در بدن هستند. آن ها ترکيبات شيميايي هستند که توسط بدن به منظور فراهم کردن انرژي براي متابوليسم هضم مي شوند. تري گليسريد جزء اصلي روغن هاي گياهي و چربي هاي حيواني هستند. از لحاظ شيميايي، تري گليسريد ها مولکول گليسريدي را تشکيل مي دهند مهم است که توجه داشته باشید که در روده کوچک، تری گلیسیرید ها به اجزای اصلی، گلیسیرید و اسیدهای چرب ضروری جذب می شوند. در واقع، تری گلیسرید ها در سلول های چربی و سلول های کبد ذخیره می شوند.

 

تری گلیسرید ها و عملکرد آن ها در بدن

تری گلیسرید ها و عملکرد آن ها در بدن

 

تری گلیسیرید و کلسترول انواع مختلفی از چربی هستند که در خون گسترش می یابند. از آنجا که تری گلیسیرید و کلسترول در خون ریخته نمی شوند، با استفاده از پروتئین هایی که چربی انتقال می دهند به نام لیپوپروتئین ها گسترش می یابد. در واقع، تری گلیسیرید کالری مصرف نشده برای تامین انرژی بدن را ذخیره می کند، در حالی که کلسترول برای ساخت سلول ها و هورمون های بسیاری استفاده می شود.

سطح تری گلیسرید در خون

 سطح تری گلیسرید در خون با جمع آوری نمونه خون به مدت 8 تا 12 ساعت اندازه گیری می شود. سطح تری گلیسیرید اگر کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد، بسیار پایین است. اگر سطح تری گلیسیرید بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد، بالا بودن آن، خطر ابتلا به آترواسکلروز، عروق کرونر و سکته را افزایش می دهد . اگر سطح تری گلیسرید بیش از 500 میلی گرم در دسی لیتر باشد، می تواند منجر به پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) شود.

علل تری گلیسرید بالا

علل تری گلیسرید بالا عبارتند از:

  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • خوردن رژیم غذایی با چربی یا قندهای بالا
  • عدم فعالیت بدنی و عدم تمرین
  • مصرف الکل
  • دیابت به ویژه نوع 2
  • بیماری کلیوی به ویژه اورمیا، یا گلومرولونفریت (التهاب رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها)
  • هیپوتیروئیدی
  • بارداری (سطح تری گلیسیرید در سه ماهه سوم سه برابر شده است)
  • اختلالات خود ایمنی مانند پاراپروتئینمی یا لوپوس اريتماتوی سیستمیک
  • بعضی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها، استروژن مخصوصا خوراکی، تاموکسیفن، داروهای کاهش فشار خون مانند مسدود کننده های غیر قلبی و تیازیدات، تيازيد ها، ايزوترتينوئين، ترشح اسيد صفرا، سيکلوفسفاميد، رژيم هاي ضد رتروويروسي که براي درمان عفونت HIV استفاده مي شود ، داروهای روان شناختی مانند فن فنوتيازينها و داروهاي ضد عفوني نسل دوم.

 

همچنین بخوانید:  جلوگیری از انسداد شریان ها با 8 ماده غذایی

 

راه های کاهش تری گلیسرید

تغییر شیوه زندگی

 برای کاهش تری گلیسیرید توصیه می شود از موارد زیر استفاده کنید:

ورزش منظم: هر هفته 5 روز یا بیشتر فعالیت جسمانی انجام دهید.

کاهش وزن: از دست دادن 5 تا 10 درصد وزن، تری گلیسیرید را در افرادی که اضافه وزن دارند کاهش می دهد.

 ماهی: ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن و ماهی آزاد که حاوی مقادیر زیادی اسید چرب امگا 3 هستند .

کاهش قند مصرف: کاهش قند باعث کاهش مصرف تری گلیسیرید می شود.

کاهش یا اجتناب از غذاهایی که حاوی چربی های اشباع شده و ترانس هستند، نمونه هایی از این چربی ها شامل غذاهای سرخ شده، کره، شیر کامل پر چرب، بستنی و غذاهای پخته شده گوشت، پنیر و به جای آن مصرف چربی های غیر اشباع شده مانند روغن زیتون، روغن کلزا، آجیل و ماهی های چرب توصیه می شود.

 به جای برنج سفید، نان و ماکارونی از گندم سبوس دار استفاده کنید.

 اجتناب از نوشیدن الکل

درمان دارویی

داروها عبارتند از:

استاتین ها برای کاهش تری گلیسیرید استفاده می شوند، به خصوص اگر سطح کلسترول خوب پایین باشد (HDL) و سطح چربی لیپوپروتئین LDL یا کلسترول بالا است، یا اگر بیمار دارای انسداد آترواسکلروزیس يا ديابت باشد، عوارض احتمالی اين داروها به عنوان مثال آتورواستاتين و سيمواستاتين درد عضلانی هستند.

مکمل های روغن ماهی حاوی اسید چرب امگا 3 هستند که در صورت استفاده از دوزهای بالا باعث کاهش تری گلیسیرید می شوند و بیشتر به افرادی که تری گلیسیرید بیش از 500 میلی گرم / دسیلیون دارند کمک می کند.

داروهای فیبر دار برای کاهش میزان تری گلیسیرید بیش از 500 میلی گرم در دسی لیتر استفاده می شود. مثال هایی از آن عبارتند از فنوفیبرات و گوفیفزیل. فیبرت ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را هنگام همراه با استاتین ها افزایش دهد

نیاسین (ویتامین ب 3) میزان کلسترول تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد خون) را کاهش می دهد . این معمولا زمانی است که تری گلیسیرید بالا بیش از 500 میلی گرم در دسیلیتر است. در واقع قبل از مصرف نیاسین باید با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است با سایر مواد مخدر ارتباط برقرار کند و باعث عوارض جانبی شدید شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرکه سیب را با خواص ضدچاقی، رفع زکام، روماتیسم، شکنندگی های ناخن، اختلال سیستم گوارش، زیادی فشار خون، ضد خونریزی، کمی فشار خون، اختلال بینایی و دید چشم، آسم، سرگیجه، کمبود کلسیم، سنگینی شنوایی، ورم مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0