تره و خواصش را بشناسیم

2645 بازدید
30 مهر 97
سمانه

سبزی تره و خواصش را بشناسیم

به فارسی به طور کلی تره و در بعضی مناطق گندنا گویند نام های محلی آن در کرمانشاه و در غرب ایران کور در گیلان شمال ایران کوار، در کتب طب سنتی با نام های عربی آن کراث رومی، گندنا و کرات البقل و کراث المائده آمده است و نوع بری آن را کراث الثوم نام برده اند.

گیاهی است دو ساله و پایا با برگ های دراز باریک اغلب خمیده و افتاده به رنگ سبز تیره، قسمت پایین ساقه سفید است که منتهی به یک پیاز کوچکی در داخل خاک می شود. گل های آن مجتمع و گروهی به شکل یک گلوله مدور در انتهای ساقه گل دهنده رنگ هر یک از گل ها سفید مایل به سبز یا گلی که از آنها دانه های سیاه و پهن و ناصاف تره به دست می آید. به طور کلی دو نوع است یکی نوع کوتاه و نازک تابستانه  و دیگری تره فرنگی که نوع زمستانه خیلی بلند تا یک متر و برگ ها پهن و قوی می شود.

تکثیر تابستانه آن از طریق کشت بذر آن در اوایل بهار صورت می گیرد و کشت نوع زمستانه آن در اواخر زمستان بذر در شاسی کاشته می شود و گیاه های حاصله که چند برگه و به ارتفاع 10-15 سانتیمتر و ساقه آن به قطر حدود یک مداد رسید در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به محل اصلی منتقل می شود و فاصله خطوط را 25 و فاصله بوته ها روی خطوط را 15 سانتیمتر باید گرفت.

تره و خواصش را بشناسیم

تره و خواصش را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی تره

از نظر ترکیبات شیمیایی در تره کمی ارسنیک وجود دارد و به علاوه اسانس روغنی فرار دارد که جز عمده و اصلی آن را الیل دی سولفید تشکیل می دهد. در پیاز آن در حدود 0/4 درد آلیئین وجود دارد و به علاوه وجود آلانین، آرژینین، آسپارتیک اسید، آسپاراژین، هیستیدین، لوسین، متیونین، تریپتوفان، والین، فنیل آلانین، پرولین، سرین، وتردونین در آن گزارش شده است.

در هر یک صد گرم از قسمت پایین سفید تره فرنگی و پیاز تره فرنگی خام به طور متوسط 85  گرم آب، 2/2 گرم پروتئین، 11 گرم هیدرات های کربن، 0/9 گرم خاکستر، 52 میلی گرم کلسیم، 50 میلی گرم فسفر، 1/1 میلی گم آهن، 5 میلی گرم سدیم، 347 میلی گرم پتاسیم، 40 واحد بین المللی ویتامین آ، 0/11 میلی گرم تیامین، 0/06 میلی گرم  رایبو فلاوین، 0/5 میلی گرم نیاسین و 17 میلی گرم ویتامین ث وجود دارد.

خواص تره را بدانیم.

تره سبزی خوردنی برگی است که خوردن آن منافع فراوانی دارد. ضد عفونی کننده روده ها و مدر است و برای معالجه روماتیسم و بیماری های کبدی مفید است. ضماد آن برای نرم کردن ورم ها مفید است. تره از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و به طور متوسط خشک است خواص آن گرم کننده و باز کننده انسداد و گرفتگی ها و لطیف کننده است. اگر برگ آن را با سرکه مخلوط و در آن له کرده و به پیشانی بمالند خون ریزی از بینی را قطع می کند. خوردن تره پاک کننده قصبه ریه و باز کننده گرفتگی های کبد و مقوی هاضمه و کمر و ملین است.

ترشح ادرار و حیض را زیاد می کند یعنی مدر است و قاعده آور اگر با طعام و بعد از طعام خورده شود کمک به هضم غذا کرده مانع ترش شدن غذا می شود و مزاج را لینت می دهد و نیروی جنسی را تقویت می کند. خوردن آب تره به قدر 15 گرم خون بواسیر را قطع می کند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است.

 

همچنین بخوانید: تره و خواص دارویی آن برای تقویت نیروی جنسی

 

برای بیماری های سرد و تر سینه و ورم های ریه و نرم کردن آن ها مفید است و با آب جوشانده جو و یا پخته تره با جو برای درد سر، سینه، تنگی نفس و پرورده تره در سرکه باز کننده گرفتگی کبد و طحال و خوردن برگ پخته آن برای بواسیر مفید است. شیاف برگ کوبیده آن به تنهایی یا با داروهای مناسب برای خشک کردن رطوبت های رحم نافع است.

مالیدن پخته آن برای بواسیر و قطره آن که با روغن گل و سرکه مخلوط شده باشد در گوش برای کاهش درد گوش مفید است. اگر تره را با کندر و سرکه مالیده و در بینی بریزند برای بند آمدن خون ریزی از بینی نافع است. ضماد تره برای گزیدن افعی و خوردن آن با آب عسل نیز برای خنثی کردن سموم جانوران نافع است.

ضماد تره با سماق برای مخملک و زگیل و با نمک برای التیام زخم های بد مفید است. تره از پیاز دیر هضم تر و نفاخ تر است و خون را می سوزاند و بینایی چشم را کاهش می دهد و لثه را خراب می کند و برای گرم مزاجان مضر است از این نظر باید با گشنیز و کاسنی تازه خورد.

تخم تره گرم و خشک است، خوردن 10 گرم از تخم تره با 10 گرم تخم مورد برای رفع امراض سرد نافع است، خون ریزی از سینه و به طور کلی خون ریزی از هر عضوی را قطع می کند، باز کننده گرفتگی های بلغمی مجاری کبد و محرک اشتها و مقوی کلیه و مثانه است. بو داده تخم تره با تخم تره تیزک اسهال مزمن را قطع می کند و شکم روش را بند می آورد و گازهای روده ها را تحلیل می برد. ضماد عصاره تخم تره برای گزیدگی افعی و رفع لکه های پوست نافع است. تخم تره مضر ریه و کلیه و مثانه است از این نظر باید با عسل خورد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر تره را با خواص تقویت کننده کلیه و مثانه و محرک اشتها، مقوی معده و برطرف کننده یبوست، قطع کننده خونریزی و افزاینده نیروی جنسی، تحلیل برنده گازهای روده و رفع کننده امراض سرد بدن، ضد دل پیچه و مفید برای اسهال ساده، بازکننده انسدادهای مجاری کبد و ضد اسهال مزمن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی ،از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0