تاثیر کافئین بر درمان میگرن و سردرد و روش مصرف آن

79 بازدید
20 خرداد 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 20 خرداد 1403

تاثیر کافئین بر درمان میگرن و سردرد و روش مصرف آن

تاثیر کافئین بر درمان میگرن پیچیده می باشد و در قبال همه ی افراد یکسان نمی باشد. بنابراین یک قانون مشخص و خاص برای تمام افراد وجود ندارد و هر فرد مبتلا به میگرن ابتدا بایستی به طور دقیق معاینه و ارزیابی شود و سپس برای مصرف کافئین وی تصمیم گیری شود.

شاید جالب توجه باشد که بدانید گاها ممکن است مصرف کافئین به عنوان راه حلی برای کنترل و درمان میگرن در گروهی از افراد، محسوب شود. بنابراین قطع مصرف کافئین در این افراد ممکن است تعداد و شدت حملات میگرن در آن ها را افزایش دهد.

با این حال در گروهی از افراد نیز مصرف منظم کافئین ممکن است باعث بروز حملات شدید میگرن شود. در این افراد قطع مصرف کافئین می تواند تحمل سردرد انواع میگرن را راحت تر نماید.

 

تاثیر کافئین بر درمان میگرن

تاثیر کافئین بر درمان میگرن

 

مکانیسم اثر کافئین در تسکین و درمان میگرن

پتانسیل اثر کافئین در بهبود سردردهای میگرنی در ارتباط با رگ های خونی می باشد. همان طور که می دانیم رگ های خونی طی حملات میگرن انبساط پیدا می کنند و گشاد می شوند و کافئین باعث انقباض رگ های خونی می شود و به تسکین سردردها کمک می کند.

  1. کافئین در ترکیب با داروهای ضددرد در میگرن حاد موثر است اما ممکن است با مصرف مکرر، سبب وابستگی و سردرد ناشی از ترک کافئین شود.
  2. در یک مطالعه، قطع کافئین سبب بهبود پاسخگویی به درمان میگرن شد.
  3. لبنیات یک عامل تشدید کننده میگرن هستند، اگرچه بیماران احتمال بیشتری دارد که پنیر یا ماست را به عنوان محرک میگرن گزارش کنند تا شیر. بنابراین، مصرف لبنیات (بویژه ماست و پنیر) می تواند میگرن را تشدید کند.
  4. درمان حاد سردرد با کافئین گاهی اوقات موثر است، اما باید نهایتا به دو روز در هفته محدود شود.
  5. برای افرادی که میگرن را تجربه می کنند، مصرف کافئین سه روز یا بیشتر در هفته به هر دلیلی ممکن است منجر به وابستگی و افزایش دفعات میگرن شود.
  6. در بیماران با سابقه میگرن شدید یا مزمن، باید بطور کامل و البته تدریجی کافئین را حداقل بمدت چند ماه، قطع کنند.

نکته دیگر در رابطه میگرن و کافئین میزان تحمل افراد نسبت به کافئین است که به مرور زمان افزایش می یابد. به عنوان مثال افرادی که در طی روز یک وعده کافئین مصرف می کنند در روزهایی که دو وعده یا بیشتر کافئین مصرف کنند ممکن است دچار سردردهای میگرنی شوند، عکس این مورد نیز وجود دارد، افرادی که در طی روز میزان زیادی نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنند در صورتی که یک روز به میزان کمتری مصرف کنند ممکن است دچار سردردهای میگرنی شوند.

بروز سردرد در افرادی که به طور ناگهانی مصرف قهوه را ترک می کنند نه تنها در افرادی که دچار سردردهای میگرنی هستند بلکه در افراد بدون میگرن هم ممکن است باعث ایجاد سردردهایی شود (احتمال ایجاد سردرد پس از ترک کافئین در جمعیت عادی حدود ۵۰ درصد می باشد).

 

همچنین بخوانید: درمان میگرن به روش خانگی با روغن های ضروری

 

چه زمانی سردردهای میگرنی با مصرف کافئین ارتباط دارد؟

به گفته متخصصان اگر چند ساعت پس از مصرف کافئین دچار سردرد شدید یا اینکه اگر با ترک کافئین در ساعتی که هر روز کافئین مصرف می کرید دچار سردرد شدید، این سردردها می تواند به دلیل مصرف یا عدم مصرف کافئین باشد. به طور معمول اواسط تا اواخر صبح زمانی است که افراد پس از ترک کافئین دچار سردرد می شوند زیرا بسیاری از افراد روز خود را با مصرف قهوه یا یک نوشیدنی کافئین دار شروع می کنند.

سردرد ترک کافئین ممکن است با سردرد میگرنی تفاوت هایی داشته باشد، شدت این سردردها معمولاً خفیف تا متوسط است و ویژگی های حملات میگرنی را ندارد.

نحوه قطع کردن مصرف کافئین

همانطور که در مباحث بالا ذکر شد، در برخی افراد مصرف کافئین می تواند تاثیرات سوئی داشته باشد. به گونه ای که شدت حملات سردرد میگرن در این افراد با مصرف کافئین بیشتر خواهد شد.

بنابراین ممکن است نحوه ی قطع کردن مصرف کافئین؛ برای این دسته از افراد دغدغه شود و از خود بپرسند چگونه و به چه میزانی باید مصرف کافئین خود را کاهش دهند؟!؟

اگر تشخیص متخصص مغز و اعصاب به قطع کردن مصرف کافئین بود، لازم است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • اگر بیمار به صورت منظم و فراوان کافئین مصرف می کند، نباید به یکباره استفاده از کافئین را قطع نماید. زیرا قطع ناگهانی مصرف کافئین نه تنها شدت و تعداد حملات میگرن را کاهش می دهد، بلکه بر شدت آن نیز می افزاید و فرد را متحمل درد و سختی بیشتری می نماید.
  • متخصص مغز و اعصاب بعد از معاینات و بررسی های دقیق؛ مصرف کافئین را پله پله و تدریجا کم می نماید تا بیمار دچار مشکل نشود و بتواند با این کاهش مصرف، حملات میگرن و سردرد را کنترل و کمتر نماید.

همان طور که پیشتر اشاره شد رابطه بین میگرن و مصرف کافئین به عوامل مختلفی بستگی دارد که به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود :

  1. میزان تحمل فرد در برابر کافئین
  2. میزان مصرف کافئین
  3. زمان مصرف کافئین
  4. عادت های فردی در رابطه با مصرف مواد کافئین دار

ارتباط مصرف قهوه با درمان میگرن

مطالعات مختلفی در زمینه ارتباط مصرف کافئین و سردردهای میگرنی انجام شده است و نتیجه ای که به طور کلی از این مطالعات به دست آمده است بدین صورت است:

  • اگر شما عادت به مصرف کافئین دارید مصرف دو وعده نوشیدنی کافئین دار طی روز باعث ایجاد سردرد میگرنی طی همان روز یا روز بعد برای شما نمی شود و در مواردی حتی جهت پیشگیری از سردردهای میگرنی مفید می باشد اما مصرف بیش از سه وعده ممکن است آغازگر حملات میگرن در همان روز یا روز بعد باشد.
  • اگر شما عادت به مصرف کافئین ندارید و به ندرت یک نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنید ممکن است مصرف دو وعده (در موادری حتی یک وعده) نوشیدنی کافئین دار برای شما باعث ایجاد سردرد میگرنی در همان روز یا روز بعد شود.

بنابراین با توجه به الگوهای مصرف کافئین در رژیم غذایی روزمره خود باید نسبت به مصرف یا کاهش مصرف کافئین جهت پیشگیری از سردردهای میگرنی برای خود تصمیم بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن اسطوخودوس را با خواص رفع استرس و افسردگی، آرامش بخش، ضد تشنج، رفع بد خوابی، ضد عفونی کننده قوی برای زخم ها و جراحات، رفع مشکلات هاضمه، درمان سردرد، رفع کرم روده و معده، برطرف کننده سرفه، تقویت حافظه، درمان کننده آرتروز، رماتیسم و نقرس و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0