تاثیرات منفی دیابت بر سایر اندام های بدن

1977 بازدید
06 تیر 98
بهاره
,

آشنایی با تاثیرات منفی دیابت بر سایر اندام های بدن

دیابت یک اختلال متابولیسمی (سوخت و ساز) است که با کمبود نسبی یا عدم وجود انسولین مشخص می شود. دیابت بر اساس علت به ۴ دسته نوع یک، نوع دو، دیابت بارداری و متفرقه (اختلال ژنتیکی عملکرد سلول های بتای پانکراس، اختلال ژنتیکی در عملکرد انسولین، بیماری اگزوکرین پانکراس، اندوکرینوپاتی ها، دیابت ناشی از داروها و عفونت ها) تقسیم می شود. مشخصات بالینی این بیماری شامل پیش دیابت (عدم تحمل به گلوکز)، هیپرگلیسمی (افزایش قند خون)، اختلال متابولیسم لیپید و پروتئین می باشد. این اختلالات متابولیک در طولانی مدت باعث عوارضی بر سایر اندام های بدن خواهد شد. لذا در این مقاله به بررسی تاثیرات منفی دیابت بر سایر اندام های بدن خواهیم پرداخت.

 

تاثیرات منفی دیابت بر سایر اندام های بدن

تاثیرات منفی دیابت بر سایر اندام های بدن

 

دیابت نوع اول و نوع دوم

در دیابت نوع اول، تشکیل انسولین کاهش می یابد یا انسولین متوقف می شود، در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای سطح بالایی از قند خون هستند که کنترل آن ها بسیار دشوار است. دیابت نوع اول اغلب ارثی و به دلیل اختلالات ژنتیکی اتفاق می افتد و غیر قابل پیشگیری است. این بیماری معمولا در افراد کمتر از 12 سال دیده می شود و می تواند در هر زمانی از دوران کودکی، حتی به هنگام تولد، رخ دهد. دیابت نوع 2 هم می تواند متاثر از عوامل ارثی باشد اما بیشتر به دلیل شیوه زندگی غلط (چاقی، عادات غذایی بد، نداشتن تحرک) در بدن ظاهر ی شود.

عوامل خطر ساز برای ابتلا به دیابت نوع 2

  • وزن بالا
  • سابقه خانوادگی دیابت در خویشاوندان درجه یک
  • عدم فعالیت فیزیکی کافی
  • سابقه تست تحمل گلوکز مختل یا اختلال در گلوکز ناشتا (Per-diabetes)
  • سابقه سندرم تخمدان پر از کیست (PCOS) یا دیابت بارداری
  • وجود شرایط مطرح کننده مقاومت به انسولین (چاقی شدید)
  • فشار خون بالا و یا تحت درمان بودن با داروهای ضد فشار خون
  • اختلال لپید
  • سابقه بیماری های قلبی و عروقی

تشخیص دیابت

تشخیص دیابت بر اساس وجود یکی از سه شرط زیر گذاشته می شود:

1- وجود علائم و نشانه های کلاسیک دیابت شامل پر ادراری، پر نوشی و کاهش وزن غیر عمدی بدن علامت مشخص به همراه قند پلاسمای راندوم (تصادفی) بالاتر یا مساوی 200 mg/dl

2- قند پلاسمای ناشتا بالاتر یا مساوی 126 mg/dl (منظور از ناشتا، عدم دریافت کالری برای مدت 8 ساعت است)

3- تست تحمل گلوکز خوراکی مختل (در یک فرد بالغ، قند پلاسما 2 ساعت بعد از مصرف 75 گرم گلوکز حل شده در آب، بالاتر یا مساوی 200 mg/dl باشد)

 

همچنین بخوانید:  تفاوت بیماری دیابت نوع 1 و نوع 2

 

تاثیرات منفی دیابت بر سایر اندام های بدن

نفروپاتی (اختلال و نارسایی کلیه)

نفروپاتی دیابتی (Diabetic nephropathy) که با سندرم نفروتیک و ازوتمی مشخص می شود، عامل ۳۵٪ موارد نارسایی مزمن کلیه (ESRD) می باشد. به زبان ساده تر نفروپاتی دیابتی زمانی اتفاق می افتد که دفع پروتئین از ادرار افزایش یافته و به مدت طولانی ادامه پبدا کند، در نتیجه منجر به افتد عملکرد کلیه و در نهایت نارسایی کلیه ‌شود. نفروپاتی از علل اصلی مرگ در بیماران دیابتی نوع یک می باشد و شیوع عوارض آن در بیماران دیابتی نوع دوم در حال افزایش است.

پرفشاری خون

حدود ۷۰٪ بیماران دیابتی فشار خون بالای 130/80 دارند. بیماران دیابتی نوع یک در صورت عدم وجود نفروپاتی (بیماری کلیوی ثانویه) معمولا فشار خون طبیعی دارند. با شروع نفروپاتی و میکروآلبومینوری (اصطلاحی که برای افزایش متوسط سطح آلبومین در ادرار به کار می رود)، فشار خون در این بیماران افزایش می یابد.

بیماری های قلبی و عروقی

عدم کنترل قند خون در طولانی مدت اثرات منفی بر روی قلب و شریان ها خواهد داشت، به طوری که عدم درمان دیابت سبب ضخیم شدن دیواره عروق خونی شده و خون رسانی به قلب، مغز و سایر اندام ها را مختل می کند. بیماری عروق کرونر قلب شایع ترین علت مرگ های زودرس در بیماران دیابتی نوع ۲ می باشد (حدود ۵۰٪)

اختلال لیپید (اختلال در سوخت‌وساز چربی‌ها)

دیس‌لیپیدمی (Dyslipidemia) به هر گونه اختلال (افزایش یا کاهش غیرطبیعی) در سطح سرمی چربی‌ها اطلاق می شود. دیس‌لیپیدمی شامل انواع مختلفی از اختلال در سوخت‌ و ساز چربی‌ها است که موجب بالا رفتن میزان سرمی یک یا تعدادی از آن‌ها (مانند کلسترول، تری‌گلیسرید به صورت VLDL و LDL) در خون می‌شوند. بیماران دیابتی باید سالانه از نظر پروفایل چربی پایش شوند. در صورت عدم وجود سایر بیماری های زمینه ای، سطوح سرمی قابل قبول برای لیپیدها در افراد دیابتی عبارتند از:

  • TC بیشتر از 200 mg/dl
  • TG بیشتر از 150 mg/dl
  • LDL بیشتر از 100 mg/dl

رتینوپاتی (آسیب شبکیه چشم)

رتینوپاتی (retinopathy) به اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه (رتین) چشم می‌شود، اطلاق می شود. این بیماری معمولا سه سال پس از تشخیص دیابت نوع ۲ شروع شده و در ۹۰٪ بیماران دیابتی نوع یک، بعد از ۱۵ سال دیده می شود.

نوروپاتی اتونومیک

نوروپاتی اتونومیک (Dysautonomia) به اختلالات عصبی غیر ارادی گفته می شود که که بر بسیاری از ارگان های بدن (کنترل ضربان قلب، فشار خون، گردش خون، عرق، هضم، واکنش جنسی، روده و مثانه تابع) تاثیر می گذارد. مهمترین علایم نوروپاتی اتونومیک شامل احساس پری شکم (به دلیل گاستروپارزی)، تهوع، احتباس ادراری، ناتوانی جنسی در آقایان، افت فشار خون وضعیتی، تاکیکاردی (ضربان قلب بالا)، اسهال و بی اختیاری مدفوع می باشد.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی (Peripheral neuropathy) به ضایعات یا آسیب‌های اعصاب محیطی اطلاق می شود. این بیماری در ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران دیابتی با تظاهرات متنوع وجود دارد. شایع ترین تظاهر آن سندرم حسی و حرکتی متقارن و منتشر است. علایم آن به صورت پارستزی (بی حسی، احساس گزگز و سوزش)، کاهش حس و کاهش سرعت انتقال عصبی می باشد.

نکته: توصیه می شود به منظور پیشگیری از هر یک از اختلالات فوق، بیماران دیابتی پس از تشخیص بیماری، تحت نظر یک پزشک متخصص قرار گرفته و نسبت به علائم این اختلالات بر سایر ارگان های بدن خود هوشیار باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کبابه چینی را با خواص بادشکن و مقوی معده، کمک به درمان دیابت، ضد عفونت مجاری تناسلی و ادرار، درمان روماتیسم، معالجه اسهال خونی و سایر اختلالات دفعی، تقویت کننده حافظه و…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سمیه
    14 آذر 1399

    از مطالب مفیدی که داخل وبسایت قرار می دهید ممنونم

0