تاثیرات استرس بر جسم و روح

1892 بازدید
02 اردیبهشت 97
سمانه

تاثیرات استرس بر جسم و روح

زندگی  انسان ها بدون مبارزه و کوشش برای تغییر شرایط زندگی بسیار یک نواخت و خسته کننده خواهد بود، نکته مهم آن است که تغییرات در زندگی زمانی به وقوع بپیوندند که بتوانیم آن را هضم و جذب کنیم. تغییرات متعدد که به سرعت و متعاقب یکدیگر در زندگی اتفاق بی افتند اغلب استرس شدیدی را باعث می شوند، فشار در این حالت چنان زیاد است که گاه امکان هضم و مقابله با آن میسر نیست. اینکه تا چه حد بعضی از حوادث مختلف زندگی سنگین و دردسر ساز هستند را می توان با توجه به روحیات خود و یا به صورت کلی طبقه بندی کرد مثلا مرگ همسر، طلاق یا جدایی، مجازات زندان، مرگ نزدیکان، ازدواج و اسباب کشی و … درجه استرس بالایی دارد در مقابل تغییراتی همچون ایام عید، تغییر در ساعات خواب یا غذا، رفتن به مرخصی، بدهی یا قرض کم، تعویض مدرسه و… درجه استرس اندکی دارند همانطور که حتما متوجهه شده اید فقط مسائل و اتفاقات غمناک باعث استرس نمی شود و تقریبا هر تغییری می تواند باعث ایجاد این حس در هر فردی شود که کنترل آن دست فرد هست.

به طور کلی می توان گفت هر چقدر تعداد حوادث زندگی در یک مدت معقول زمانی بر انسان فرود آید مثلا یک سال بیشتر باشد و یا هر چقدر میزان استرس سازی این حوادث بیشتر باشد احتمال اینکه ما دچار استرس شویم بیشتر است. سنگینی درجه عکس العمل های استرسی اکثرا در ارتباط بین اهمیت حوادث زندگی و تغییراتی که به وجود می آورند می باشد. استرس از طریق حوادثی که بیشتر مطلوب تلقی می شوند نیز می تواند به وجود آید و اینطور نیست که فکر کنیم از طریق حوادث ناخوشایند مثلا اخراج از کار، تصادف رانندگی و .. به وجود می آید.

تاثیرات استرس بر جسم و روح

تاثیرات استرس بر جسم و روح

اگر بعضی از حوادث و وقایع معین زندگی و نیز تغییرات اجتماعی را به عنوان فراهم کننده زمینه ایجاد استرس قلمداد کردیم آنگاه باید توجه کنیم که آن ها به شرطی دردسر ساز هستند که از قبل غیر قابل پیش بینی باشند، شدید باشند، در حجم و اندازه بزرگی وارد آیند، غیر قابل اجتناب باشند، غیر معمول و تحمیلی باشند. بعضی از کسانی که اخیرا از داشتن استرس در رنج و عذاب هستند مایلند دلایل آن را بدانند، بعضی از دلایلی که آن ها می یابند خود در حقیقت از پیامدهای استرس آن هاست و نه به وجود آورنده مثلا عدم موفقیت در انجام وظایف و مسئولیت های جدید نباید همواره دلیل یک استرس جدید باشد بلکه شاید از طریق یک استرس ناشناخته به وجود آمده باشد و یا پیامد یک استرس باشد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده فرهنگ های مختلف در میزان استرس در فرد نیز تاثیر دارند مثلا ژاپنی ها در تحقیقاتی تحت عنوان تخطی از قانون دارای استرس متوسط بودند و درحالی که کشورهایی همچون آمریکا، اروپا، اقیانوسه دارای استرس اندکی بودند. استرس و فشار یا تحریکاتی است که در بدن استرس ایجاد می کنند که به آن عکس العمل های ناشی از استرس نیز می گویند، هر چیزی که به شکلی در بدن انسان نفوذ کند خواه به صورت فشار از بیرون باشد و یا تحریکاتی که از درون بر می خیزند مثلا یادآوری خاطرات و در واقع هر فرد واکنش مختلفی به تغییرات مختلف دارد مثلا ممکن است مهاجرت باعث ایجاد استرس شدیدی در فردی شود که در دیگری اینطور نباشد و فردی فقط از مهاجرت خود لذت ببرد و تجربه کسب کند. سرچشمه تولید استرس از سویی در حوادث و وقایع زندگی قرار دارند و از سوی دیگر در عکس العمل های فیزیکی و روانی از آن ها، در بعضی موارد دلایل تولید استرس برای ما کاملا روشن و واضح است و در نتیجه اکثرا هم مشکل حل می شود بدین صورت که ما مجبور می شویم در نوع رفتار و روش ها و افکارمان چیزی را تغییر دهیم ولی گاهی منابع ایجاد استرس واضح و روشن نیست و در نتیجه لازم است که خیلی دقیق روی موضوع فکر شود و حتی مشاوره های طولانی با فرد دیگری صورت گیرد تا از زاویه دیگر به موضوع نیز بنگریم. گاهی به هیچ وجه نمی توان به دلیل استرس پی برد و هر از گاهی دوباره استرس بر ما نازل می شود.

مراحل مختلف زندگی و میزان استرس !

در مراحل مختلف زندگی انسان دچار درجات متغیری از استرس می گردد برای مثال در سنین بالاتر نوجوانی شخص برای اولین بار مجبور به تصمیم گیری های بسیار مهم در زندگی خود می شود. در دوره میانسالی زندگی همواره بالا بودن میزان مسئولیت ما را زیر فشار قرار می دهد، در آخرین مراحل زندگی همواره با بیماری، مرگ و میر، تنگناها و کمبودهای مالی رو به رو هستیم.

 

همچنین بخوانید:  برای آرامش اعصاب چه باید بخوریم

 

عوامل استرس شما !

به دنبال عواملی در زمینه های اجتماعی، فیزیکی و روانی باشید که می تواند استرس را به وجود آورد یا می تواند آن را تقویت کند. مثلا اینکه روزی چند لیوان قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنید؟! چند نخ سیگار می کشید؟! آیا نوشابه های الکلی مصرف می کنید!؟ آیا به میزان کافی ورزش می کنید؟! آیا بیمار هستید؟! آیا تغییراتی در زندگی تان به وجود آمده!؟ آیا در شرایط عمومی زندگی تان تغییری به وجود آمده؟! آیا مشکلی که به مدت طولانی در زندگی تان بوده است این اواخر بدتر شده است!؟ آیا یک نفر از کسانی که به شما نزدیک است دچار مشکلاتی شده که شما را هم درگیر ساخته است؟! آیا در زندگی شما انواعی از مشکلات وجود دارد که دلتان می خواهد آن ها را حل و فصل کنید ؟! آیا با کسی همیشه اختلاف عقیده و یا حتی دعوای دایمی دارید ؟! آیا مواقعی هست که شما همواره در مورد خودتان احساس می کنید که زیاد هم خوب نیستید؟! آیا شما شخصا به انتخاب خود و یا تحت اجبار یک نقش جدید و ناخواسته ای را ایفا می کنید؟! یا این کار باعث ایجاد مسئولیت سنگین بر روی دوشتان شده است ؟! و … جز مسائلی است که باید بررسی شود صادقانه به آن ها پاسخ داده شود با خود مهربان باشید حتی اگر دارای استرس هستید و در شرایط سختی قرار دارید قدر و ارزش خود را دانسته و همیشه حواستان به خودتان باشد تا از شرایط سخت عبور کرده و دوباره آرامش و لذت و روزهای آرام زندگی خود را داشته باشید.

علایم هشدار دهنده !

علایمی هستند که نشان می دهند استرس موجب اختلالات در سلامتی انسان می شود، دامنه و نوع این اختلالات در هر فرد کاملا متفاوت است، اکثر ما در برابر استرس عکس العمل های خاص خود نشان می دهیم در مورد یکی از ما ممکن است این عکس العمل بروز سردرد باشد و در مورد دیگری بروز حساسیت های پوستی و یا اسهال، نخستین علایم هشدار دهنده اکثرا خودشان را در بخش احساسی و یا در رفتار نشان می دهند. این تغییرات را گاهی قبل از آن که خودمان بفهمیم اطرافیان ما متوجهه می شوند.

تاثیرات استرس بر جسم و روح

تاثیرات استرس بر جسم و روح

عکس العمل های روانی!

مهمترین تغییراتی که بروز می کند هیجانات زیاد، حساسیت و عدم توازن در رفتار و عادات می باشد. اگر ما در اوج استرس باشیم این تغییرات حتی در مقیاس اندک ناگهان برایمان غیر قابل تحمل ظاهر می شوند و می توانند آتشفشان درون را به انفجار و غلیان در بیاورند. حتی ممکن است تغییراتی در میزان اشتها و یا در وزن بدن نیز رخ دهد، بعضی ها هستند که در اثر استرس زیاد می خورند و گروهی هم از اشتها می افتند. توانایی افراد دارای استرس در انجام کارهای خانه یا امور شغلی به شدت دچار اختلال می شود. اگر عکس العمل هایی همچون زیر فشار زیاد قرار داشتن، احساس هیجان داشتن دارید و قادر به آرام کردن خود نیستید، احساس پوچی می کنید، مرتب در ترس و نگرانی زندگی می کنید. سرخوردگی و تمایل به خشونت زیاد، تمایل به گریه کردن، عدم توانایی در تصمیم گیری، ترس از اینکه ناگهان بیهوش نقش زمین شوید و بمیرید، ترس از عدم موفقیت و آبرو ریزی اجتماعی، عدم احساس شادی و عدم توانایی لذت بردن، مرتب شکوه و شکایت کردن و در هر چیزی سخت گرفتن را دارید استرس خود را جدی گرفته و با انجام ورزش هایی همچون یوگا، مدیتیشن، مطالعه سعی کنید خود را آرام کنید اگر موفق نشدید حتما به روانشناس مراجعه کنید.

تاثیرات استرس بر جسم و روح !

استرس روی بسیاری از قسمت های بدن تاثیر می گذارد و ما را برای ابتلا به بیماری های جسمی و روانی مستعدتر می سازد. تولید هورمون استرس از جمله آدرنالین فزونی می یابد و بر روی فرکانس قلب، فشار خون و سوخت و ساز بدن تاثیر می کند. انسان هایی زیر استرس قرار دارند اغلب در دهانشان زخم هایی تولید می شود. آسم و سایر بیماری های ریوی می توانند به خاطر استرس وضعیت وخیم تری پیدا کنند. بسیاری از بیماری ها در بخش هاضمه از جمله اختلالات هضم زخم ها و نیز حساسیت های روده ای می توانند به خاطر استرس به وجود آمده و یا وضع وخیم تری پیدا کنند، بسیاری از مشکلات روحی و روانی می توانند به خاطر استرس به وجود آید. استرس می تواند باعث افزایش فشار خون شود و در نتیجه  افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی شود. همچنین ریزش موی سر نیز می تواند گاهی با استرس ارتباط داشته باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0