topNotif

بی خوابی و چند روش برای اینکه سریعتر به خواب بروید

1748 بازدید
24 آذر 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

بی خوابی و روش های درمان آن

گرچه بی خوابی جزو بیماری های عصبی گنجانده می شود اما در حقیقت این حالت یک بیماری نیست و فقط عارضه ایست که شخص به آن دچار می شود. در این عارضه بسیار دشوار است انگشت بر روی علت خاصی که موجب آن شده است، بگذاریم. لیکن بیماری های جسمانی به هر نوع که باشند و نیز بعضی خستگی های عصبی و کشش های روانی علت اصلی ایجاد این عارضه اند. می توان گفت که اغلب اوقات سوءهاضمه و یبوست از نظر جسمانی علت های بی خوابی هستند، در حالی که دلهره و اضطراب، کار زیاد، تحریکات مداوم و همیشگی و حالاتی نظیر آن علل اصلی بی خوابی از لحاظ روانی به شمار می آیند. حال در ادامه این مقاله به درمان بی خوابی و چند روش برای اینکه سریعتر به خواب بروید، خواهیم پرداخت.

انواع بی خوابی

بی‌خوابی بسته به مدت زمان به دو نوع تقسیم می شود:

  • بی خوابی حاد: این نوع بی‌خوابی کوتاه مدت است و معمولا به دلیل استرس، اضطراب یا حوادث استرس زایی مانند شب امتحان، شنیدن خبر بد و …چند روز یا هفته ادامه دارد. بسیاری از افراد این نوع اختلال خواب زودگذر را تجربه می کنند و مشکل بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می شود.
  • بی خوابی مزمن: این اختلال بی‌خوابی حداقل سه شب در هفته و حداقل سه ماه طول می کشد. این بی خوابی ممکن است مربوط به یک وضعیت بیماری، مشکل روانی یا مصرف دارویی خاص باشد.

 

بی خوابی و روش های درمان آن

بی خوابی و روش های درمان آن

 

علائم بی خوابی

علائم و نشانه های مختلفی در ارتباط با بی‌خوابی وجود داردکه عبارتند از:

  • دشواری خوابیدن در شب
  • بیدار شدن نصف شب از خواب
  • بیدار شدن زود هنگام با وجود میل به خواب
  • خستگی و خواب آلودگی با وجود خواب شبانه
  • تحریک پذیری
  • افسردگی یا اضطراب
  • عدم تمرکز، افزایش خطاها و تصادفات
  • سردردهای تنشی
  • مشکل تعامل اجتماعی
  • مشکلات و ناراحتی های دستگاه گوارشی
  • اضطراب خوابیدن

استفاده از داروهای خواب آور

توسل به داروهای خواب آور نه فقط بی فایده بلکه بسیار مضر است، زیرا نه تنها بیمار را از علت عارضه رهایی نمی بخشد بلکه قدرت و کشش او را به سبب حالت تخدیری که دارند کاهش می دهد. یگانه راه علاج کشف علت اختلال است (جسمانی یا روانی) تا به دنبال آن برای ریشه کن سازی آن اقدام جدی به عمل آورد.

 

همچنین بخوانید: گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

 

درمان طبیعی بی خوابی

در صورتی که امکان پذیر باشد و بتوان به متخصص درمان طبیعی دست یافت بهتر است معالجه بی‌خوابی را به شخص واگذار کرد. همچنین اعمال یدی برای درمان این عارضه بسیار مفید واقع خواهند شد. رژیم تمام میوه به مدت چند روز با استفاده از تنقیه شبانه آب گرم و از آن پس برنامه غذایی کامل هفتگی بهترین راه آغاز معالجه است.

این گونه تدابیر درمانی موجب پاکسازی جریان خون و بهبود کار گوارش و رفع اختلالات روده هاست. مشت مال خشک و اسفنج باید به منظور تقویت بنیه بیمار همه روزه انجام پذیرد. پیاده روی نسبتا طولانی از کارهایی است که هر شخص مبتلا به بی خوابی باید آن را همه روزه انجام دهد، در صورت امکان انجام تمرین های ملایم نیز بسیار سودمند واقع خواهد شد. گرفتن حمام قبل از رفتن به بستر نیز بسیار خوب است و موجب تسکین و استراحت قوای فکری و جسمانی می گردد. حرارت آب حمام باید در حدود 37 درجه سانتی گراد باشد.

دیر شام خوردن شخص را دچار بی خوابی می کند. بنابراین مبتلایان به بی خوابی باید متوجه باشند که لااقل سه الی چهار ساعت قبل از رفتن به بستر آخرین غذای خود را صرف کنند و موقعی که به بستر می روند نباید درباره بی خوابی زیاد بیندیشند بلکه هر چه ممکن است خود را به حال راحت بیندازند و به آنچه به مغزشان می آید فکر کنند. جای بسی تعجب است که با پیروی از دستور اخیر اغلب اوقات به زودی خواب بر شخص غلبه خواهد کرد.

فراموش نکنید:

تغذیه صحیح و تقویت دستگاه های بدن طبق موازینی که گفته شد همراه با استراحت جسمی و فکری نخستین اقدام برای ریشه کن سازی بی خوابی به شمار می آیند، لیکن مسلم است در صورتی که منشا اختلال، روان پریشی و یا افسردگی روانی و اضطراب سرسخت باشد وجود روان پزشک کارآزموده لازم خواهد بود. به هر حال در این موارد نیز اجرای دستورهای فوق به طور قابل ملاحظه ای موثر خواهد افتاد. در مواقعی که بیمار مدت طولانی از داروی خواب آور استفاده کنند باید از قطع ناگهانی آن خودداری و به تدریج آن را کم کنند تا به کلی قطع شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

رازک را با خواص رفع بی خوابی، تقویت اعصاب، معده، رحم، مبارزه با سرطان و ایدز، کاهش میل جنسی و آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0