topNotif

بیماری هیپوکالمی چیست؟

4008 بازدید
28 اسفند 97
بهاره
,

علل، علائم و راه های درمان بیماری هیپوکالمی

کاهش سطح پتاسیم در خون از حد نرمال، هیپوکالمی (Hypokalemia) نامیده می شود. پتاسیم یکی از مواد معدنی مهم بدن است که باید به درستی عمل کند. این ماده معدنی یکی از الکترولیت هایی است که برای انجام وظایف مختلف در اندام های بدن ضرورت دارد. پتاسیم در بدن موجب حفظ ضربان قلب، انتقال امواج عصبی، انبساط عضلات، آزاد شدن انسولین از پانکراس و حفظ تعادل مایعات نقش دارد. به همین علت کمبود پتاسیم در بدن می تواند آسیب زا باشد. سطح پتاسیم در طبیعی خون بین 3.6 تا 5.2 mmol / L (میلی‌اکی والان / لیتر) می باشد اما، کمتر از 2.5 mmol / Lبسیار خطرناک بوده و نیازمند اقدامات پزشکی می باشد.. در ادامه با علل، علائم و راه های درمان بیماری هیپوکالمی آشنا شوید.

 

بیماری هیپوکالمی چیست؟ (علل، علائم و راه های درمان آن)

بیماری هیپوکالمی چیست؟ (علل، علائم و راه های درمان آن)

 

علل بیماری هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در بدن)

بیماری هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم ناشی از عوامل متعددی است که مهمترین آن ها استفاده از دیورتیک ها (ادرار آورها)، اسهال و استفاده از ملین ها برای طولانی مدت می باشد. سایر دلایل عبارتند از:

  • از دست دادن پتاسیم از طریق کلیه باشد (برخی از اختلالات کلیوی مانند اسیدوز متابولیک، لوسمی، بیماری کوشینگ)
  • از دست دادن پتاسیم از طریق معده یا روده (از طریق استفراغ، اسهال، پس از عمل ایلئواستومی (باز کردن ایلئوم (دراز روده) به سطح بدن) و استفاده بیش از حد از مسهل ها)
  • از دست دادن پتاسیم به دلیل اثرات دارویی ( استفاده از داروهای آسم یا آمفیزم، فوروزماید، آمینوگلیکوزید (مانند جنتامایسین و توبرامایسین)، آنتی بیوتیک و گاهی آسپرین)
  • عدم مصرف غذا یا سوء تغذیه برخی از عوامل مرتبط با غذا سبب کاهش سطح پتاسیم خون می شود، مانند بی اشتهایی، بولمیا، جراحی بارداری، الکل.

علائم بیماری هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در بدن)

علائم بیماری هیپوکالمی یا همان کمبود پتاسیم تنها پس از رسیدن خون به میزان بسیار پایین ظاهر می شوند. نشانه های این علائم در چندین اندام شامل سیستم گوارش ، کلیه ها، قلب، عضلات و اعصاب ظاهر می شود که شامل ضعف، خستگی، خواب آلودگی، انقباض عضلانی، بی حسی، از دست دادن اشتها، یبوست و تشنگی. این علائم همچنین ممکن است همراه تهوع، اسپاسم شکمی و نفخ باشد. این علائم در مراحل اولیه بیماری رخ می دهد.

آریتمی قلبی (غیرطبیعی بودن ریتم قلب) و در موارد شدید هیپوگلیسمی (افت قند خون)، به ویژه در افرادی که از داروهای قلب مانند دیگوکسین استفاده می کنند، و همچنین افرادی که از ضربان قلب نامنظم ناشی از شرایط زیر هستند، مشهود است:

  • فیبریلاسیون (انقباض ضعیف و موضعی و غیرارادی ماهیچه) به خصوص ماهیچه بطنی
  • تاکیکاردی یا تند تپشی (بیشتر شدن تعداد ضربان قلب بیش از حد مجاز)
  • نارسایی قلبی (برادی کاردی یا کند تپشی)
  • ضربان قلب نارس

همچنین علائمی مانند فلج، نارسایی تنفسی، انقباض بافت ماهیچه و انسداد ولوولوس روده‌ای در صورتی آشکار می شوند که سطح پتاسیم خون به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 

همچنین بخوانید:  تقویت قلب و سلامت آن با نسخه های گیاهی و طبیعی در طب سنتی

 

نیاز روزانه بدن به پتاسیم

بدن نیاز به پتاسیم دارد جدول زیر نیاز روزانه پتاسیم را در سنین مختلف نشان می دهد که عبارتند از:

  • نوزادان (0-6) ماه 400 میلی گرم در روز
  • نوزادان (7-12 ماه) 700 میلی گرم در روز
  • کودکان (1-3 سال) 3 گرم در روز
  • کودکان (4-8 سال) 8 گرم در روز
  • کودکان (9-13 ساله) 5 گرم در روز
  • بزرگسالان (19 سال و بالاتر) 7 گرم در روز
  • زنان باردار 7 گرم در روز
  • زنان شیرده 1 گرم در روز

 پیشگیری از بیماری هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در بدن)

اغلب گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است. ابتدا باید به فکر چگونگی جلوگیری از بیماری هیپوکالمی یا کمبود پتاسیم با پیگیری یک رژیم سالم و متعادل باشید که نیاز بدن به پتاسیم و سایر مواد مغذی را تامین می کند. البته مواد غذایی حاوی پتاسیم برای درمان کمبود پتاسیم خفیف ناشی از اسهال و استفراغ بسیار موثر است.

میوه ها: بعضی از انواع میوه ها مقادیر زیادی پتاسیم را شامل می شود، مانند موز، خرما، آووکادو، کیوی و انبه.

سبزیجات: سبزیجات مانند هویج و سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن و همچنین پتاسیم می باشند.

ماهی: غذاهای دریایی به ویژه ماهی ها منبع خوبی از پتاسیم هستند. ساردین ها حدود 365 میلی گرم پتاسیم تولید می کنند.

گوشت: یک قطعه از گوشت کبابی در ترکیب با گوجه فرنگی و سبزیجات برگ نیاز بدن به پتاسیم را تامین می کند.

درمان بیماری هیپوکالمی (کمبود پتاسیم در بدن)

مکمل های غذایی می توانند برای درمان کمبود سطح پتاسیم در خون و هیپوکالمی استفاده شوند، اما مواردی وجود دارد که پتاسیم باید از طریق تزریق داخل وریدی به بدن برسد. این موارد عبارتند از:

  • اگر سطح پتاسیم به طور جدی پایین باشد.
  • اگر مکمل های غذایی باعث افزایش سطح پتاسیم نشدند.
  • اگر سطح پتاسیم پایین باعث اختلالات در سیستم قلب می شود (ریتم های غیر طبیعی قلب)

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم کتان طلایی را با خواص  تحلیل برنده ورم روده، کاهنده ورم مثانه، مسکن درد قفسه سینه، شیرافزا و بازکننده قاعدگی، آرام بخش و تحلیل برنده ورم پروستات، درمان یبوست، رفع کننده تحریکات موضعی و بیماری‌های پوستی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0