بیماری های روماتیسمی چیست و معرفی شایع ترین بیماری روماتیسمی

54 بازدید
03 مهر 03
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 مهر 1403

بیماری های روماتیسمی چیست و شایع ترین بیماری های روماتیسمی

روماتیسم یا اختلالات روماتیسمی یک گروه بیماری های هستند که باعث درد مزمن، غالباً متناوب و عود کننده در مفاصل می شوند و علاوه بر مفاصل بافت همبند بیمار نیز گرفتار می شود.

اصطلاح “بیماری های روماتیسمی” برای اختلالات بافت همبند استفاده می شود. روماتولوژی در واقع یکی از فوق تخصص های پزشکی است که به بررسی تشخیص و درمان بیماری های بافت همبند و روماتیسم می پردازد.

آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن است که می تواند چندین قسمت بدن یک فرد را درگیر کند. در برخی از افراد، این بیماری می تواند به هر قسمت از بدن که بافت همبند دارد حمله کند؛ مثلا به پوست، چشم ها، ریه ها، قلب و رگ های خونی آسیب برساند.

بر خلاف استئوآرتریت، یا آرتروز که در اثر ساییده شدن مفصل و افزایش سن به وجود می آید، آرتریت روماتوئید باعث التهاب و تورم دردناک مفاصل می شود و در نهایت می تواند منجر به تخریب مفاصل و تغییر شکل مفصلی شود. همچنانکه قبلا گفتیم آرتریت روماتوئید علاوه بر مفاصل، می تواند به سایر قسمت های بدن آسیب برساند. آرتریت روماتوئید شدید می تواند باعث ناتوانی های جسمی شود.

آرتریت روماتوئید (Rheumatoid Arthritis یا RA) یک بیماری خودایمنی مزمن است که بر مفاصل تأثیر می گذارد. آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن بافت های سالم را بیگانه می پندارند و به آنها حمله می کند و می خواهد آنها را از بین ببرد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله می کند و باعث التهاب در مفاصل می شود. این التهاب می تواند منجر به درد، تورم و در نهایت آسیب به مفاصل و تغییر شکل آن ها شود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که به چند مفصل در سرتاسر بدن از جمله مفصل زانو حمله می کند. این بیماری متقارن است و به این معنی است که معمولا مفاصل یکسانی در هر دو سمت بدن را درگیر می کند. در آرتریت روماتوئید، غشای سینوویال پوشاننده مفصل زانو متورم شده و به درد و سفتی در زانو منجر می شود.

 

بیماری های روماتیسمی چیست

بیماری های روماتیسمی چیست

 

نشانه ها و علائم بیماری آرتریت روماتوئید

علائم آرتریت روماتوئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– درد و سفتی مفاصل، به ویژه در صبح یا پس از دوره های بی حرکتی

– تورم و قرمزی در مفاصل

– احساس خستگی و ضعف عمومی

– تب خفیف

– ناتوانی در حرکت مفاصل

-حس گرمی در مفصل

 

همچنین بخوانید: دررفتگی مفصل شانه و درمان آن

 

روش های تشخیص آرتریت روماتوئید

تشخیص روماتوئید اولین گام در کنترل این بیماری است. آزمایش خون برای تشخیص رماتیسم مفاصل یک جواب سر راست بله یا خیر را نشان نمی دهد؛ اما دکتر متخصص روماتولوژی را درجهت تشخیص مناسب هدایت می کند. آزمایش خون احتمالات دیگر را کاهش و وضعیت پیشرفت بیماری را نشان می دهد. بعد از تحویل نمونه خون به آزمایشگاه تست های تشخیصی دیگر مانند: تست روماتوئید (RF)، تست سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR)، پروتئین واکنشی سی (CRC) و شمارش کامل گلبول های خون (CBC) انجام می گیرد.

تفاوت بین مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت روماتوئید چیست؟

روماتیسم مفصلی و ام اس دو نوع مختلف از بیماری های خودایمنی هستند. مولتیپل اسکلروزیس باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی می شود، در حالی که آرتریت روماتوئید عمدتا به مفاصل بدن آسیب می رساند. این تفاوت اصلی بین مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت روماتوئید است. علاوه بر این، در مولتیپل اسکلروزیس، سیستم ایمنی به اشتباه به غلاف محافظ میلین فیبرهای عصبی مغز و نخاع حمله می کند، در حالیکه در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی به اشتباه به پوشش مفاصل حمله می کند.

علل ایجاد آرتریت روماتوئید

علت دقیق آرتریت روماتوئید هنوز به طور کامل مشخص نیست، پزشکان نمی دانند چه چیزی این روند را آغاز می کند، آن ها بر این باور هستند که یک عامل ژنتیکی درمیان است یعنی سیستم ایمنی بدن در یک زمانی فراموش می کند که بافت خودی را از بیگانه تشخیص دهد. در کل عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند.

 پیشرفت و عوارض آرتریت روماتوئید

اگر درمان نشود، آرتریت روماتوئید می تواند به آسیب دائمی مفاصل و بیماری های سیستمیک مانند مشکلات قلبی و ریه منجر شود.

درمان آرتریت روماتوئید

افرادی که دچار بیماری درد مفاصل و روماتیسم هستند، نباید از غذاهای رطوبتی استفاده کنند. خوردن مواد غذایی که دارای طبع سرد و تر است، برای این بیماران باید به حداقل برسد. (ماهی، مرغ، اسفناج، ماست، خورشت آلو، سفیده تخم مرغ، خیار، کاهو، کدو، گشنیز، خرفه، هندوانه، توت سیاه، آلو سیاه، پرتقال، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، جو، شیر، ماست، دوغ، کشک، شربت آلو، شربت زرشک و شربت لیمو)

درمان آرتریت روماتوئید معمولاً شامل داروهای ضد التهابی، داروهای بیولوژیکی، و در موارد شدیدتر، درمان های فیزیکی و جراحی است. هدف درمان کاهش التهاب، مدیریت درد و بهبود کیفیت زندگی است. استفاده از ویتامین دی می تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری آرتریت روماتویید موثر باشد و روغن ماهی چه به صورت طبیعی و چه به شکل داروهای ترکیب روغن ماهی در کاهش التهاب و پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

مصرف لبنیات و کلسیم در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید برای جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان موثر است و مصرف میوه و سبزیجات به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری و شدت آن را کم کند.

گزنه، زنجبیل، آنغوزه، اسطوخودوس، زردچوبه، نسترن، بابونه، گیاه پنجه شیطان، ریحان و کندر از جمله گیاهانی است که می تواند به بیماران مبتلا به رماتیسم کمک کند.

 

بیماری های روماتیسمی چیست

بیماری های روماتیسمی چیست

 

پیشگیری و مدیریت

زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم و رعایت یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت علائم کمک کند. مشاوره و حمایت روانی نیز می تواند در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا مؤثر باشد.

ورزش های موثر در درمان آرتریت روماتوئید

بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید باید به طور منظم ورزش کنند. با این حال، بسته به سطح تناسب اندام و توانایی این بیماران، باید تمرین های ورزشی مختلف را متناسب با شرایط این بیماران اصلاح کرد.

برای شروع می توان ورزش های آبی را مد نظر قرار داد. در ادامه تمرین های سنتی تر زمینی نیز به گزینه ها اضافه می شوند. همانطور که گفته شد تمرینات باید بر اساس توانایی افراد اصلاح شوند. برای مثال اگر تمرینات یوگا روی زمین برای بیمار مشکل است، می توان این تمرینات را ابتدا با صندلی آعاز کرد.

برای شروع، همیشه قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید و بعد از تمرین با انجام حرکات کششی بدن خود را سرد کنید.

 حتما از درد به عنوان راهنمای خود استفاده کنید. ورزش نباید دردناک باشد. بنابراین با شروع درد باید شدت تمرین را کم کنید. هدف این است که برای جلوگیری از آسیب دیدگی در سطح آمادگی بدنی خود حرکات ورزشی را انتخاب کنید.

اگر در زمینه ورزش تازه وارد هستید، استفاده از کلاس های گروهی یا داشتن یک مربی خصوصی برای شما گزینه مناسبی است.

مهم است که به محض تشخیص آرتریت روماتوئید، ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. بهترین استراتژی، مشورت با یک فیزیوتراپیست است. چرا که این متخصصان اطلاعات کافی از وضعیت التهابی مفاصل شما در اختیار دارند.

آرتریت روماتوئید و کودکان

گاهی اوقات کودکان هم از درد در مفاصل خود شکایت می کنند. یک مفصل محلی است که انتهای استخوان ها مانند مفصل زانو، مفصل شانه یا مفاصل کوچک انگشتان دست و پا به هم می رسند. درد مفصلی در کودکان می تواند به دلیل موارد مختلفی ایجاد شود. اما اگر مفاصل کودک به مدت ۶ هفته متوالی یا بیش تر متورم شود، او ممکن است با آرتریت نوجوانی (JA) مبتلا باشد.

آرتریت نوجوانی یک بیماری مزمن و طولانی مدت است. این بیماری شایع ترین شکل آرتریت در کودکان است. این بیماری تقریبا ۳۰۰,۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال را در ایالات متحده درگیر می کند. به طور کلی، چند نوع آرتریت نوجوانی وجود دارد. تقریبا همه آن ها با آرتریت روماتوئید در بزرگسالان متفاوت هستند. به همین دلیل اصطلاح “آرتریت روماتوئید نوجوانی (JRA)” به طور گسترده ای استفاده نمی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ وشا را با خواص کاهش درد عضلات، مقوی و انرژی زا، خلط آور و نرم کننده سینه، درمان برونشیت های مزمن، تنگی نفس، دفع انرژی های منفی و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0