بیماری خود بیمارانگاری چیست؟ و چگونه درمان میشود؟

2174 بازدید
25 تیر 01
ریحون
,

بیماری خود بیمارانگاری چیست؟ و چگونه درمان میشود؟

بیماری خود بیمارانگاری (هیپوکندریازیس)

هیپوکندری یک نگرانی دائمی در مورد وضعیت سلامتی شماست حتی زمانی که هیچ مشکلی وجود ندارد. اغلب فرد بر این باور است که بیماری خاصی دارد، یا متوجه تغییرات کمی در بدن می شود و در نتیجه اضطراب شدید سلامتی را تجربه می کند. این مقاله به بررسی برخی از راه‌های درمان هیپوکندری و درمان‌های احتمالی می‌پردازد.

درمان بیماری خود بیمار پنداری

هیپوکندری ها ابتدا باید مشکل را تصدیق کنند و باید بپذیرند که ترس هایشان چیزی برای درمان است. مشکل این است که خیلی سخت است که خودتان را متقاعد کنید که هیچ چیز اشتباه نیست. به همین دلیل است که درمان ها نیز باید بسیار فشرده باشد.

قبول شرایط برای درمان بیماری خود بیمارانگاری

در قدم اول بیمار باید قبول کند که با توجه بر وجود برخی از علائم فیزیکی ای که در بدن خود احساس میکند بیماری جدی ای وجود ندارد. هر چند که قبول آن بسیار سخت است زیرا آنها متقاعد شده اند که یک بیماری جسمی وجود دارد. حتی اگر هیچ بیماری وجود نداشته باشد، اختلال روانی که باعث ایجاد آنها می شود یک چیز بسیار واقعی است.

متعهد شدن به درمان هیپوکندری معمولاً مستلزم این است که هم از جانب فرد مبتلا به هیپوکندری و هم از طرف شخصی که مسئول درمان آنها است، متوجه شود که تمرینات ذهنی می تواند علائم جسمی را التیام بخشد.

یک هیپوکندریاک ممکن است تمایلی به این باور نداشته باشد که کمک روانی چیزی است که نیاز دارد. حتی اگر بدانند که غیرمنطقی است، ممکن است به سختی علائم را فراموش کنند.

بیماری خود بیمارانگاری چیست؟ و چگونه درمان میشود؟

بیماری خود بیمارانگاری چیست؟ و چگونه درمان میشود؟

درمان شناختی رفتاری بیماری خود بیمارانگاری

درمان شناختی رفتاری یا CBT دارای سه جنبه اصلی است. معمولاً شامل مواجهه درمانی، بازسازی شناختی و آموزش تمدد اعصاب است. با این حال، در موارد هیپوکندری، CBT بر دو مورد اخیر متمرکز است (به جز در مورد اضطراب سلامتی ناشی از حملات پانیک).

بازسازی شناختی مستلزم آموزش ذهن است تا باورها و الگوهای فکری منفی خود را با باورهای مثبت تر جایگزین کند. نگه داشتن یک دفتر خاطرات می تواند به شما و درمانگرتان کمک کند که این باورهای اساسی را کشف کنید و مستقیماً به آنها بپردازید.

از سوی دیگر، تمرینات آرامش‌بخشی به‌منظور ارائه ابزارهای مفید به فرد مبتلا به هیپوکندری برای مقابله با احساس اضطراب، افکار وسواسی در مورد ناراحتی فیزیکی و نیاز درک شده به تشخیص بیماری طراحی شده است. چنین تمرین‌هایی ممکن است شامل تمرین‌های تنفسی کنترل‌شده، روتین‌های تجسم یا تکنیک‌های پایه‌گذاری برای فرونشاندن هراس باشد، مانند نگاه کردن به اطراف و نام‌گذاری اشیاء فیزیکی در اتاق به منظور برقراری ارتباط مجدد با واقعیت و مبارزه با شک.

انجام یوگا برای درمان بیماری خود بیمارانگاری

یوگا یک سبک تمرینی ملایم است که به شما کمک می کند تا از دردهای عضلانی و پیچش هایی که می تواند باعث ایجاد نگرانی های وسواسی شود، جلوگیری کنید. همچنین به شما کمک می کند تا با آموزش تکنیک های تنفس کنترل شده و به طور کلی تقویت سیستم قلبی عروقی خود، کنترل علائم اضطراب مانند ضربان قلب سریع و تنگی نفس را یاد بگیرید.

جستجوهای وب را برای بیماری ها جایگزین کنید

اگر متوجه شدید که به طور مکرر علائم فیزیکی را در گوگل جستجو می کنید تا بفهمید علل احتمالی آن چیست، این کار را نکنید. اینترنت پر از اطلاعات در مورد بدترین سناریوهایی است که احتمالاً ندارد و فقط شما را بیشتر نگران می کند. اصطلاح رایج برای این رفتار سایبرکندریا است. اگر خود را آنلاین یافتید، عادت کنید که علامتی را که وسوسه شده اید جستجو کنید را با گوگل کردن نام حیوانی که با همان حرف شروع می شود جایگزین کنید و به جای آن حقایق جالبی در مورد آنها یاد بگیرید.

 

همچنین بخوانید: 14 گیاه شگفت انگیز برای کاهش وزن آسان

 

اهمیت خوردن غذاهای سالم در درمان بیماری خود بیمارانگاری

در مقادیر سالم و پرخوری نکردن از غذاهای چرب، روغنی یا پر قند نه تنها برای سلامتی شما ضروری است، بلکه از دردهای معده و ناراحتی‌های جسمی مختلفی که اغلب همراه با بی‌نظمی هستند، از جمله تنگی نفس و سستی پیشگیری می‌کند. کاهش این احساسات منفی به کنترل مشکلات جسمانی شما کمک می کند.

حفظ یک برنامه خواب خوب خوابیدن در درمان بیماری خود بیمارانگاری

حفظ برنامه خواب منظم در شب برای حفظ سلامت جسمی و تعادل روانی بسیار مهم است. برای افراد مبتلا به هیپوکندری، خواب تفکر مثبت را بهبود می بخشد و احساسات فیزیکی را که در طول بدهی خواب رخ می دهد کاهش می دهد. اگر متوجه شدید که اضطراب خوابیدن را برای شما دشوار می کند، نیاز است تا یک روال آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید.

این روال ممکن است شامل تنظیم یک ساعت خواب منظم و همیشه در رختخواب بودن در آن زمان، نوشیدن یک فنجان چای گیاهی و بدون کافئین قبل از خواب، و یا خواندن فصلی از یک کتاب مورد علاقه باشد تا به شما چیزی غیر نگران کننده بدهد تا در مورد آن صحبت کنید. همانطور که منتظر خوابیدن هستید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل پنیرک را با خواص درمان نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0