topNotif

بهبود شنوایی و جلوگیری از کم شنوایی و ناشنوایی با ویتامین ها و مواد معدنی

1771 بازدید
21 آذر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با منابع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی که مانع کم شنوایی و ناشنوایی می شوند آشنا شوید

بهبود شنوایی : سبک زندگی نادرست شهری نه تنها سلامتی بیرونی بلکه سلامت داخلی بدن را نیز در معرض خطر قرار داده است. امروزه شیوه زندگی مردم بسیار تغییر کرده و این تغییر آسیب های زیادی را برای بدن داشته است. یکی از این آسیب ها ناشنوایی است. در چند دهه قبل مشکلات شنوایی تنها، در افراد سالخورده و افرادی که با نقص شنوایی متولد می شدند، وجود داشت. اما در حال حاضر، جوانان و حتی کودکان قربانیان ناشنوایی می شوند.

امروزه گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، استفاده از تلفن های همراه، ماندن در مکان های پر سر و صدا می تواند باعث مشکلات شنوایی شود. به غیر از این، به علت کمبود ویتامین ها در بدن، ممکن است قدرت شنوایی کاهش یابد. پزشکان معتقدند که، کمبود ویتامین ث، ای و دی در بدن، ممکن است مشکل ناشنوایی ایجاد کند. در ادامه با با منابع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی که مانع کم شنوایی و ناشنوایی می شوند آشنا شوید.

بهبود شنوایی

بهبود شنوایی

منیزیم

بر اساس مطالعات انجام شده، مواد غذایی حاوی منیزیم (Magnesium) مانع از دست دادن شنوایی به ویژه ناشنوایی که ناشی از سر و صدا زیاد است، می شود. آجیل، به خصوص بادام و بادام زمینی و همچنین پنیر، آرد گندم، آرد جو، سیب زمینی، جلبک ها و موز منبع خوبی از منیزیم هستند. همچنین بذر (تخم) گیاهان (مانند تخم رازیانه، مرزه، تخم زیره، تخم ترخون، تخم مرزنجوش و تخم خشخاش) و برگ گیاهان (همچون گشنیز، شوید و ریحان) سرشار از منیزیم می باشند.

روی

با مصرف روزانه روی (Zinc) به راحتی می توانید از کاهش شنوایی، به دلیل افزایش سن، جلوگیری کنید. در این میان غذاهای دریایی سرشار از روی هستند که به سلامت سیستم شنوایی کمک می کنند. روی در غذاهای دریایی مانند صدف نرم‌تن (غنی‌ترین منبع)، خرچنگ و میگو یافت می شود. همچنین، پنیر، سویا، قارچ و شکلات تیره نیز حاوی روی به نسبت کمتری هستند. لازم به ذکر است کمبود روی در بدن موجب کم خونی نیز می شود.

گلوتاتیون و ویتامین ها

ویتامین های ای و ث و همچنین گلوتاتیون (Glutathione) مانند آنتی اکسیدان ها، از رادیکال های آزاد محافظت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. به این ترتیب خطر عفونت در گوش را کاهش می دهد. این ویتامین ها به راحتی در سبزیجات (مانند فلفل دلمه ای) و میوه ها (مانند پرتقال) یافت می شود. از دیگر منابع ویتامین ای و ویتامین ث می توان به روغن جوانه گندم، روغن خرما، سبزیجات برگدار، آووکادو، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، روغن آفتابگردان، میوه های قرمز و نارنجی رنگ و غیره اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای تسکین گوش درد

 

اسیدهای چرب امگا 3

ماهی قزل آلا، ماهی تن، ماهی سالمون و ساردین ها معمولا حاوی مقادیر زیادی اسید های چرب امگا 3 (Omega-3 fatty acid) هستند. این مواد غذایی بر کاهش اختلال شنوایی تاثیر بسیار مثبت داشته است. مطالعات نشان داده است که، کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن، در کسانی که دو بار در هفته ماهی و مواد غذایی حاوی امگا 3 می خورند، در مقایسه با دیگر افراد 42 درصد کمتر است. محققان معتقدند که، اسیدهای چرب امگا 3 رگ های خونی را در سیستم حسی گوش تقویت می کنند. ماهی یک غذای مفید برای سیستم شنوایی و سلامت کل بدن است. علاوه بر ماهی امگا 3 در تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر، شیر سویا و دانه های چیا یافت می شود.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها (Antioxidant) به جلوگیری از آسیب های رادیکال آزاد به بافت های داخلی گوش، کمک می کنند. مصرف منظم آنتی اکسیدان ها، به ویژه اسفناج، مارچوبه، لوبیا، کلم بروکلی، تخم مرغ، جگر و اسید فولیک موجود در آجیل ها، خطر از دست دادن شنوایی را کاهش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کیالک را با خواص درمان ناراحتی های گوش، مفید جهت بیماری های قلبی، بازکننده انسداد عروق، صفرابر، تنظیم تپش قلب و ضربان آن، جلوگیری از سخت شدن رگها، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0