topNotif

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد ؟

2830 بازدید
14 بهمن 98
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد ؟

بزرگ شدن پروستات شکایتی شایع در مردان بالای پنجاه سال است. معمولا نشانه های ابتدایی شایع هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) عبارتند از کاهش قدرت جریان ادرار نسبت به گذشته و عدم احساس تخلیه کامل مثانه. ممکن است تاخیر در شروع جریان ادرار، فشار زیاد، احساس فوریت ادرار در شب و گاهی خون در ادرار وجود داشته باشد. اغلب درد یا ناراحتی در قسمت پایین شکم وجود دارد. شدت علائم در افراد دارای غده بزرگ پروستـات متفاوت است، اما علائم با گذشت زمان بدتر می شوند.

اندازه پروستات لزوما شدت علائم را مشخص نمی کند. برخی از مردان با هیپرتروفی خفیف پروستات، علائم واضحی دارند، در حالی که برخی دیگر با بزرگ شدن شدید پروستات علائم خفیفی در دستگاه ادراری دارند.

 

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد ؟

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد ؟

 

علت بزرگی پروستات چیست؟

  • بزرگی پروستات ناشی از متابولیست تستوسترون (هورمون مردانه) است. این بزرگی ممکن است بدخیم باشد یا خود غده ملتهب شود.
  • به دلیل موقعیت خروجی ادرار (مجرای ادرار)، بزرگی پروستات موجب اخلال در جریان طبیعی ادرار از مثانه می شود.

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد ؟

بیشتر مردان مبتلا به پروستات بزرگ شده از عوارضی رنج نمی برند، اما برخی دچار عوارضی مانند انسداد جریان ادرار در خارج از مثانه یا مشکلاتی در کلیه می شوند. باید توجه داشت که پروستات بزرگ شده منجر به افزایش خطر سرطان پروستات نمی شود. عوارض پروستات بزرگ شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم دفع ادرار(احتباس ادرار). برای تخلیه ادرار ممکن است لازم باشد لوله (کاتتر) را در مثانه وارد کنید. برخی از مردان با پروستات بزرگ شده برای تسکین احتباس ادرار به عمل جراحی نیاز دارند.
  • عفونت ادراری (UTI). عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه می تواند خطر عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد. اگر عفونت مجاری ادراری عود کند، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی داشته باشید تا قسمتی از پروستات خارج شود.
  • سنگ مثانه. این به طور کلی به دلیل عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه ایجاد می شود. سنگ مثانه می تواند باعث عفونت، تحریک مثانه، خون در ادرار و انسداد جریان ادرار شود.
  • آسیب مثانه. کشش مثانه که ناشی از خالی نکردن کامل آن است، می تواند به مرور زمان ضعف ایجاد کند و باعث شود دیواره عضلانی مثانه به طور صحیح منقبض نشود و همین امر تخلیه کل مثانه را مشکل می کند.
  • آسیب کلیه. فشار در مثانه به دلیل احتباس ادرار می تواند به کلیه آسیب برساند و یا اجازه دهد عفونت مثانه به کلیه ها برسد. بیشتر مردانی که پروستات بزرگ شده دارند این عوارض را ندارند. با این حال، احتباس شدید ادرار و آسیب کلیه می تواند تهدیدات جدی برای زندگی ایجاد کند.

 

همچنین بخوانید:  درمان بزرگ شدن خوش خیم پروستات

 

درمان پروستات با گیاهان

برخی از متخصصان ماساژ راه راست روده را جهت کاهش بزرگی پروستات و افزایش جریان ادرار توصیه می کنند.

اخطار: انسداد کامل جریان ادرار به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

گیاهان بی تی راخ، چمن گندمی، عشقه، رازک، دم اسب، گزنه برای درمان این بیماری مناسب هستند. متخصصان حرفه ای گیاه درمانی به گیاهان دیگری دسترسی دارند که معمولا در اختیار عموم نیست.

مصرف یونجه، سویا و جوانه شبدر قرمز، تمام انواع تخم جوانه ها، غلات کامل و بنشن ها (حبوبات)، توصیه می شوند زیرا حاوی هورمون های سودمندی اند. همچنین مصرف لوبیای سبز و قرمز (خیس شده و کاملا پخته)، چغندر، همه گیاهان خانواده کلم، آب کرفس و خیار، رازیانه یا تخم بادیان (به صورت جوشانده، سبزی یا چاشنی)، ماهی، پیاز، جعفری، تخمه کدو، مریم گلی و رازک (به صورت جوشانده رقیق)، در کاهش التهاب غده پروستات بسیار مفید هستند.

برخی افراد درمی یابند که رژیم غذایی گیاهخواری و خام خواری مفید است و در مقابل مصرف آبجو، شراب، مخمر، سیگار، چربی حیوانی در بیماران مبتلا به بزرگی پروستات بسیار مضر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون پروستات را با خواص پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و تنظیم کننده غده پروستات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0