برنامه ریزی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ در شروع سال تحصیلی
با برنامه ریزی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ در شروع سال تحصیلی آشنا شوید
اﯾﻦ مقاله ﺷﺎﻣﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮای ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ و مسئولین مدرسه در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ برنامه ریزی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ در شروع سال تحصیلی اﺳﺖ
ﺗﻨﻈﯿﻢ اﻫﺪاف و اﻧﺘﻈﺎرات ﮐﻼﺳﯽ
در ﺷﺮوع ﺳﺎل، ﻓﻬﺮﺳﺘﯽ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﮐﻼﺳﯽ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ و داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺪوﯾﻦ ﮔﺮدد، ﺳﭙﺲ روی دﯾﻮار ﻧﺼﺐ و ﺑﻄﻮر ﻣﻨﻈﻢ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. اﯾﻦ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ اﻫﺪاف و اﻧﺘﻈﺎرات ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺎزی ﺟﻮاﻧﻤﺮداﻧﻪ، ﺗﻐﯿﯿﺮات در رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻧﮕﺮش ﻫﺎ، ﻃﺮز اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺠﻬﯿﺰات و وﺳﺎﯾﻞ و ﻣﻼﺣﻈﺎت اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺗﺪوﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﺗﻘﻮﯾﺖ آن ﻫﺎ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ اﯾﻤﻦ و ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺴﯿﺎر اﻫﻤﯿﺖ دارد.
ﺗﻐﯿﯿﺮات در رﻓﺘﺎر و ﻧﮕﺮش ﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزان
ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﯾﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ در ﯾﮏ زﻣﯿﻨﻪ آﻣﻮزﺷﯽ، اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻧﮕﺮش ﻫﺎ و درك داﻧﺶ آﻣﻮزان از ﻣﺰاﯾﺎی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ذﮐﺮ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﻫﻤﯿﺖ دارد ﮐﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات اﺳﺎﺳﯽ در رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد و ﺷﯿﻮه زﻧﺪﮔﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
در ﻓﻬﺮﺳﺖ ذﯾﻞ 5 ﻫﺪف ﮐﻠﯿﺪی ﺑﺮای ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺗﺸﻮﯾﻖ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ اﺟﺮای رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و ﺳﺎﺧﺖ ﯾﮏ ﺷﯿﻮه زﻧﺪﮔﯽ ﻓﻌﺎل اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ:
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﯽ |
در اﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﻓﺮاد ﺟﻮان ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎي ﻓﻌﻠﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮران در روﻧﺪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﺻﺮﻓﺎً درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻏﯿﺮ ﻓﻌﺎل آﻣﻮزش ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، اﻧﮕﯿﺰه ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﺮاي اﺟﺮا ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ. |
ﺗﻨﻈﯿﻢ اﻫﺪاف ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان |
ﺗﻨﻈﯿﻢ اﻫﺪاف ﺑﺨﺸﯽ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ روﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺧﻮدﺷﺎن را ﮐﻨﺘﺮل و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎي ﺧﻮد را ارزﯾﺎﺑﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. در ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﻼﺳﯽ، اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﻫﺪف ﮐﻼﺳﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮐﻼس ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در آن ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. |
اراﺋﻪ ﺑﺎزﺧﻮرد و ﺗﻤﺠﯿﺪ |
ﺗﺪارك ﺑﺎزﺧﻮرد وﯾﮋه و ﻣﻔﯿﺪ در ﻣﻮرد ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﻄﻮر ﻣﻨﻈﻢ. ﺗﺤﻘﻖ ﻫﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﻮﭼﮏ ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﺗﻤﺠﯿﺪ و ﭘﺎداش ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. |
اﯾﺠﺎد ﺗﻌﻬﺪ ﺑﺮاي داﻧﺶ آﻣﻮزان |
ﺑﺮاي اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﻌﻬﺪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه، ﺑﻄﻮر ﻣﮑﺮر و ﻋﻠﻨﯽ در ﻣﻮرد اﻫﺪاف ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.. |
ﭘﺎداش ﻫﺎ و ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺗﻐﯿﯿﺮات |
ﺗﻐﯿﯿﺮات رﻓﺘﺎری را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ و از ﺗﻘﺪﯾﺮ و ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺎداش ﻫﺎ آن ﻫﺎ را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. |