برخورد صحیح با استرس و درمان آن

1562 بازدید
01 اردیبهشت 97
سمانه

راه های برخورد صحیح با استرس و درمان آن را بدانید !

اگر استرس را بشناسیم مبارزه با آن نسبتا ساده است، آیا متوجه شده اید که از عکس العمل های ناشی از استرس رنج می برید؟! در این صورت باید به دنبال کشف دلایل پنهانی باشید و با آن ها مبارزه کنید.

یک دفتر خاطرات برای استرس تهیه کنید !

در آغاز تمامی نشانه های استرس را با توجه به درجه شدت آن و نیز مدت دوامش فهرست کنید، تمامی دلایل به وجود آورنده آن را به ترتیب شدت شان یادداشت کنید. در ضمن فراموش نکنید که موارد مشابه را حتی اگر درجه اختلال آن ضعیف است بنویسید چون اغلب یک اختلال کوچک می تواند بیشتر از یک یا تعدادی مسائل با درجه شدت بالاتر آزار دهنده باشد، سپس فهرستی از دلایل بروز استرس خود را که برایشان راه حل عملی وجود دارد و آن هایی را که خود به خود و با گذشت زمان بهتر می شوند را بیاورید و در پایان آن هایی را فهرست کنید که متغیر نیستند. مسائل و مشکلاتی را که برای آن ها راه حل های عملی وجود دارد در فهرست مجزا بنویسید و روی شان کار کنید، سعی کنید این فهرست را در جریان زندگی روزمره ملاک قرار دهید و تعقیب کنید تا شرایط تا حدی روند رو به بهبود پیدا کند. طبیعی است که بعضی از راه حل ها، شما را در نظر دیگران عجیب تلقی خواهند کرد. فراموش نکنید خیلی هم خودخواهانه نیست که انسان به فکر خودش باشد. اگر به خودتان برسید و حالتان خوب باشد به نفع همه است.

کنترل موفقیت !

کار بعدی شما آن است که عکس العمل های ناشی از استرس و تحولات آن را دقیقا مورد توجه قرار دهید و در دفتر خاطرات مربوطه نیز مجددا ثبت نام کنید که آیا نشانه استرس تغییر کرده است و یا چگونه تغییر یافته است. درجه تغییر میزان شدت آن و نیز طول زمان ادامه اش را مجددا ثبت نام نمایید. همه موارد را پس از یک هفته تکرار کنید تا بتوانید میزان موفقیت تان را در روش کنترل استرس تحت بررسی دقیق قرار دهید. اگر یک راه حل جواب نداد یکی دیگر را امتحان کنید انقدر این روش کنترل موفقیت را تمرین کنید تا بالاخره به این احساس برسید که بسیاری از دلایل استرس را حتی الامکان فرو نشانده اید و اوضاع را مجددا تحت کنترل خود در آورده اید، پس از شش تا دوازده هفته مطمئنا وضعیت بهتر خواهند شد.

برخورد صحیح با استرس و درمان آن

برخورد صحیح با استرس و درمان آن

در هر مورد که افکار منفی دوباره ظاهر می شود شما باید این چهار سوال جواب دهید :

  1. آیا این افکار منطقی هستند!؟
  2. آیا می توانم به نتایج دیگری برسم ؟!
  3. چه چیز موافق و مخالف این نوع فکر کردن است ؟!
  4. شاید من نتایج عجولانه ای انتخاب کرده ام یا احساس گناه بیهوده ای دارم ؟!

دفتر ثبت استرس به شما کمک می کند که مجموعه فشارهای ناشی از استرس خود را تحت مراقبت قرار داده و بتوانید یک استراتژی مقابله با آن را ترتیب دهید.

دلایل بروز استرس و امکان رفع آن ها !

شما بهتر می توانید استرس خودتان را برطرف کنید اگر دلایل بروز آن را بشناسید، تمام دلایل احتمالی را فهرست کنید و امکانات رفع هر یک را نیز نسبت به مورد ذکر نمایید.

روش زندگی را کنترل کنید !

آیا بیش از حد کار می کنید و یا مسئولیت های زیادی را به عهده گرفته اید؟! اولویت هایی را در نظر بگیرید، طبقه بندی ای به شرح زیر قائل شوید : آن هایی را که باید انجام دهید، بهتر است انجام دهید و بالاخره آنهایی را که شما نباید انجام دهید. موارد زیر به شما کمک می کند زندگی تان را بهتر در اختیار بگیرید. یک برنامه روزانه یا هفتگی ترتیب دهید، هر روز برنامه های جدیدی را به آن اضافه کنید. با توجه به آینده برنامه ریزی کنید و تمامی اشتباهات و ناکامی های قدیمی را پشت سر بگذارید. سیگار کشیدن خود را محدود کنید، قهوه هم کمتر بنوشید مرتبا به ورزش بپردازید، غذا را سر وقت بخورید و به اندازه کافی بخوابید. زمان کافی برای استرس و رفع دلهره در نظر بگیرید. بیشتر اوقات فراغت خود را با اعضای خانواده و دوستانتان بگذرانید.

 

همچنین بخوانید:  برای آرامش اعصاب چه باید بخوریم

 

طرز فکر خود را عوض کنید !

برای آنکه تغییر در نحوه تفکر را یاد بگیرید شما باید نحوه تفکرتان را یک بار هم که شده با دید انتقادی تحت مطالعه قرار دهید. موفقیت های خود را جشن بگیرید و از خودتان هم انتقاد نکنید. افکار منفی را که هیچ کمکی به شما نمی کنند از ذهن خود دور کنید آن ها را یادداشت کنید به خصوص آن افکار منفی را که یک باره و ناخواسته بروز می کنند و هیچ مناسبتی با مسائل واقعی زندگی شما ندارد. همچنین آن دسته از افکاری را که نمی توانید کنار بگذارید یادداشت کنید. عکس العمل خودتان را در برابر آن ها نیز یادداشت کنید. تصمیم های موثر و کارآمد را با تمرینات زیاد راحت تر اتخاذ می کنید. یاد بگیرید که چگونه افکار منفی را بشناسید و به جای آن ها افکار مثبت و واقعی را جایگزین سازید. سرتان را اصطلاحا زیر برف نکنید اگر مشکل را به گوشه ای برانید چیزی حل نمی شود موارد را بشمارید و ببنید چه تعداد فکر منفی در طی روز ذهن شما را مشغول می کند و چه مدتی را با این افکار درگیر می شوید، به دنبال تهیه یک نمونه عکس العمل ویژه باشید آیا چیزی هست که بتواند افکار شدیدا منفی را در شما به وجود آورد؟! از آن اجتناب کنید. آیا چیزی هست که بتواند بروز افکار منفی را از شما دور کند ؟! پس بیشتر روی آن کار کنید. افکار منفی را دلیلی برای عمل کردن قرار دهید، این افکار را فورا در دفتر ثبت موارد استرس ثبت کنید. این موارد می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید از افکار منفی اجتناب نمایید.

در آخر !

رسیدن تا به موفقیت کامل بین دو تا سه ماه طول می کشد. برنامه ی روزانه برای خودتان بنویسید و در آن برای هر فعالیتی که انجام می دهید یک نمره ارزشی بین صفر تا ده در نظر بگیرید. با توجه به رضایت خاطری که به شما دست می دهد نمره دهید و سپس نمره ای بابت اینکه به چه کیفیتی وظیفه تان را انجام داده اید به آن دهید. هر چند روز یک بار میزان پیشرفت خود را کنترل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0