topNotif

برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟

2667 بازدید
24 اسفند 96
آلاله

گرفتگی عضلانی چیست و برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟

گرفتگی عضلانی مساوی با درد است. این مشکل تفاوتی بین ورزشکاران و افراد عادی که حرکاتی را انجام می دهند قایل نیست. ممکن است در حین یک گردش مفرح با دوچرخه یا در حین شنا در استخر و یا در خلال خواب به ناگهان دچار گرفتگی عضلانی شوید. گرفتگی عضلانی می تواند در پی اختلال در هر آنچه در انقباض طبیعی عضلات نقش دارند، رخ دهد. به طور مثال هنگامی که در بستر آرمیده اید، ممکن است روانداز موجب خم شدن زیاد انگشتان پا شود و یا در خلال پا زدن در استخر، مفصل پا زیاد خم گردد، بدین ترتیب تاندون های عضلات دچار کشیدگی زیاد خواهند شد و اعصابی که از میان آن ها به سوی عضلات ساق می روند دچار فزونی تحریک می گردند.

هنگامی که چنین اتفاقی می افتد، سردرگمی و اختلال در پیام های عصبی به وجود می آید و نتیجه : گرفتگی دردناک است. در این وضعیت عضلات شما پیام انقباض دریافت می کنند ولی پیامی جهت رفع انقباض به آن ها نمی رسد.

تعریق زیاد نیز ممکن است موجب گرفتگی عضلات شود

در پی تعریق زیاد، بدن مواد معدنی مهمی نظیر پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم را از دست می دهد. این مواد که الکترولیت نامیده می شوند، بارهای الکتریکی را درون اعصابی که مسئول مهار تکانش های انقباضی و رفع انقباض عضلانی هستند، جا به جا می کنند. کمبود آب در بدن موجب بر هم خوردن تعادل این الکترولیت ها خواهد شد و بدین ترتیب ممکن است پیام های اشتباه ارسال گردد.

اگر با استفاده زیاد از عضلات موجب جراحت آن ها شده باشید، گرفتگی عضلات ممکن است به سوی انقباض و اسپاسم شدید پیش برود. در حالی که گرفتگی و اسپاسم اغلب مشابه هم تلقی می شوند اما در واقع اسپاسم به معنی آن است که تارهای عضلانی به منظور جلوگیری از جراحت بیشتر عضلات، منقبض شده اند. افرادی که دچار اختلالات جریان خون و یا متابولیزم هستند نیز ممکن است به حملات مکرر گرفتگی عضلات مبتلا شوند. این حالات شامل دیابت، روماتیسم مفصلی و بیماری های تیروئیدی هستند.

برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟

برای درمان گرفتگی عضلات چه کنیم؟

تسکین علایم گرفتگی عضلانی

صرف نظر از علت، راهکارهای رهایی از گرفتگی عضلانی ذکر می گردد :

بکشید و فشار دهید :

عضله ای را که دچار گرفتگی شده است، با یک دست بکشید و با دست دیگر به طور متناوب فشار دهید. بدین ترتیب جریان خون عضله مجددا برقرار شده و گرفتگی عضلات در چند ثانیه برطرف می شود، همچنین می توانید انگشتان پا را به سوی بالا بیاورید، این یک راه سریع برای رفع گرفتگی عضلات در حین شنا است.

سرد کردن :

اگر کشیدن عضله ای موجب آرام شدن آن نشود، ماساژ با یخ موجب بی حسی ناحیه درگیر خواهد شد. بدین منظور یخ را به مدت سه تا پنج دقیقه بر روی عضله گرفته بمالید. حتما یخ را بر روی سطح پوست حرکت دهید و آن را در یک جا ثابت نگاه ندارید.

بالای لب را نیشگون بگیرید :

شاید به نظر عجیب برسد، اما با نیشگون گرفتن یک ناحیه در بالای لب، گرفتگی پا برطرف می شود. البته دلیل این امر روشن نیست ولی دو احتمال وجود دارد. نخست آن که ممکن است لب، نقطه فشار برای رها شدن عضلات باشد. دوم، درد ناشی از این عمل ذهن شما را از مشکل اصلی منحرف نماید تا گرفتگی عضله خود به خود برطرف گردد.

 

همچنین بخوانید: ماساژ درمانی و فواید آن

 

بلافاصله رفع عطش کنید :

اگر فعالیت شدیدی داشته اید، بسیار عرق کرده اید و حال دچار گرفتگی عضلات شده اید بلافاصله چند جرعه آب یا هر مایع خوراکی دیگری که در دسترس دارید بنوشید. در این شرایط از خوردن مایعات شور بپرهیزید. این مایعات موجب بیرون راندن مایعات عضلانی به سوی دستگاه گوارش خواهند شد.

تمرینات کششی ساق پا :

ورزش های کششی ساق پا، سه بار در روز برای مدت یک هفته، اثر مفیدی در پیشگیری از گرفتگی عضلانی در هنگام شب دارند. رو به دیوار به فاصله سی سانتی متر بایستید، دست ها را بر روی دیوار بگذارید و به آرامی به جلو متمایل شوید. در این حال سعی کنید پاشنه پاها را بر کف زمین ثابت نگه دارید، در این وضعیت برای مدت ده ثانیه باقی بمانید و پنج ثانیه استراحت کنید. این کار را در هر نوبت دو تا سه بار انجام دهید.

مصرف کینین :

احتمالا کینین تحریک پذیری اعصاب را کاهش می دهد. مصرف این ماده به همراه ویتامین ای در شب ها می تواند مفید باشد ولی پیش از مصرف از آن، با پزشک خود مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر گنه گنه را با خواص ضد مالاریا، مقوی، اشتهاآور، ضد اسپاسم، ضد باکتری، آسان کننده هضم غذا، افزاینده ترشحات معده، کندکننده و تنظیم کننده ضربان قلب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0