با خواص نخود آشنا شویم

3153 بازدید
18 آذر 96
سمانه

با خواص نخود آشنا شویم

نخود به طور پرورشی در اکثر مناطق ایران کاشته می شود و از حبوبات پر مصرف در ایران می باشد. دارای مقادیر زیادی فسفر و املاح پتاسیم مواد نشاسته ای و مواد پروتئینی، مقداری قند است.

خواص نخود :

نخود گرم و خشک است، سبز آن کمی تر است. کمی ملین و مقوی روده و خونساز و بسیار مغذی و اشتها آور و چاق کننده است. نخود تازه، برخلاف آنچه معروف است، اوره را زیاد نمی کند، ولی مانده آن که بیش از یک سال مانده باشد، این خاصیت را دارد و پاک کننده مجاری ادراری است و برای بیماری سوزاک بسیار مفید و خون را قلیایی می کند و فسفر آن برای تقویت مغز و اعصاب اثر بسیار خوبی دارد. مدر بول و شیر و زیاد کننده منی و قوای شهوانی و مقوی شش و تصفیه کننده خون و زیاد کننده خون است و ارزش غذایی زیادی دارد. برای گرفتگی تارهای صوتی و آواز خوانی و خشکی حنجره و گلو جوشانده نخود در شیر بسیار اثر خوبی دارد و اگر شخصی تب دارد بهتر است در آب جوشانده شود.

با خواص نخود آشنا شویم

با خواص نخود آشنا شویم

اگر نخود را یک شب در سرکه خیس کنید و صبح ناشتا بخورید و در آن روز چیزی نخورید، برای کشتن کرم معده نافع است. خوردن آب نخود پخته با مقداری نمک باز کننده گرفتگی ها و مدر است و برای درد سینه و زخم های ریه نافع است. اگر حلیم نخود با سرکه خورده شود و در آب پخته نخود بنشینید برای اصلاح بیماری های مقعد و پاک کردن رحم و اخراج انگل معده موثر است.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات نخود سبز

 

دیگر خواص نخود :

خوردن آب خیس کرده نخود برای تحلیل ورم لثه ها و تسکین درد دندان نافع است. روغن نخود بسیار گرم و خشک است و مقوی مو است و برای تسکین درد دندان و سر درد مفید است. نخود ایجاد نفخ و گاز می کند و تازه آن به خصوص، خیلی ثقیل است و از این نظر باید با زیره و شوید خورده شود و اشخاص گرم مزاج با سکنجبین بخورند. آشامیدن آب پس از خوردن نخود مضر است.

بر اساس نتایج پژوهشی جدید، خوردن روزانه 50 گرم نخود به سبب داشتن مواد پروتئینی زیاد و املاح معدنی و گوگرد و فسفر و کلسیم و آهن دستگاه دفاعی بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها تقویت می کند. نخود همچنین مغز را فعال می کند و از ابتلا به آلزایمر و سردرد و سرطان جلوگیری می کند.

خوردن نخود خام یا خیسانده آن در آب برای افراد ضغیف و نیز برای افزایش تمایلات جنسی اثر بی نظیری دارد. بو داده آن که نخوچی نام دارد اشتها آور و هضم کننده غذا و دفع کننده نفخ شکم می باشد.

با خواص نخود آشنا شویم

با خواص نخود آشنا شویم

نخود سیاه :

نخود سیاه در خواص مانند نخود معمولی است ولی قدرت اثر بیشتری دارد که برای یرقان، کم خونی، جذام و رفع مسدود شدن مجاری صفراوی موثر می باشد و اثر ضد سمی هم دارد.

خوردن انواع نخود برای روماتیسم، امراض جلدی، خارش پوست و بی حسی موضعی و درد مفاصل مفید است.

نخود سبز :

تقویت کننده اعصاب، قلیایی کننده خون و زیاد کننده هموگلوبین، ضد نوعی کم خونی است، در ضمن انرژی زا و نیروبخش است. افرادی که به دانه های سویا حساسیت دارند می توانند به جای آن از نخود استفاده کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

نخود را با خواص درمان چین و چروک پوست، تقویت مو و درمان شوره سر، کاهش بیماری های قلبی، تنظیم قند خون، پیشگیری از سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0