topNotif

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی + مضرات آن

3268 بازدید
28 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 18 اسفند 1400

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی + مضرات آن

کاسنی یک گیاه مدیترانه ای است که از آن برای تهیه انواع سالادها و درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. این گیاه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. عرق کاسنی از گیاهی چوبی و علفی گرفته می شود که فواید زیادی برای سلامتی دارد. طبیعت عرق کاسنی سرد و تر است در نتیجه برای از بین بردن حرارت و التهاب بدن بسیار مفید است. از دیگر خواص کاسنی می توان به از بین برنده احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره و خصوصا درمان تنبلی کبد اشاره کرد.

کاسنی در کتب طب سنتی با نام های هندبا، کاسنی تلخ، کاسنی وحشی و کاسنی صحرایی نام برده شده است. دارای ویتامین های آ و ب و ث بوده و از قدیم الایام به عنوان غذا و دارو و نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفته است.

مشخصات کاسنی آندیو :

کاسنی آندیو که به منظور مصارف غذایی و سالاد بیشتر کاشته می شود شامل چند رقم است که در سبزی کاری رایج است یکی آندیو پیچ و دیگر آندیو سکارول می باشد. این ارقام دارای برگ ها و ساقه های گوشتی سفید نرم و ترد و آبدار تر از کاسنی وحشی هستند.

کاسنی های آندیو پرورشی فوق نیز دارای خواص طبی ولی خیلی ضعیف تر از کاسنی وحشی است، نوع دیگری به نام هندبا بری یا کاسنی بری است که به صورت پرورشی و اهلی آن در سبزی کاری مرسوم است که آن هم با سالاد خورده می شود.

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی

مشخصات کاسنی وحشی :

کاسنی وحشی یا هندبا گیاهی است پایا ساقه های آن در مورد صحرایی آن کوتاه از 1 تا نیم متر است ولی اگر آن را پرورش دهند تا 2 متر می رسد و برگ های آن که از یک طرف کرکدار است.

دارای بریدگی های عمیق و گل های آن آبی و دانه های آن فندقه ی کوچک دراز 4 وجهی خاکستری است.

کاسنی در انواع اقلیم های مختلف به خصوص در مناطق معتدله ی دنیا می روید، معمولا در اراضی موات و بایر در قسمت های سایه مرطوب و کم نور رشد می کند، برای تولید برگ و ریشه و دانه ی آن در شرایط آب و هوای مناطق معتدله ی ایران تخم آن را در بهار می توان کاشت.

کاشت کاسنی :

معمولا تخم کاسنی را قبل از کاشت چند ساعت در آب خیس می کنند و پس از بیرون آوردن و باد دادن می کارند، یک واریته ی خاصی هست که آن را به طور پرورشی و با مراقبت مزروعی به کارند ریشه ی آن خیلی ضخیم و کلفت می شود که آن را کاسنی قهوه می نامند و ریشه ی آن پس از خشک شدن و بو دادن به صورت گرد به قهوه اضافه می شود.

البته از نظر طعم خوب است ولی از نظر عطر بوی قهوه ی طبیعی اصیل را نمی دهد، کاسنی وحشی تقریبا در اغلب مناطق ایران می روید.

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی

ترکیبات شیمیایی کاسنی :

در برگ کاسنی علاوه بر املاح معدنی گلوکوزیدسکوری ئین نیز یافت می شود و در ریشه ی کاسنی علاوه بر گلوکزیدسی کوری ئین دو ماده ی تلخ به نام های لاکتوسین و اینتی بین و ارسنیک (در حد یک صدم میلی گرم در 100 گرم ریشه) یافت می شود و به علاوه دارای مواد قندی، رزین، تانن، لعاب، اسانس و پکتین است و برگ و ریشه ی کاسنی تلخ می باشد.

خواص کاسنی :

کاسنی از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی تر و تازه ی آن سرد و تر است و اجزای گرم لطیفی نیز دارد که طبق نظر حکمای طب سنتی ایران با شستن برگ از بین می رود به همین دلیل است که توصیه می شود برگ کاسنی نباید شسته شود و برای تهیه ی جوشانده آن نشسته آن مصرف شود منتهی وقتی آماده شد صاف می کنند بعد مصرف می نمایند.

از نظر خواص معتقدند که کاسنی مسکن حدت حرارت خون و صفرا و تشنگی است، مالیدن آب برگ آن تنها و یا با سرکه برای سر درد های گرم و صفراوی نافع است و اگر آب برگ آن با صندل سرخ و سرکه و گلاب مالیده شود برای مخملک خوب است و اگر آب برگ آن با سرکه و یا دوشاب (آب انگور که دو سوم شده باشد) مالیده شود برای ورم های گرم چشم و درد چشم نافع است و ضماد کوبیده ی آن برای ورم ملتحمه و درد چشم مفید است.

کاسنی و کبد

کاسنی مسئول درمان کبد است و باعث دفع صفرا در بدن می شود و همچنین زردی را از بین می برد به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می شود.

کاسنی و پوست درخشان

عرق کاسنی با دفع صفرا از بدن و بهبود عملکرد کبد، زمینه را برای تنظیم هورمون ها و نابودی جوش های ناشی از آن فراهم می کند. هم چنین علت برخی دیگر از جوش ها، خون ناپاک است که با بهبود عملکرد کبد مشکل حاصل حل می شود و به طور کلی می توان گفت کاسنی، مرهم کبد است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه شاه تره چه خواصی دارد

 

دیگر خواص کاسنی :

ضماد آب برگ آن با آرد جو برای خفقان و تقویت قلب و تحلیل ورم و آشامیدن آب برگ آن برای باز کردن گرفتگی های کبد و طحال و یرقان و استسقای گرم و تقویت کبد و تسکین حرارت خون و التهاب معده و پاک کردن مجاری ادرار و کلیه و هر چه بیشتر تلخ باشد در رفع ناراحتی های کبد موثر تر است.

خوردن برگ آن با سرکه مسکن صفرا و برای بند آوردن اسهال های صفراوی و آشامیدن دم کرده ی برگ تازه و گل و تخم و ریشه ی آن به تنهایی و یا با تخم  آفتیمون (کشوت) یا سکنجبین برای تب های کهنه و استسقا و طحال مفید است.

ضماد آن با آرد جو و سرکه برای درد های مفاصل گرم و نقرس گرم و ورم های گرم مفید است مقدار خوراک از آب آن تا 200 گرم و تخم آن از نظر طبیعت سرد و خشک می دانند و از نظر خواص معتقدند که جانشین برگ آن است مقدار خوراک تخم آن 20 تا 5 گرم می باشد و ریشه ی آن را از نظر طبیعت گرم و خشک می دانند و مقدار خوراک از ریشه ی آن به طور ساده 20 تا 4 گرم و در دم کرده ها 20 تا 50 گرم است.

دم کرده برگ کاسنی :

10 تا 15 گرم برگ کاسنی را با یک لیتر آب جوش دم کرده و صاف نمایند و برای تقویت معده و ناراحتی کبد یک فنجان قبل از غذا مصرف نمایند.

 

 

جالب است بدانید

در هندوستان گیاه کاسنی آندیو کاشته می شود و به عنوان محلل و خنک کننده و در موارد ناراحتی های صفراوی کاربرد دارد.

از ریشه کاسنی آندیو به عنوان تونیک و در موارد کمی اشتها و سو هاضمه و تب استفاده می شود. میوه ی آن خنک کننده و در موارد تب و ناراحتی های صفراوی و یرقان مصرف می شود.

کاسنی وحشی به عنوان تونیک، قاعده آور و گیاهان پرورشی این نوع کاسنی وحشی نیز عنوان تونیک، تب بر، رافع قی و آشفتگی و در موارد اسهال و بزرگ شدن طحال و از ریشه ی آن به عنوان مدر و مقوی معده استفاده می شود. کاسنی وحشی اصطلاحا الکسه تریک یعنی عاملی است که مقاومت بدن را در مقابله با عفونت ها و مسمویت ها افزایش می دهد.

چرا باید از کاسنی و عرق کاسنی استفاده کنیم؟

عرق کاسنی در میان عرقیات گیاهی از موقعیتی ویژه برخوردار است عرق کاسنی بیعت سرد دارد و مقوی معده، تب بر، درمان بیماری های اعصاب، تقویت پوست، ضد کلسترول، تصفیه ی خون، صفرا بر، تسکین حرارت خون، تصفیه ی کبد از سموم غذاهای غیر متعارف، ضد جوش صورت می باشد، عرق کاسنی را باید به میزان نصف نصف از مصرف با عرق شاه تره مورد استفاده قرار داد.

میزان مصرف آن برای امراض کبدی و جوش های صورت یک لیوان از مجموع عرق کاسنی و شاه تره در سه وعده قبل از غذا (صبح و ظهر و شب) یعنی یک و نیم لیوان عرق کاسنی و یک ونیم لیوان عرق شاه تره است که این سه وعده قبل از غذا مصرف شود.

 

همچنین بخوانید:  نسخه های شفابخش با کاسنی

 

عرق گل کاسنی :

عرق گل کاسنی مقوی معده و صفرا بر و تصفیه ی کننده خون بوده و دارای ویتامین ث فراوانی است و چنانچه روی لثه ها مالیده شود در رفع التهاب و خون ریزی لثه مفید است. عرق گل کاسنی به عنوان اشتها آور در ضعف دستگاه گوارش و درمان قولنج های کبدی و نارسایی کبد و اخلاط خونی استفاده می شود.

عرق گل کاسنی در رفع عفونت مجاری دراری موثر است و از عرق گل کاسنی برای کلسترول خون و خارش های پوستی و طراوت و شادابی پوست و جوش صورت توصیه می شود.

عرق گل کاسنی دارای طبیعت معتدل می باشد و خواصی قوی تر از کاسنی دارد، عرق گل کاسنی موثر در تقویت اعصاب و ضد کلسترول و مفید برای رفع چربی های زاید بوده و آن را به شدت کاهش می دهد، تقویت کننده ی معده و مفید برای تصفیه خون و یرقان و موجب تسکین حرارت خون است، ملین و صفرا آور و دارای آنتی اکسیدان قوی و ضد آب آوردگی و ضد انسداد درونی و ضد انسداد عروق و ضد تصلب شرایین و ترمبوز و ضد نقرس و مفید برای تپش قلب و تقویت قلب و مفید برای ورم گلو و کلیه و تقویت بینایی و پسر شدن جنین و مفید برای خارش های پوستی و اشتها آور و مقوی هاضمه و ضد بلغم معده و روده و مفید برای حلق به صورت غرغره عرق آن با آب خیار چنبر می باشد.

ضد قند در ادرار و ضد مالیخولیا و بیماری های کبدی است و برای این منظور می توانید خیسانده آلو بخارا را در عرق معمولی کاسنی صبح ناشتا میل کنید.

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی

7 خاصیت شگفت انگیز کاسنی

طرز مصرف عرق گل کاسنی را بدانیم !

برای کاهش چربی زیاد و سرگیجه و تصفیه ی خون و کنترل کلسترول و بیماری های کبدی 2 لیوان عرق گل کاسنی و 2 لیوان آب را مخلوط کرده و به چهار قسمت نموده 9 صبح و 1 بعد از ظهر و 5 بعد از ظهر و 9 شب میل نمایید.

توجه داشته باشید : عرق کاسنی تمامی خواصی را که برای کاسنی ذکر شد را دارا می باشد، همان طور که قبلا بارها گفته شده است در مصرف میوه و گیاهان دارویی و… زیاده روی نکنید در مصرف عرقیات هم زیاده روی نکنید زیرا خواص آن به مضرات آن تبدیل می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه کاسنی را با خواص  کاهش وزن، کنترل دیابت، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان رحم، درمان زردی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0