ایفای نقش در نمایش های کودکان چه تاثیری در شخصیت و تربیت آنان دارد؟
هدف های اجرای نقش برای کمک به کودکان
با کودکان به فاصله های نامنظم بازی هایی با نقش هایی که پذیرفته شده اند اجرا کنید. ایفای نقش در نمایش های کودکان بر طبق الگوهای عملی قصه ها، داستان ها یا کتاب های تصویری صورت می گیرد. قبل از آن با بچه ها گفت و گو کنید و سپس نقش ها را قسمت کنید. وسایل لازم مناسب را از جعبه لباس های مبدلتان بر دارید. در این جا باید درباره این که چرا نقش فقط در گروه کوچک هدایت می شود توضیح داد. امکان تطبیق با هر یک از نقش ها به خصوص برای کودکان ناهنجار رفتاری این فرصت را به آن ها می دهد که الگوی رفتاری جدید یا به عبارتی واکنش های احتمالی را آگاهانه تجربه و رفتارشان را به تناسب آن درونی کنند. به این ترتیب مشخص می شود که کودکان این توانایی را دارند که آزادانه و بدون اجبار نقش های جدید را بپذیرند و به خوبی آن ها را اجرا کنند.
اجرای نقش برای کمک به درمان
اجرای نقش به درمان کودکان ناهنجار رفتاری کمک شایانی می کند. چون به کودک امکان می دهد که بحران های تجربه شده را دوباره تجربه و آن را بازسازی می کند. به این ترتیب مثلا کودک در قالب نمایش، ترس های خود را بیان می کند و همین کار باعث کم رنگ شدن ترس می شود. کودکان به هنگام اجرای نقش این امکان را می یابند که آرزوهایشان را آسان تر بیان کنند و حتی در شرایط خیال پردازی در یک نقش این احساس به آن ها دست می دهد که آرزوهایشان برآورده شده است.
ایفای نقش در نمایش های کودکان
هدف های آموزشی ایفای نقش در نمایش های کودکان
در کنار هدف درمانی اجرای نقش در بسیاری از حوزه های دیگر بر کودک اثر مثبت می گذارد.
دسترسی به احساسات
وقتی کودکی در حین ایفای نقش خودش را با نقشی که پذیرفته تطبیق می دهد احساس ها، منظورها و خواسته های مربوط به آن را تجربه می کند. ولی این احساس در مقایسه با احساس های شخصی کودک آموخته شده هستند و فقط تحت شرایطی به وجود می آیند. به این ترتیب اجرای نقش احساس های شخصی کودک را بیشتر در دسترس قرار می دهد، همین طور احساس های هم بازی های او را که با همکاری گروهی در اجرای نمایش در ارتباط نزدیکی با هم قرار می گیرند.