topNotif

اوجن چه خواصی دارد ؟

1893 بازدید
28 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

آیا می دانید اوجن چه خواصی دارد !؟

در جنوب ایران آن را اوجن نامند.

مشخصات گیاه اوجن

اوجن درختی است همیشه سبز، برگ های آن پهن کشیده و بیضی، میوه آن به رنگ سیاه معطر و مطبوع و دارای هسته ای درشت است. این درخت بومی آسیای حاره است در چین و هند و سایر مناطق گرم آسیا می روید. در ایران در جنوب کاشته می شود و نام محلی آن اوجن است.

ترکیبات شیمیایی اوجن

از نظر ترکیبات شیمیایی در دانه اوجن اسانس یافت می شود به علاوه الاجیک اسید و یک آلکالوئید به نام جامبوزین نیز در آن مشخص شده است. با تزریق زیر جلدی عصاره آبی دانه میوه آن به سگ کاهش طولانی قندخون او مشاهده شده ولی خوردن عصاره آبی آن چنین اثری ندارد.

اوجن چه خواصی دارد ؟

اوجن چه خواصی دارد ؟

در گزارش دیگری در مورد ترکیبات شیمیایی گیاه چنین آمده است: در گیاه گالیک اسید، تانن، اسانس، چربی، آنتی ملین، جامبولول، اولئین، لینولئین، پالمی تین، استثارین، فیتوسترین، میریسیل الکل و هنتریا کونتان مشخص شده است. محققان از جمله رائو و سشادری معتقدند که در دانه میوه اوجن گلی کوزید و آلکالوئید یا آنزیم وجود ندارد و وجود مواد الاجیک اسید، گالیک اسید و تانن در دانه عامل موثر خصوصا دارویی آن هستند و آقایان کولیه و وان در پیجل در برگ های درخت مقدار کمی مواد آنتی بیوتیک یافته اند که بر ضد استافیلو کوکوس موثر است.

خواص و کاربرد اوجن

در هند پوست درخت را به عنوان قابض برای تهیه محلول های قابض و جوشانده هایی برای غرغره و شستشوی زخم به کار می برند. شیره تازه پوست را با شیر بز برای قطع اسهال به اطفال می دهند. از شیره برگ های درخت برای رفع اسهال خونی استفاده می شود. شیره میوه رسیده آن را با سرکه مخلوط کرده و به عنوان مقوی معده، بادشکن و مدر می خورند و از میوه آن در موارد اسهال های صفراوی خورده می شود.

 

همچنین بخوانید: 12 نسخه گیاهی برای درمان اسهال

 

در برمه، هند وچین، شبه جزیره مالایا، فیلیپین و هند از برگ ها، پوست، میوه و دانه درخت برای معالجه اسهال و اسهال خونی استفاده می شود و گرد دانه آن را برای معالجه بیماری قند خفیف به کار می برند.

ولی در مدارک دیگری آمده است که خوردن گرد آن اثر محسوسی در بیماری قند ندارد بلکه تزریق زیر جلدی عاره آبی آن را موثر می دانند. در برمه از برگ های آن به صورت جوشانده برای معالجه زخم چشم استفاده می شود، در اندونزی از گرد پوست سائیده شده درخت و همچنین از شیره پوست درخت روی آبسه ها سیفیلیسی در محل آلات تناسلی می اندازند، در فیلیپین خوردن جوشانده پوست درخت را برای رفع بی نظمی عادت ماهیانه تجویز می کنند و از مخلوط این جوشانده با آب گریپ فروت و آب گیاه سندورکیوم کوتجاپه برای معالجه اسهال خونی استفاده می شود.

گیاه سندورکیوم کوتجاپه

گیاهی است هندی دارای ریشه های معطر، بادشکن و مقوی معده و ضدعفونی کننده و قابض از ریشه های آن برای قطع اسهال و اسهال خونی به تنهایی یا مخلوط با داروهای دیگر که فوقا ذکر شد استفاده می شود. در ریشه این گیاه آلکالوئید و یک ماده تلخ سمی وجود دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه ختمی را با خواص درمان ناراحتی های پوستی، رفع سرفه های خشک، تب بر، درمان اسهال خونی، ادرارآور، رفع ترشحات عادت ماهیانه، تنظیم قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0