topNotif

انواع چای های کیسه ای گیاهی همراه با دستور مصرف

1961 بازدید
14 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

انواع چای های کیسه ای گیاهی که بد نیست با آنها آشنا شویم

چای های کیسه ای به دلیل سهولت و استفاده راحت از آن ها در مسافرت و زمان هایی که عجله داریم مورد استفاده فراوان قرار می گیرند و بخشی از این چای های کیسه ای گیاهی می باشند که در این مطلب بعضی از انواع چای های کیسه ای گیاهی پر مصرف و خواص آن ها را معرفی خواهیم کرد.

چای کیسه ای قره قاط

قره قاط (قره قات) حاوی آنتوسیانوزیدهای فراوانی می باشد و مشاهدات بیو شیمیایی تشکیل کمپلکس بین آنتوسینوزیدها و بعضی از فسفولیپدها نشان داده است. داده های بیوشیمیایی و بافت شناسی نشان می دهد که آنتوسیانوزیدها از تغییرات دیواره های عروقی با دو مکانیسم حفاظت می کند.

موارد مصرف:

قره قات برای درمان سندرم قاعدگی، دیابت، فشار خون بالا و بواسیر کاربرد دارد و همچنین برای پیشگیری از سرطان و آلزایمر مفید می باشد.

مقدار مصرف :

دو بار در روز مصرف شود.

دستور مصرف :

یک کیسه را نیم ساعت قبل از غذا در یک فنجان آب جوش قرار داده 5 دقیقه صبر کنید، سپس کیسه را پس از فشردن خارج نموده محتوی فنجان را که مایعی صورتی رنگ با طعم مطبوعی باشد میل نمایید.

نکته:

این چای همیشه باید نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود تا بیشترین اثر را ظاهر سازد.

عوارض جانبی :

مصرف معتدل چای قره قاط عوارض جانبی ندارد، اما افرادی که ناراحتی های کبدی و کلیوی دارند و یا از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنند، باید در مصرف قره قاط احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنند.

 

انواع چای های کیسه ای گیاهی

انواع چای های کیسه ای گیاهی

 

چای کیسه ای ملیس (بادرنجبویه)

بادرنجبویه دارای اثرات آرام بخش، ضد اسپاسم، ضد باکتری و ضد ویروس می باشد و در درمان اختلالات گوارشی و قلبی با منشا عصبی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، ترکیبات پلی فنلی موجود در این گیاه عامل افزایش بازده صفرا توسط کبد می باشد. علاوه بر این، تسهیل کننده هضم غذا، ضد بیماری آلزایمر، ضد آلرژی، مقوی قلب، تنظیم کننده قاعدگی، خواب آور و می باشد.

اجزا فرآورده:

هر کیسه حاوی 2/5 گرم پودر ملیس می باشد.

مواد موثر :

روغن فرار از مهمترین گروه ترکیبات موجود در برگ بادرنجبویه می باشد که دارای رنگ زرد و بویی مطبوع شبیه به لیمو است که 0/02 -0/3 درصد وزن خشک را تشکیل می دهد.

موارد استعمال در طب سنتی :

دمنوش این گیاه به صورت سنتی در رفع بی خوابی و اضطراب و همچنین به عنوان ضد بلغم استفاده می شده است.

مقدار مصرف :

سه بار در روز مصرف شود.

دستور مصرف :

یک کیسه را داخل یک فنجان آب جوش قرار داده و مدت 5 دقیقه صبر کنید سپس کیسه را پس از فشردن خارج نموده محتوی فنجان را با قند میل نمایید.

 

 

               همچنین بخوانید:  دمنوش های گیاهی بهترین گزینه درمانی  

 

 

چای کیسه ای رازیانه(بادیان)

دانه های رازیانه دارای نوعی اثر استروژنیک بوده و سبب افزایش وزن و چاقی می شود. میوه و اسانس رازیانه به دلیل دارا بودن آنه تول موجب کاهش یا توقف اسپاسم های دستگاه گوارش و تشدید ترشح شیرابه های گوارشی و در نتیجه بالا رفتن کیفیت هضم می گردد، مجموعه این اعمال سبب رفع سوهاضمه شده و به تبع آن برخی از بی خوابی ها که در اثر اختلالات فیزیکی دستگاه گوارش حادث شده اند درمان می یابد.

بررسی های دقیق تر نشان داده اند که در اثر آنتی اسپاسمودیک اسانس رازیانه از طریق مهار انقباضات ناشی از استیل کولین و هیستامین صورت می گیرد، عصاره آبی به دست آمده از برگ های رازیانه قادر است فشار خون سرخرگی را بدون آنکه بر تعداد ضربانات قلب یا تنفس تاثیر داشته باشد به طرز چشمگیری کاهش دهد.

اجزا فرآورده:

هر کیسه حاوی 3 گرم میوه گیاه رازیانه می باشد.

موارد استعمال در طب سنتی :

در طب گذشته رازیانه به عنوان ضد ، مدر، و افزایش دهنده شیر مورد استفاده قرار می گرفته است.

موارد مصرف :

رازیانه به صورت خوراکی در درمان نفخ، سو هاضمه و اسپاسم عضلات و همچنین به عنوان افزایش دهنده شیر استفاده می گردد. این گیاه خلط آور و مدر بوده و به صورت موضعی نیز به عنوان ضد میکروب (از جمله در درمان التهاب لثه) استفاده شده است.علاوه بر این، در درمان عفونت مجاری ادراری، دفع کننده سنگ های مجاری ادراری، سرماخوردگی، سینه پهلو، یبوست و افزایش میل جنسی نیز مفید می باشد.

مواد موثر :

آندوسپرم میوه های رازیانه حاوی قندها، پروتئین ها، 12 تا 18 درصد چربی و حدود 1 تا 6 درصد اسانس است.

مقدار مصرف :

2 بار در روز مصرف شود.

نکته :

چنانچه پیش از غذا میل شود اثر بیشتری خواهد داشت.

دستور مصرف :

یک کیسه را نیم ساعت قبل از غذا در یک فنجان آب جوش قرار داده 5 دقیقه صبر کنید، سپس کیسه را پس از فشردن خارج نموده محتوی فنجان را که مایعی سبز رنگ با بوی مطبوعی می باشد میل نمایید.

عوارض جانبی :

رازیانه شیرین محرک و التهاب آور نبوده و نسبتا غیر رسمی می باشد، فنچن موجود در رازیانه تلخ اثر محرک موضعی داشته و ممکن است در برخی افراد موجب بروز حساسیت شود همچنین اسانس رازیانه بیش از 1 میلی لیتر سبب التهاب ریه ها، اختلالات تنفسی و تشنج می شود.

 

انواع چای های کیسه ای گیاهی

انواع چای های کیسه ای گیاهی

 

چای کیسه ای سنبل الطیب

مطالعات انجام شده بر روی انسان اثرات آرام بخشی سنبل الطیب را تایید می کند، همچنین فعالیت ملایم خواب آوری بر روی افراد طبیعی بی خواب و افرادی با خواب غیر طبیعی را نشان می دهد، به علاوه مطالعات انجام شده نشان می دهد که سنبل الطیب زمان شروع خواب را کوتاه می کند، همچنین بی نظمی خواب، زمان بیداری بعد از خواب و بیدار شدن مکرر در طول خواب و کیفیت خواب را اصلاح می کند.

مواد موثر :

ترکیب یا ترکیبات مسئول اثر بخشی در سنبل الطیب را والپوتریات ها و بالدرینال و ایزووالترال می دانند که هریک از گروه های مختلف ترکیبات، مسئول بخشی از اثرات فارماکولوژیک فوق هستند (ریشه سنبل الطیب حاوی اسید والریانیک است) گل گاو زبان دارای موسیلاژ به میزان سه و نیم درصد، فلاونویید 15 درصد و آنتوسیانتین با آ گلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان 43/13 درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.

اجزا فرآورده :

هر کیسه حاوی 2 گرم پودر ریشه سنبل الطیب و گل گاو زبان می باشد.(توجه داشته باشید ترکیبی از سنبل الطیب و گل گاو زبان هست )

موارد استعمال در طب سنتی :

در طب گذشته سنبل الطیب به عنوان آرام بخش، خواب آور و ضد تشنج کاربرد داشته است، در گذشته از گل گاو زبان به عنوان نشاط آور، آرام بخش، مدر و برطرف کننده علایم سرماخوردگی استفاده می کرده اند.

موارد مصرف :

سنبل الطیب دارای آرام بخش، خواب آور و ضد اسپاسم بوده و در درمان مواردی چون بی قراری، مشکلات عصبی برای خوابیدن و بی خوابی، فشار عصبی و کولیک های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، برای درمان دندان قروچه، کاهش تپش قلب و تشنج اطفال نیز مفید است. از گل گاو زبان در درمان علایم سرماخوردگی و همچنین به عنوان آرام بخش استفاده می شود.

مقدار مصرف :

حداکر 3 بار در روز مصرف شود.

دستور مصرف :

یک یا دو کیسه را در یک فنجان آب جوش قرار داده 10 دقیقه صبر کنید سپس کیسه را پس از فشردن خارج نموده محتوی فنجان را که مایعی با بوی مطبوع می باشد با قند میل نمایید، جهت خارج شدن کامل مواد موثره می توان از روش دم کرده روی چراغ استفاده کرد.

عوارض جانبی :

نباید در موقع حاملگی و شیردهی استفاده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ملیس را با خواص تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0