انحراف چشم یا لوچی چیست

1688 بازدید
07 فروردین 97
سمانه

انحراف چشم یا لوچی چیست و راه های برای درمان آن 

اگر یک یا هر دو چشم شما به طرز قابل ملاحظه ای به سوی داخل، خارج، بالا یا پایین چرخیده است، بدین معنی است که شما از ابتدا با مشکل عدم برقراری چشم ها در وضعیت متناسب، زاده شده اید. البته علت به درستی مشخص نیست، ولی پزشکان معتقدند که عدم برقراری چشمان در یک وضعیت متناسب، که اصطلاح علمی آن استرابیسم است، ناشی از عدم تعادل در پیام های عصبی است که به سوی ماهیچه های هدایت کننده چشم گسیل می شوند.

این عدم تعادل موجب می گردد تا چشم ها در دو جهت متفاوت تطابق انجام دهند. این به مانند آن است که دو دوربین بر روی دو نقطه متفاوت تمرکز کنند. البته این که شما دچار دوبینی دائمی نمی شوید بدین دلیل است که مغز از دوران کودکی تصاویر ارسالی از دوربین ضعیف تر را حذف کرده است. معمولا چشم قوی تر، کمبود ایجاد شده را جبران می کند و به چشم غالب تبدیل  می شود.

البته ممکن است این عدم انطباق به طور ناگهانی در طول زندگی نیز رخ دهد. عامل چنین ضایعه ای می تواند جراحت، آب مروارید، دیابت، سکته و یا دیگر بیماری های مغزی باشد. البته مغز بالغ نمی تواند تصویر دریافتی از چشم منحرف شده را حذف کند و بدین ترتیب دوبینی اتفاق می افتد.

انحراف چشم یا لوچی چیست

انحراف چشم یا لوچی چیست

عدم قرارگیری منظم چشم ها

عدم قرارگیری منظم چشم ها می تواند موجب تار شدن و یا در هم شدن حروف، هنگام مطالعه گردد. اگر چشمان شما تمایل به منحرف شدن داشته باشند، حتی نخ کردن یک سوزن خیاطی می تواند موجب بروز سر درد و درد در ناحیه چشم ها گردد. اگر تنها یک چشم انحراف پیدا کند. آن گاه دید آن تار شده و تنبل می شود.

بی نظمی در قرار گیری چشم ها می تواند در تمامی اوقات و یا تنها در هنگام خستگی و یا بیماری موجب آزار شما گردد. از سویی دیگر اگر متوجه شدید پس از برداشتن عینک از چشمانتان، یکی از آن ها به مقدار اندکی منحرف می شود، این می تواند ناشی از برداشته شدن کنترل لنز برای حفظ نظم در قرارگیری چشم ها باشد، خوشبختانه این موضوع چندان نگران کننده نیست.

تسکین علائم

اقداماتی وجود دارند که شما می توانید تحت نظارت پزشک درمانگر خود انجام دهید تا مشکل کاهش یابد.

آن را بپوشانید : چنان چه در دوران کودکی چشم ها منحرف شوند، پزشکان پس از معاینه توصیه می کنند چشم غالب را برای مدت شش هفته تا شش ماه بپوشانند. این کار به تقویت دید و بهبود چشم ضعیف تر کمک می کند.

تمرین با مداد : ورزش های ویژه ای برای چشم وجود دارند که ورزش های ارتوپدی چشم نامیده می شوند. این تمرینات می توانند مغز را به بهره گیری از هر دو چشم به طور همزمان تحریک کنند، تا بدین ترتیب دو بینی از بین برود. چنان چه این تمرینات تحت نظارت یک پزشک آموزش دیده به طور مرتب صورت گیرند، بسیار شفابخش هستند.

 

همچنین بخوانید:  روش هایی برای جلوگیری و درمان خستگی چشم

 

تمرینی که می تواند به همگرایی دید و همزمانی حرکات چشم کمک کند بدین ترتیب است :

مدادی را در دست بگیرید و دست را به طول بازو باز کنید، سپس به تدریج مداد را به نوک بینی خود نزدیک کنید. اگر چشمان شما مشکلی داشته باشند در حدود بیست سانتی متری دچار دوبینی می شوید. سعی کنید تا تمرکز بر روی قلم را حفظ کنید، به تدریج چشمان شما خواهند آموخت دو تصویر را حتی در پنج سانتی متری نیز بر یکدیگر منطبق کنند.

از عینک های ویژه استفاده کنید : برخی از لنزها می توانند گروهی از عضلات را به حرکت وادار کنند و از حرکت دسته ی دیگر جلوگیری نمایند. عینک هایی که از جنس منشور هستند می توانند به جهت گیری مجدد چشم ها در خط بینایی کمک کرده و موجب انطباق دو تصویر بر یکدیگر شوند.

تشخیص انحراف چشم :

انحراف چشم حقیقی زمانی وجود دارد که بازتاب نور چراغ قوه ی باریکی که به سوی چشم های شیرخوار تابیده می شود، در یکی از مردمک ها خارج از مرکز آن باشد. چنانچه این اتفاق رخ دهد، آن گاه جهت انجام معاینات بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکوتی را با خواص تقویت کننده اعصاب، ضد انگل، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، تقویت دستگاه گوارشی، تقویت بینایی، درمان بی خوابی، ملین، موثر در درمان ناخنک چشم، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0