معرفی مهم ترین فواید مصرف انار میوه بهشتی

2116 بازدید
21 شهریور 96
عطارک
,

انار میوه بهشتی را بیشتر بشناسید

میوه انار (pomegranate) به معنای واقعی کلمه، میوه ای بهشتی است که علاوه بر طعم فوق العاده اش، خواص بسیاری برای بدن دارد. مطالعات نشان داده اند که این میوه به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک می کند، زیرا دانه های آن حاوی دو ماده گیاهی به نام پونیکالاجین (Punicalagin) و پونیسیک اسید (Punicic acid) هستند که به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. این میوه در علم پزشکی به عنوان ضد باکتری، ضد ویروس، ضد انگل، آنتی اکسیدان، منقبض کننده، ضد التهاب و ضد سرطان استفاده می شود. حال در ادامه این مقاله به بررسی فواید، مضرات، مشخصات ظراهری و ارزش غذایی انار میوه بهشتی خواهیم پرداخت.

مشخصات ظاهری گیاه انار

انار (Punica granatum) درختچه ای است که آن را بومی آسیای باختری و ایران می دانند. ارتفاع این گیاه به 2 تا 5 متر می رسد و تنه خمیده، شاخه های کوتاه و بدون کرک دارد. برگ هایش مستطیلی، سرنیزه ای یا خطی و دارای دمبرگ کوتاه و اغلب بصورت مجتمع روی شاخه های جانبی قرار گرفته اند. پوست ریشه و ساقه درخت انار تانن فراوان و آلکالوئیدهای مختلف دارد. دانه هایش اغلب قرمز و گاها سفید است. (گل و پوست این گیاه نیز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.)

درخت انار از جمله درختان میوه ای است که برای عموم مردم دنیا شناخته شده و در نقاط نیمه گرمسیر دنیا می روید و یا پرورش داده می شود، درخت انار دارای میوه ای قرمز گاهی زرد رنگ و یا قهوه ای رنگ و به اندازه پرتقال است. میوه انار خوراکی و دارای مقدار کافی ویتامین ث، مواد قندی و اسیدهای عالی می باشد.

اجزا و ارزش غذایی انار

بر اساس جدول ارزش غذایی 100 گرم میوه انار حاوی پروتئین (0/3گرم)، چربی (0/3 گرم)، کربوهیدرات (17/17 گرم)، فیبر غذایی (0/6گرم) و قند (16/5 گرم) می باشد و حدود 68 کیلو کالری انرژی (کالری) در بدن تولید می کند. همچنین، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نظیر سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، ویتامین ث، ویتامین ای، ویتامین کا و فولات است.

 

فواید مصرف انار میوه بهشتی

فواید مصرف انار میوه بهشتی

 

خواص میوه انار برای حفظ سلامت بدن

1- کاهش ابتلا به بیماری های قلبی: دانه انار حاوی اسید پونیسیک است که می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

2- پیشگیری از بیماری های التهاب مفاصل: ترکیبات انار خاصیت ضد التهابی دارند و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره انار اثر آنزیم های آسیب زننده به مفاصل را در افراد مبتلا به آرتروز و انواع آرتریت ها (التهاب مفاصل) مهار می کند.

3- پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی: ترکیبات موجود در انار دارای مواد ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند و به کاهش بروز عفونت های قارچی و التهاب در دهان، کمک می کنند.

4- جلوگیری از سرطان: آنتی اکسیدان های موجود در انار بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بروز سرطان به ویژه سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده میزان آنتی اکسیدان موجود در انار سه برابر چای سبز می باشد.

5- پیشگیری از دیابت: این میوه می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و همچنین، کاهش قند خون کمک کند. از انار در خاورمیانه و هند به عنوان یک درمان سنتی برای دیابت استفاده می شود.

6- پیشگیری از اختلالات مغزی ناشی از پیری: ترکیبات موجود در این میوه با تحریک گردش خون و انتقال اکسیژن کافی به مغز سبب بهبود عملکرد مغز و توانایی حافظه می شود، لذا مصرف آن به پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر کمک می کند.

 

همچنین بخوانید:  فواید پوست انار و نحوه استفاده از آن در درمان انواع بیماری ها

 

سایر خواص درمانی میوه انار

  • انار برای افراد مبتلا بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون (التهاب دیواره روده) و کولیت اولسروز (یا کولیت زخمی) مفید است. همچنین، آب انار به تسکین عفونت های روده و بهبود هضم غذا نیز کمک می کند.
  • دانه انار سرشار از ویتامین ث است که برای بهبود التهاب لثه، پیوره (بیماری عفونی در لثه) و ناراحتی های کبدی مفید است.
  • بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف آب انار سبب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

موارد مصرف خواص انار در طب سنتی

1- از نظر اطبا سنتی، طبیعت میوه انار سرد و تر می باشد و ضد بیماری هایی است که در اثر حرارت عارض می شوند.

2- اشتها آور، پاک کننده و رقیق کننده خون و صفرا بر است.

3- برای تصفیه خون و جوش های صورت و از بین بردن سم های ناشی از غذاهای بد و گوشتی نافع است.

4- وجود جوهر مازو در پوست انار یکی از دارو های قابض برای درمان اسهال و بعضی از ناراحتی های پوستی است. همچنین، در شستشوی رحم برای ضد عفونی کردن و رفع ترشحات اضافی واژن، قابل استفاده است.

5- دم کرده پوست انار برای غرغره در نظر گرفته شده، ولی برای شستشوی موضعی جوشانده غلیظ آن ایرادی ندارد، زیرا خوردن جوشانده غلیظ آن ایجاد استفراغ، بسته شدن روده و ناراحتی های گوارشی می نماید و جوشانده غلیظ پوست انار برای رنگرزی سنتی متداول است.

6- افرادی که به گلو درد مبتلا می شوند، می توانند گل انار یا پوست میوه آن را که دارای مقداری تانن و اسیدهای آلی ضدعفونی کننده می باشد با مقداری برگ مورد و پوست خشخاش جوشانده و آب آن را صاف کرده روزی چندبار غرغره نمایند تا همراه با داروهای خوراکی بسرعت بیماری را بهبود بخشد.

7- انار برای مداوای ورم های گرم داخلی مانند ورم کبد، ورم کلیه، ورم سایر احشا داخلی مصرف می شود.

8- انار صفرا را روان و ترشح و دفع آن را آسان می کند.

9- اگر شخصی مبتلا به کرم کدو، آسکاریس و یا انگل های دیگر در دستگاه گوارش باشد، می تواند مقدار شش مثقال از پوست ریشه درخت انار را به مدت سه روز ناشتا هر روزی دو مثقال جوشانده و میل نماید.

فراموش نکنید

  • انار را سعی کنید با هسته بخورید و دانه های آن را کاملا بجویید.
  • حداقل هفته ای یک وعده انار میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر پوست انار را با خواص متعادل کردن PH پوست، جلوگیری از خونریزی شدید در دوران قاعدگی، درمان هموروئید (بواسیر)، درمان و پیشگیری از ریزش مو و شوره سر، درمان گلو درد و سرفه، رفع چین و چروک پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0