topNotif

از گیاه دارویی جاوشیر چه می دانید

7183 بازدید
28 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

از گیاه دارویی جاوشیر چه می دانید

با نام های دیگر جوشیر، جاشیر، جواشیر، کوشیر، گاو شیر، جاوشی، جوواشور هم خوانده می شود. گیاهی است چند ساله و علفی که ساقه ی آن پوشیده از تار سفید پنبه ای می باشد که به ساقه رنگ خاکستری می دهد. ساقه گیاه در بعضی گونه ها خوابیده است. برگ های گیاه جاوشیر ساده و کامل، بیضی، پهن نامنظم، زبر و خشن، کناره ی برگ ها دارای دانه و بسیار سبز می باشد. گل های آن زرد، به صورت چتر مرکب و خوش بو و تخم آن سیاه در ابعاد انیسون است.

خواص درمانی برگ جاوشیر :

برای درمان سیاتیک از عصاره حاصل از برگ ها استفاده نمایید. ده گرم از آن را در آب انگور مخلوط کرده و پس از بیست روز صاف کنید، برای استسقا و طحال نافع است. خوردن آن با سرکه و مالیدن آن برای ورم طحال مفید است و ضماد آن برای تسکین درد پهلو موثر می باشد. برای ضد عفونی کردن جای دندان سگ هار دم کرده ی آن را با روغن زیتون در حدی که به صورت مرهم در آید، بر محل آن بگذارید، مفید است.

از گیاه دارویی جاوشیر چه می دانید

از گیاه دارویی جاوشیر چه می دانید

خواص درمانی تخم جاوشیر :

خوردن آن برای ازدیاد ترشح عادت ماهانه موثر است. آن را با افسنطین بخورید، برای اختناق رحم مفید است و جنین را سقط می کند، نفخ و گاز رحم را پراکنده می سازد.

طرز گرفتن صمغ جاوشیر و مشخصات آن :

از ریشه گیاه در ناحیه یقه، با تیغ زدن و خراش و شکاف شیره ای خارج می شود که به تدریج در مقابل هوا سفت می گردد، البته از ساقه گیاه نیز گرفته می شود ولی کیفیت صمغ ریشه بالاتر است. رنگ سطح خارجی صمغ جاوشیر زعفرانی و یا قرمز تیره است و مقطع آن سفید می باشد که در مجاورت هوا تیره می شود، طعم آن تند است و زبان را می گزد و بوی نامطبوع دارد.

خواص درمانی صمغ جاوشیر :

طبیعت آن گرم و خشک است، اگر پنج گرم از آن خرد و مصرف شود، برای درمان استسقا، ازدیاد ترشح ادرار، ازدیاد ترشح عادت ماهانه، یرقان، معالجه قطره قطره ادرار کردن، نفخ رحم، خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و خنثی کردن سموم مفید است. دو گرم از آن را با آب دم کرده ی مرزنجوش مخلوط کرده و بخورید، بادشکن است و نفخ و گاز را تحلیل می برد، باز کننده ی گرفتگی ها و انسداد مجاری است.

 

همچنین بخوانید: برای آرامش اعصاب چه باید بخوریم

 

گياه جاشير در تسكين دندان درد و درمان بيماری های كليوی موثر است

مقوی اعصاب ضعیف می باشد و در عین حال چون اعتدال دهنده است، مضعف اعصاب قوی نیز خواهد بود، ضد سم است، برای بیماری سرد بلغمی خصوصا بیماری های اعصاب و بیماری های دماغی نظیر سردرد، فلج، لقوه، صرع، صرع کودکان، رعشه ی حاصل از کثرت جماع و برای درد مفاصل، کوفتگی و درد استخوان شکسته و ترمیم آن، درد پهلو، رفع خون ریزی و تسکین سرفه های بلغمی نافع است.

اگر قدری از آن در دندان پوسیده گذارده یا مالیده شود برای تسکین درد دندان نافع است، مالیدن آن به چشم برای افزایش بینایی مفید است. آن را در آب حل کنید و در گوش بچکانید برای کاهش سنگینی گوش نافع است. ضماد آن سر سوزه را باز می کند و مشمع آن برای رفع جراحات مصرف می شود.

خواص درمانی ریشه جاوشیر :

ضماد گرد آن برای درمان زخم های کهنه و استخوان عاری از گوشت موثر است، شیاف آن برای باز کردن قاعده زنان و اخراج جنین مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

صمغ جاوشیر را با خواص تقویت بینایی، بادشكن، تسكین درد سیاتیک، مفاصل، نقرس، تسكین درد دندان، طحال، دفع بلغم، تب لرزه، ترمیم و تسكین درد استخوان، فلج، لقوه، صرع، رعشه، بازكردن قاعدگی، دفع سنگ مثانه، تصلب شرائین، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0