ادراك متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامون

1604 بازدید
27 اسفند 97
بهاره
,,

ادراك متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامون

مردان و زنان دنياي واحد را از ديدگاهي متفاوت نگاه مي كنند. وقتي مردي به اشيا نگاه مي كند، شكل سه بعدي و فضايي آن ها را مي سنجد. مردان اشيا را با در نظر گرفتن اشكال فضايي آن ها به هم مربوط مي كنند. اين كار مثل قرار دادن قطعات پراكنده يك پازل است. از طرفي زنان از اشيا تصوير بزرگ تري مي گيرند و به جزئيات آن ها توجه بيشتري نشان مي دهند. براي زنان دريافتن ريزه كاري ها و ربط دادن يك قطعه به قطعه ديگر از درك شكل فضايي كلي يك شي مهم تر است. در این مقاله به بررسی ادراك متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامون خواهیم پرداخت.

 

ادراك متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامون

ادراك متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامون

 

ادراك متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامون

مردان بيشتر در فكر دست يافتن به نتايج، رسيدن به هدف، مقام و قدرت، شكست دادن حريف و رسيدن مقتدرانه به انتهاي مسير هستند. تفكر زنان بيشتر بر ارتباط برقرار كردن با ديگران، همكاري، نظم، عشق، تقسيم كار و تفاهم مبتني است. اين تضاد بين زن و مرد چنان عمده است كه در وهله نخست، زندگي اين دو موجود در كنار هم امري بعيد و ناممكن به نظر مي رسد.

علي رقم خواست والدين براي تربيت مساوي پسران و دختران، نهايت تفاوت هاي مغزي و ادراک متفاوت است كه رفتار و تفكر آنان را رقم مي زند. به دختر بچه اي چهار ساله يك خرس عروسكي بدهيد، خواهيد ديد كه آن را بهترين دوست خود خواهد خواند. همان عروسك را به يك پسر بچه بدهيد، او آن را قطعه قطعه مي كند تا دريابد قطعات آن چگونه به هم وصل شده اند. بعد عروسك را همان طور رها كرده و به سراغ اسباب بازي بعدي خواهد رفت. پسرها به اشيا و چگونگي كار آن علاقه مندند، در حالي كه دخترها مردم و ارتباطات شان را دوست دارند. وقتي بزرگسالان خاطرات ازدواج شان را مرور مي كنند، زنان درباره جشن و ميمانان و مردان درباره جمع مردانه شان حرف مي زنند.

پسران اشيا را دوست دارند، دختران مردم را

مغز دخترها طوري طراحي شده كه به مردم و قيافه ها توجه مي كند ولي مغز پسرها بر اشيا و اشكال آن ها تمركز مي كند. بررسي نوزادان از بدو تولد تا چند ماهگي اين نكته را به وضوح نشان مي دهد كه پسرها اشيا و دخترها مردم را دوست دارند. بررسي هاي علمي بين دو جنس متفاوت نشان مي دهد چگونه هر جنس دنيا را مطابق برنامه ريزي مخصوص مغز خود درك مي كند. دختر بچه ها دو تا سه برابر پسر بچه ها هم بيشتر به تماشاي حركات و ويژگي هاي اسباب بازي هايي كه شكل و طرح نامنظم دارند علاقه مندند. همه این ها به دلیل ادراک متفاوت دختران می باشد.

 

همچنین بخوانید:  تفاوت بین مغز زنان و مردان

 

دختران در ١٢هفتگي مي توانند يك عكس خانوادگي را از عكس غريبه ها تشخيص دهند ولي براي پسر ها اين تشخيص ممكن نيست. از طرفي پسرها در يافتن يك اسباب بازي گم شده ماهرترند. اين تفاوت ها مدت ها قبل از شكل گيري روابط اجتماعي واضح و نمايان هستند.

اگر دختري چيزي بسازد، حاصل كار يك ساختمان كوتاه است، او سعي مي كند انسان هاي خيالي را در اين ساختمان اسكان دهد. بر عكس اگر پسري بخواهد چيزي بسازد، با ديگران رقابت مي كند تا ساختمان اش از بقيه ساختمان ها بلندتر باشد. تمام این تمایزها بین دخترها و پسرها به دلیل ادراک متفاوت آن ها از موضوع می باشد.

پسرها رقابت مي كنند و دخترها همكاري

گروه دخترانه مبتني بر مشارك جمعي است و رهبر را نمي توان مشخص كرد. دخترها براي اينكه نشان دهند به گروه وابسته هستند از حرف زدن استفاده مي كنند. هر دختري اغلب يك دوست بسيار صميمي دارد كه محرم راز اوست. دخترها با گفتن طرف خيال ميكنه از دماغ فيل افتاده يا چقدر رئيس بازي در مياره دختري را كه تمايلات رهبري دارد از گروه خود طرد مي كنند. گروه پسرها از هرم قدرتي شكل گرفته كه از بالا به پايين به دست كساني كه برتري، نفوذ كلام و ژست مقتدرانه دارند، رهبري مي شوند.

هر پسري براي به دست آوردن مرتبه اي در اين هرم به سختي تلاش مي كند. قدرت و مرتبه در گروهي مردانه حرف اول را مي زند. اين قدرت بر آمده از مهارت، دانش، نفوذ كلام، اقتدار يا حاصل جنگ و غلبه بر حريفان است. دخترها از برقراري ارتباط با معلمان و دوستان خود خوشحال مي شوند ولي پسرها معلمان را زير سوال مي برند و ترجيح مي دهند به تنهايي جواب ها را بيابند.

با توجه به مطالب ارائه شده می توان نتیجه گرفت که زنان خواستار ارتباط و همکاری هستند و مردان در طلب قدرت و مقام. به دلیل همین ادراک متفاوت زنان و مردان از دنیای پیرامونشان اختلاف نظرهای بسیاری در یک چیز مشترک ایجاد می شود. بنابراین، آگاهی از این تفاوت های ادراکی به رفع بسیاری از اختلاف نظرها کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عنبرالشهب را با خواص درمان سر درد، سرماخوردگی و صرع، تقویت کننده اعتدال بدن، شادی بخش، معطر و خوشبو کننده هوا، دفع انرژی های منفی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0