topNotif

اثرات مخرب سیگار و دخانیات در زندگی زنان

2003 بازدید
05 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

نقش سیگار و دخانیات در زندگی زنان

مصرف سیگار هنوز هم در بسیاری از جوامع یک مشکل مردانه تلقی می شود که این امر باعث شده است علیرغم وجود آمارهای هشدار دهنده میزان خطری که متوجه سلامت زنان است کمتر مورد توجه قرار گیرد. در اکثر جوامع مردان اکثریت قاطع سیگاری ها و نیز بیشتر موارد مرگ در اثر سیگار را تشکیل می دهند. اما زنان از پیامدهای استفاده از دخانیات به دور نبوده و مرگ های زنان در اثر دخانیات رو به افزایش است.

بر مبنای برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود یک سوم از بالغین جهان سیگاری هستند و زنان به طور کلی یک پنجم سیگاری ها را تشکیل می دهند. میزان مصرف سیگار در افراد بالای 15 سال نشان می دهد زنان سیگاری طی سه نسل آینده سه برابر خواهد شد. زنان و کودکان اکثریت افراد سیگاری اجباری و یا به عبارتی سیگاری های غیر فعال را شامل می شوند. همچنین دخانیان بدون دود نیز در زنان فراوان تر مصرف می شود، به طوری که مثلا در بخش هایی از آسیای جنوبی 10 -50 درصد زنان در سنین باروری از دخانیات جویدنی استفاده می کنند.

آمار و ارقام موجود نشان می دهد که فراوانی زنان سیگاری در کشورهای در حال توسعه پایین تر از کشورهای صنعتی است. در برخی نواحی در حال توسعه فقط 5-7 درصد زنان سیگاری هستند در حالی که سازمان بهداشت جهانی آمار مصرف سیگار در زنان در برخی بخش های جهان صنعتی را تا 30 درصد برآورد نموده است. متاسفانه کمپانی های دخانیات راهکارهای تبلیغی و تشویقی جذابی را برای جلب زنان در پیش گرفته اند.

اثرات مخرب سیگار و دخانیات در زندگی زنان

اثرات مخرب سیگار و دخانیات در زندگی زنان

سیگار همچنین سلامت زنان را از طریقی منحصر به فرد در معرض خطر قرار می دهد از جمله این که :

  • احتمال نازایی در زنان سیگاری سه برابر بیشتر از غیر سیگاری ها می باشد.
  • زنان سیگاری مشکل تر آبستن می شوند و عوارض حاملگی در آن ها فراوان تر دیده می شود.
  • سیگار کشیدن طی حاملگی باعث میزان بالاتر سقط خود به خودی، حاملگی نا به جا و افزایش شانس مرگ نوزاد طی ماه اول را در پی دارد.
  • سیگار باعث کوتاه شدن دوره حاملگی می شود.
  • وزن کودکان مادران سیگاری کمتر از فرزندان مادران غیر سیگاری است.
  • کودکان والدین سیگاری بیشتر دچار عفونت گوش و مشکلات تنفسی می شوند.
  • زنان سیگاری در معرض یائسگی زودرس بوده و کمبود نسبی استروژن دارند.
  • زنان سیگاری بالای 30 سال که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند در معرض خطر بیشتر برای مشکلات قلبی – عروقی هستند.
  • زنان سیگاری بیش از دو برابر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشند.
  • مصرف سیگار در زنان می تواند شانس پوکی استخوان را نیز بیافزاید.
  • علاوه بر آن بار اضافی اقتصادی که عمدتا بر دوش زنان تحمیل می شود نیز به عنوان پیامد مصرف سیگار نباید از نظر دور داشته شود.

در هر حال فرصتی که برای کمک به میلیون ها زن خصوصا در جوامع در حال توسعه وجود دارد را باید غنیمت شمرد و از گسترش اعتیاد بر دخانیات و سیگار و تضعیف وضعیت سلامت زنان پیشگیری به عمل آید. اطلاع رسانی و آموزش مهارت های لازم برای مقاومت در برابر شروع مصرف سیگار یا ادامه آن باید به صورت علمی و برنامه ریزی شده خصوصا در دختران جوان انجام پذیرد. برخی کشورها ارائه آموزش های ویژه حین تحصیل در مدارس را آغاز نموده اند که موفقیت خوبی در پی داشته است.

زنان و سوء مصرف مواد

از دوران قدیم از گیاهان و سایر مواد برای درمان بیماری ها، کاهش درد، تجربه احساس خوشی و لذت، تسکین اضطراب و نیز ایجاد شور و هیجان در آئین ها و تشریفات مذهبی استفاده می کردند. اما استفاده از مواد و داروها در دنیای مدرن امروز به دو علت عمده صورت می گیرد : اول برای درمان اختلالات سلامتی و بیماری ها، دوم برای اثرات روحی و روانی آن مانند ایجاد خوشی، مسئله اعتیاد که از معضلات مهم بسیاری از جوامع است در مورد شیوه دوم استفاده از مواد و داروها مطرح می شود.

 

همچنین بخوانید:  مضرات و عواقب سیگار

 

سوء مصرف مواد در اکثر جوامع در مردان شایع تر از زنان است.

در آمریکا اعتیاد مردان به مواد مخدر 3 برابر زنان می باشد. هر چند اعتیاد در زنان کمتر از مردان وجود دارد ولی با توجه به خطرات عمده ای چون تاثیر بر سلامت روانی سایر افراد خانواده که گاه منجر به طلاق می شود، عوارض حاملگی احتمالی در زمان اعتیاد، تاثیرات اعتیاد بر جنین و نیز نوزاد نیاز به توجه بیشتری دارد.

در مورد اعتیاد به الکل در بسیاری از کشورهای در حال توسعه تصویر قابل اعتمادی وجود ندارد، اما تعداد زنان معتاد به الکل موازی با شتاب به سمت شهرنشینی رو به افزایش می باشد. زنان نسبت به اثرات الکل حساس ترند. مصرف الکل به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت زنان تاثیر می گذارد. ابتلا به سیروز کبد و سرطان های دهان، حنجره، حلق، مری، کبد و نیز احساس گناه، شرم و گوشه گیری در جامعه و از هم پاشیدن کانون خانوادگی از عوارض مستقیم مصرف الکل می باشند.

نوشیدن الکل طی حاملگی با خطرات دو برابر همراه می باشد.

سندرم الکل جنینی نقص مادرزادی همراه با عقب ماندگی فیزیکی و ذهنی نوزاد و گاه اختلال در شکل گیری اندام هاست که در اثر مصرف الکل توسط مادر ایجاد می شود. این عارضه غیر قابل درمان، صد در صد قابل پیشگیری می باشد. نگرش جامعه نسبت به زنان معتاد، باعث طرد و انزوای آن ها می شود و فرصت های مختلف تحصیلی، شغلی و پیشرفت فردی و اجتماعی را از آن ها می گیرد. توجه به این زنان به عنوان افرادی بیمار و تلاش در جهت درمان اعتیاد آن ها گام مهمی در جهت حصول و تامین کامل سلامت می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مرمکی را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0