topNotif

آنچه لازم است در رابطه با قاعدگی و عادت ماهیانه بدانید

3035 بازدید
21 بهمن 96
سمانه

در این مقاله شما را با آنچه لازم است در رابطه با قاعدگی بدانید ، آشنا خواهیم کرد

قاعدگی یا پریود، ریزش لایه خارجی رحم حدود 500 بار در طول زندگی یک زن صورت می گیرد و قطع تولید هورمون پروژسترون مسئول بروز قاعدگی است. شروع قاعدگی از سنین 9-16 سالگی است، خونریزی طبیعی به طور متوسط 4 روز طول می کشد (بین 1 تا 7 روز) و متوسط اتلاف خون 35 میلی لیتر است و از 80 میلی لیتر و بالاتر غیرطبیعی است و موجب کم خونی می گردد. قاعدگی در 80 درصد زنان با دوره 28 روزه یکبار و گاهی 30 روز و در بعضی 21 الی 35 روز یکبار است دختران معمولا در وزن 48 کیلوگرم قاعده می شوند.

بوی خون خارج شده زننده نیست و منعقد نمی شود، اگر فاصله بین پریود کمتر از 21 روز باشد قاعدگی بدون تخمک گذاری است. قاعدگی بیش از 5 روز (یا بیش از 12 نوار بهداشتی) ممکن است کمبود آهن و در نتیجه کم خونی ایجاد کند. بعد از ازدواج به علت انبساط رحم به علت بچه دار شدن قاعدگی ها کم درد و نامنظم می شود. از زمان قدیم شباهت زمانی خونریزی زنان با تغییرات دوره ای 28 روزه ماه موجب شد تا آن را دوره ماه نامیدند. هیپوتالاموس تنظیم کننده قاعدگی است، اولین قاعدگی را منارک گویند و هنگام قاعدگی استحمام و شستن موها اشکالی ندارد.

 

آنچه لازم است در رابطه با قاعدگی بدانید

آنچه لازم است در رابطه با قاعدگی بدانید

 

چرخه قاعدگی :

چرخه قاعدگی وابسته به سه غدد داخلی است. تخمدان، هیپوتالاموس و هیپوفیزقدامی سه غدد مرتبط به عادت ماهانه بانوان می باشند.

علایم دوران قاعدگی :

شامل خونریزی در اولین روزهای شروع قاعدگی، خونریزی ماهانه، کمردرد، عصبی شدن، سردرد، تورم پستان ها، تغییر هاله چشم ها، تغییر فشارخون، یبوست یا اسهال، بی اشتهایی، نفخ، تهوع، عرق کردن در برخی موارد عرق سرد می باشد.

علل ایجاد عادت ماهانه در زمان مشخص نشده آن :

علل قاعدگی در موعدی غیر از زمان عادت ماهان می تواند عللی همچون یرقان وخیم، هموفیلی، پورپورا، بیماری های ریوی، قطع تولید پروژسترون، اختلالات غدد داخلی، بیماری های قلبی، خستگی و کار زیاد، تب های عفونی مانند گریپ، وجود کانون های عفونی موضعی مانند عفونت لثه و دندان، تورم با زخم درونی رحم، کامل بودن قرص ماه و فیبروئید می توانند از علل ایجاد عادت ماهانه در زمان مشخص نشده آن باشند.

 

همچنین بخوانید:  قاعدگی و درمان های گیاهی

 

فراموش نکنیم :

در زمان عادت ماهانه از فعالیت کم و گوشه نشینی کردن اجتناب کنید، غذای ترش، مصرف مایعات سرد، سرکه، سونا، استفاده از استخر عمومی، مصرف عدس، برداشتن اجسام سنگین، قهوه، چای، شیمی درمانی، زیاده روی در مصرف لبنیات، شکلات، جینسینگ، چربی های اشباع شده و مصرف زیاد گوشت خودداری کنید.

 

توصیه هایی برای کاهش درد قاعدگی :

بانوان عزیز برای رفع دردهای قاعدگی می توانند هفت روز قبل از عادت ماهانه از کپسول امگا 3 و 6 صبح ها یک عدد مصرف کنند. کلسیم، ویتامین د، منیزیم، روی و ویتامین های آ، ب، ث، ای و پ را نیز مصرف کنند. به، تمشک، لیموترش، شوید، سبزیجات تازه همچون کاهو و اسفناج، جو دوسر، جعفری، انگور سیاه، سیب قرمز با پوست و دانه، روغن کنجد، ملاس، روغن برزک، روغن تخم آفتاب گردان، مغز فندق، کشمش قهوه ای (مویز)، تمشک، زردآلو، اسانس گل سرخ، مرزه، ریواس، سماق، روغن دانه گل مغربی، ریزوم، کوهوش سیاه یا آبی، عرق گل همیشه بهار، عرق شاهتره، عرق آویشن، عرق زیره، عرق رزماری، عرق گل بابونه و عرق پونه همگی برای کاهش دردهای قاعدگی مفید هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر گل مغربی را با خواص بهبود و التیام دهنده زخم ها، بهبود درمان بیش فعالی کودکان، آرام بخش و ملین، درمان بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری اسکلروز، درمان بیماری های پوستی و اگزما، کاهش آسیب عصبی ناشی از دیابت، درمان بیماری های ناشی از کم کاری سلول های کبدی، ضد سرطان و کاهش دهنده سطح کلسترول،کاهش دهنده فشار خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0