topNotif

آناتومی و ساختار پوست

3601 بازدید
10 شهریور 97
خانم راد
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با آناتومی و ساختار پوست آشنا شوید

مو یکی از ضمائم پوست است، به همین دلیل در هنگام پرداخت به مو باید پوست را نیز در نظر گرفت. فیزیولوژی علمی است که از تظاهرات حیاتی موجودات زنده صحبت می کند و یا به عبارت روشن تر عملی است که از طرز کار اعضا بدن و چگونگی ارتباط با یکدیگر صحبت می کند.

سلول : بشره پوست و تمام اعضا بدن موجودات زنده کوچک و بزرگ از اجتماع تعداد بیشماری واحد های به نام سلول ساخته شده است. بدین معنی که سلول واحد ساختمانی بدن موجودات زنده است.

بافت : اجتماع سلول های هم شکل که کار حیاتی معینی را انجام می دهند بافت را به وجود می آورند. مهمترین بافت های انسان عبارتند از : بافت پوششی، بافت چربی، بافت پیوندی، بافت ماهیچه ای که از میان بافت های نام برده بافت پوششی مد نظر ماست.

بافت پوششی چیست؟

بافت پوششی، از اجتماعی سلول های هم شکل که به دو صورت ساده و مرکب می باشد تشکیل شده است. بافت پوششی مرکب از چند لایه سلول تشکیل شده و بشره یا پوست بدن را به وجود می آورد. پوست بدن از سه لایه مشخص اپیدرم (قسمت بیرونی)، مزودرم (میانی)، آندودرم (داخلی) تشکیل می شود.

اپیدرم یا قسمت بیرونی: سلول های این لایه تقریبا هرچه به سطح بدن نزدیک می شوند مرده هستند. در روی این قسمت سوراخ های بسیار ریزی وجود دارد که در بدن اعمال مهمی را انجام می دهد، عرق و چربی بدن بیشتر از این سوراخ ها ترشح می شود.

مزودرم یا قسمت میانی پوست: که تقریبا سلول های نیمه زنده هستند و قابلیت کشش دارند. این قسمت از مهمترین لایه های پوست به شمار می رود زیرا در این قسمت غده های چربی و عروقی، مویرگ ها، رشته های عصبی قرار دارند، مزودرم توسط لایه ای به نام پاپیلار به اپیدرم متصل است.

اندودرم یا قسمت زیرین پوست: که از سلول های زنده تشکیل شده است. سلول های این طبقه مرتب تولید مثل کرده و ریشه مو در این قسمت قرار گرفته و سلول های چربی بیشتری در این قسمت قرار دارند.

آناتومی و ساختار پوست

آناتومی و ساختار پوست

اعمال حیاتی پوست !

سرما: در مقابل سرما پوست بدن منقبض شده در نتیجه جریان گردش خون متوجه داخل بدن می شود و اغلب مشاهده می شود که در این گونه مواقع پوست به رنگ سفید در می آید. البته چنانچه سرما شدید باشد پوست کبود رنگ می شود و در این حالت است که تارهای ماهیچه ای متصل به ریشه مو کشیده شده و موهای بدن راست می شود. راست شدن موها ممکن است هنگام تحریک های گوناگون نیز توسط مویرگ های عصبی محرک انجام گیرد.

گرما: در برابر گرما پوست بدن و مویرگ ها کاملا باز شده و به حالت انبساط در می آید. جریان گردش خون متوجه سطح بدن شده و پوست به رنگ سرخ در آمده به اصطلاح گل می اندازد. در این حالت که غده های چربی و عرقی بیشتر شروع به فعالیت می کنند.

حس درد: اگر پوست را فشار دهید یا نیش سوزن بزنید ایجاد درد می کند.

حس لمس: از برخورد و اصطکاک اجسام با پوست بدن حس لمس ایجاد می شود. احساس لمس در نوک انگشتان بیشتر صورت می گیرد.

حس فشار: احساس فشار هم مانند احساس لامسه در تمام نقاط بدن یکسان نیست، این احساس در پیشانی بیشتر است.

 

همچنین بخوانید:   به حرف های بدنتان گوش دهید

 

احساس های عمقی !

جذب مواد: از پوست سالم آب نفوذ نمی کند اما موادی مانند جیوه، ید، آرسنیک و محلول های الکلی از راه پوست جذب بدن می شود.

جذب اشعه نور: یکی از مهمترین اعمال حیاتی که پوست انجام می دهد. جذب اشعه ماورا بنفش می باشد، در نتیجه این عمل کلسترول موجود در بافت های بدن به ویتامین دی تبدیل می شود. ویتامین دی کمبود کلسیم بدن را جبران می کند.

تنفس: پوست نیز نفس می کشد. تنفس یعنی جذب اکسیژن و دفع گاز کربنیک در پستانداران خیلی ضعیف است ولی در حیوانات مثل قورباغه بدون داشتن ریه نیز قادرند تا مدتی به زندگی ادامه دهند.

دفع عرق: از راه پوست قسمت عمده مواد زائد و سمی خون به وسیله غده های عرقی تبخیر شده در نتیجه این عمل حرارت بدن تنظیم شده و در دمای 36/5 ثابت می ماند و به دنبال آن موجب تنظیم کار غدد مولد عرق در مواقع گرما می شود.

غدد چربی پوست !

این غده ها در مجاورت مو وجود دارند و مواد مترشحه خود را در اطراف ریشه مو می ریزند. مواد مترشحه غدد چربی دارای چربی های خنثی و کلسترول است. چربی که توسط غدد چربی دفع می شود سطح بدن را همیشه نرم نگه می دارد.

  • چربی غلیظ: اگر سوراخ های سطح پوست بدن درشت باشد چربی مترشحه غدد چربی به تنهایی خارج شده در این صورت ایجاد چربی غلیظ روی پوست می کند.
  • چربی رقیق: ذرات چربی در هنگامی که منافذ پوست خیلی ریز باشد خارج نمی شوند. به همین علت با عرق بدن ترکیب شده و به صورت چربی رقیق شده از سوراخ های سطح پوست بدن خارج می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلاب درجه یک را با خواص مقوی قلب و اعصاب، آرامبخش و نشاط آور، روشن کننده پوست و محافظ آن، ملین،معطر و خوشبو کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مریم
    24 بهمن 1402

    ممنون از سايت خوب و مطالب مفيدتون

    • عطارک
      3 اسفند 1402

      عرض ادب و احترام

      خوشحالم که مقاله برای شما مفید بوده و توانسته مشکلتان را حل کند.

      اگر سوال یا موضوع دیگری وجود داشت که نیاز به کمک یا راهنمایی دارید، من در خدمتم. امیدوارم همیشه در مسیر یادگیری و رشد قدم بردارید.

      موفق و پیروز باشید! 🌟

0