topNotif

آشنایی با گیاه دارویی حب القار و کاربرد آن در طب سنتی

3765 بازدید
17 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

آشنایی با گیاه دارویی حب القار و کاربرد آن در طب سنتی:

گیاه حب القار با نام های دیگر میوه غار، دهشمت، باهشتان هم نامبرده می شود. میوه درختی است سبز و ناخزان که در شرایط مساعد ارتفاعش به پانزده تا بیست متر هم می رسد ولی به طور معمول ارتفاعش هفت تا هشت متر است. برگ های آن متناوب، سبز تیره، بیضی شکل، نوک تیز، زیبا و معطر می باشد. گل های آن کوچک به رنگ زرد یا خاکستری روشن است. میوه آن کوچک به رنگ ارغوانی تیره یا سیاه و اندازه ی آن کمی بزرگ تر از نخود، گرد و کمی کشیده و دانه اش دو لپه ای و روغنی است.

خواص درمانی حب القار :

طبیعت آن گرم و خشک است و در صورتی که ده گرم از آن را بکوبید بخورید، مسهل است، به عنوان محرک در تسریع و تشدید قاعدگی زنان موثر می باشد، مفرح، مقوی، مدر و ضد سم است. اگر ده میلی گرم از آن را بسایید و بخورید، دل پیچه را فورا تسکین می دهد، باد و گازهای غلیظ را زایل می کند و برای امراض کبد و طحال مفید است. برای درمان زخم روده حب القار را بکوبید و با عسل مخلوط کنید و بخورید.

آشنایی با گیاه دارویی حب القار

گیاه دارویی حب القار

اگر آن را با برگ بو بکوبید و با عسل مخلوط کنید و بخورید، برای امراض سرد و همچنین اگر با سکنجبین مخلوط کنید، برای امراض گرم، در مورد زخم ها و جراحات ریه، سرفه ی کهنه و تنگی نفس مفید است. اگر کوبیده ی آن را شیاف کنید، موجب سقط جنین می شود. برای درمان رگ به رگی عضو، تازه آن را بکوبید و روی موضع پنج تا شش ساعت ضماد کنید و آن را گرم نگه دارید و دوباره تجدید نمایید. کوبیده ی آن را با عسل مخلوط کنید و ضماد نمایید، برای معالجه رنگ ها و لکه های غیر طبیعی پوست صورت و همچنین برای از بین بردن دانه ها و لکه های قرمز رنگی که در پوست جوانان می زند مفید است.

روغن حب القار :

برای تهیه روغن، آن را نیم کوب کنید و در ظرفی دربسته خوب بپزید، بعد آب آن را با فشار بگیرید و با دو برابر وزن آن روغن زیتون روی آتش ملایم گذاشته و دائم به هم بزنید، آن قدر بجوشد که آب تبخیر شده و روغن باقی بماند (دقت شود نسوزد).

برای خرد کردن سنگ مثانه مفید است و خوردن مقدار کمی از آن ترشح ادرار و حیض را افزایش می دهد. برای تسکین درد کبد، کمی از آن را با سرکه مخلوط کنید و بخورید. برای انواع ناراحتی های مفاصل، اعصاب، معده، شکم، رحم، انواع لقوه ها و تشنج عضلانی، گرفتگی بدن یا سیخ شدن عضلات، تسکین انواع دردها و بی حسی در هر نقطه ی بدن، دردهای رحمی و زهدان مفید است.

 

همچنین بخوانید: معالجه کم خونی با گیاه کوشاد

 

لکه های کبود خون مردگی و ضربه خوردگی که بر پوست و گوشت بدن مانده است را برطرف می سازد و خون مردگی را خیلی سریع جذب می کند، برای رفع خارش، عوارض جرب، عوارض ورم و رفع آثار ضربه های شلاق روی پوست بسیار موثر می باشد، برای درد اعصاب، رفع حواس پرتی و افزایش حافظه خوب است. برای تسکین دردهای گوش و سر و برطرف کردن صدا و طنین داخل گوش و ثقل سامعه (سنگینی گوش) و تقویت گوش، آن را با روغن گل سرخ و سرکه مخلوط کنید و در گوش بچکانید.

تذکر :

ایجاد دل به هم خوردگی و آشفتگی می کند، قی آور است، معده را سست می کند، مضر سینه می باشد، مصلح آن کتیرا است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

حب الغار را با خواص قاعده آور، درمان آسم و تنگی نفس، درمان زخم روده، درمان دلپیچه، مفرح، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0