topNotif

آشنایی با نقش مواد غذایی در سیستم دفاعی بدن

1571 بازدید
18 مرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

 مواد غذایی چه نقشی در سیستم دفاعی بدن دارند

سیستم دفاعی بدن یکی از مهمترین ارگان های بدن است که در برابر اختلالات، بیماری ها، ویروس ها و باکتری ها عکس العمل دفاعی نشان می دهد. بنابراین، برای حفظ سلامتی و تقویت بدن، سیستم ایمنی الزامی است. سالم و قوی بودن بدن، تغذیه سالم و استفاده از هوای تازه و پاک، عوامل موثری هستند که توان سیستم ایمنی را افزایش می دهند. نوع تغذیه با عملکرد سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیم دارد. سیستم ایمنی بدن ما به پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها، آب، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بدن نیازمند است. هر نوع تغذیه ناسالم نه تنها به جسم آسیب می رساند، بلکه نیروهای دفاعی بدن را نیز ضعیف می کند. سو تغذیه طولانی مدت بر سیستم ایمنی تاثیر مستقیم می گذارد و آن را ضعیف می کند. حال در ادامه این مطلب با نقش مواد غذایی در سیستم دفاعی بدن آشنا شوید.

 

آشنایی با نقش مواد غذایی در سیستم دفاعی بدن

آشنایی با نقش مواد غذایی در سیستم دفاعی بدن

 

نقش مواد غذایی در سیستم دفاعی بدن

بدون پروتئین، سیستم ایمنی کار نمی کند!

در ساختمان سلول های دفاعی بدن و آنتی بادی ها (مانند بقیه سلول ها) پروتئین ها نیز نقش اساسی و بنیادی دارند. سیستم ایمنی بدن تنها با دریافت پروتئین کافی قادر به فعالیت است. بدن، پروتئین ها را به اسید آمینه تجزیه می کند. به طور کلی بدن انسان قادر به تولید ۱۱نوع اسید آمینه است و با مصرف این اسیدهای آمینه مهمترین نیازهای آن تامین می شود. وقتی که بدن فاقد یکی از این مواد باشد، سایر ارگان های بدن کار خود را به خوبی انجام نمی دهند.

هر گاه گوشت، ماهی و مواد لبنی (پروتئین ها) مصرف کنید، بدن با استفاده از اسیدهای آمینه موجود در این مواد نیاز خود را تامین می کند. دانه های غلات، سویا، جو، بادام زمینی، فندق و … در بردارنده کالری های لازم هستند، اما بیشتر مواد غذایی گیاهی و میوه های پوسته دار فاقد اسیدهای آمینه اند.

هنگامی که شما از خوردن گوشت و ماهی پرهیز و به جای آن میوه های پوسته دار مصرف می کنید، باید با خوردن موادی مثل گردو، غلات، پنیر، شیر و محصولات لبنی جای خالی آن ها را پر کنید، به این ترتیب اسیدهای آمینه بدنتان تامین می شود. نیاز روزانه هر فرد به پروتئین از 0/8 تا یک گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، است.

چربی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید

اگر چه چربی ها به باور غلط بسیاری از عوام مضر است، اما چربی های سالم برای حفظ سلامت بدن و سیستم دفاعی ضروری می باشند. ویتامین هایی نظیر ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای و ویتامین کا از ویتامین های محلول در چربی هستند که همانند چربی ها برای جذبشان نیاز به آنزیم های خاص است و سو جذب چربی ها باعث کمبود این ویتامین ها خواهد شد که به نوبه خود موجب کاهش فعالیت سیستم ایمنی می شود. مصرف چربی های سالم مانند انواع روغن های گیاهی برای بدن ضروری است، اما به یاد داشته باشید که مصرف روزانه ۳۰ درصد کالری ها برای بدن کفایت می کند.

 

همچنین بخوانید:  افزایش سیستم ایمنی بدن با دمنوش های گیاهی

 

کربوهیدرات ها مهمترین منابع انرژی بدن هستند

با مصرف کربوهیدرات ها مانند غلات، میوه ها، سبزیجات و میوه های پوست دار نیاز بدن به قند تامین می شود. تمام سلول های بدن علاقه زیادی به مصرف قند دارند. بدون قند، سلول های بدن از کار می افتند، زیرا قند نه تنها برای سلول های دفاعی بدن، بلکه برای مبادله اطلاعات هم لازم هستند.

تاثیر کمبود آب بدن بر سیستم ایمنی

آب مهمترین ماده حیاتی به شمار می رود. انسان می تواند ۳۰ تا ۴۰ روز بدون غذا زنده بماند ولی اگر سه روز آب مصرف نکند، خطر مرگ او را تهدید می کند. کمبود مایعات در بدن باعث می شود خون غلیظ شده و قابلیت سیال بودن خود را از دست دهد.

توجه داشته باشید
  • اگر شما از جمله افرادی هستید که تشنه نمی شوند، باید روزانه با غذایتان 1/5 الی ۲ لیتر آب بنوشید. اگر شدیدا عرق می کنید، مجاز هستید این اندازه را دو برابر کنید.
  • بیمارانی که از ناراحتی های قلبی یا فشار خون رنج می برند باید به اندازه معینی مایعات بنوشند. در این زمینه لازم است که با پزشک معالج، مشورت کنند.
  • مصرف آب فراوان به تصفیه خون کمک می کند و در نتیجه اعصای بدن به خصوص کلیه ها سالم تر می مانند. نوشیدن آب فراوان در طول روز، همچنین از چروک شدن زودرس پوست جلوگیری می کند.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق شوید را با خواص برطرف کننده چربی خون، مقوی معده، ضد دل درد و بیماری های روده، تقویت سیستم ایمنی، هضم کنده غذا، آرام کننده و زیاد کننده ترشحات شیرمادر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0