topNotif

آشنایی با خواص گیاه کاکوتی

2760 بازدید
14 آذر 96
سمانه

در این مقاله به آشنایی با خواص گیاه کاکوتی می پردازیم

کاکوتی به نام های سوسن بر، کهیورتی، سرپوله هم خوانده می شود.

سوسن بر دارای تانن، مواد چرب، اسانس و منگنز فراوان، یک ماده تلخ، اسانس که نام سرپوله خوانده می شود، می باشد. از سرشاخه های گلدار گیاه به وسیله تقطیر با بخار، آب (عرق کاکوتی) حاصل می شود.

قسمت های مورد استفاده این گیاه، کلیه اعضای سرسبز آن، خصوصا شاخه های گلدار که باید در سایه خشکانده شود.

خواص و اثرات دارویی سوسن بر:

طبع آن گرم و خشک است. دارای خواص مقوی معده، نیرو بخش، بادشکن، ضد تشنج، ادرار آور، قاعده آور، معرق، مقوی قلب، خلط آور، ضد کرم، قابض، ضد التهاب، باز کننده عادت ماهیانه، ضد عفونی کننده، ازدیاد قوای جنسی، تب بر، صفرا بر، مصلح برای کبد است.

در موارد ضعف معده، اختلالات هاضمه، دل به هم خوردگی، انواع قولنج ها، اسهال، رفع اخلاط خونی، خون ریزی های رحمی، گریپ، سرماخوردگی، ترشحات زنانگی، رفع تحریکات عصبی و بی خوابی، رفع عفونت کلیه و مثانه و روده، سرگیجه و رفع سردردهای یک طرفه، دفع کرمک و کرم اسکاریس، نقرس به کار می رود.

این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی برای برونشیت و سیاه سرفه است و برای ناراحتی های گوارشی مصرف می شود. برگ ها و گل هایش حاوی عصاره تلخ و تیمول که ماده ضد عفونی کننده و بو زدایی خوبی است و در برطرف کردن بوی عرق بدن و پا اثر بسیار خوبی دارد، می باشد. همچنین در بند آوردن خون بینی کاربرد دارد. عرق این گیاه را برای تهیه داروی چشم مصرف می کنند و در مداوای سیاه سرفه اثر بسیار رضایت بخش دارد.

آشنایی با خواص گیاه کاکوتی

آشنایی با خواص گیاه کاکوتی

خواص دم کرده کاکوتی :

دم کرده 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن در یک لیتر آب جوش برای برونشیت و سیاه سرفه، خرد کردن سنگ کلیه، تسکین دردهای رحمی، دل پیچه و سکسه به کار می رود.

دم کرده 5 تا 25 گرم در یک لیتر آب جوش به عنوان ضدنفخ شکم، یک فنجان بعد از غذا می نوشند. برای سرماخوردگی و گرفتگی سینه و برونشیت و تولید خلط سینه هم از این جوشانده مصرف می شود.

دم کرده 12 تا 15 گرم سرشاخه های گلدار آن همراه با عسل ضد اسپاسم است و در حالات تشنجی دستگاه تنفسی و آرامش اعصاب یک فنجان بعد از غذا می نوشند. در استعمال خارجی از جوشانده سرشاخه های گلدار به صورت لوسیون جهت رفع دردهای عصبی، سیاتیک استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان بیماری سیاه سرفه یا سرفه مزمن

 

اسانس سر پوله در موارد رفع نفخ، ضعف اعصاب، میگرن، احساس کسالت، به مقدار 5 تا6 قطره روی یک حبه قند مصرف می شود. دم کرده سبک سوسن بر، با استفاده از دو عدد برگ تازه در یک فنجان آب جوش و 15 گرم برگ خشک و صاف کردن، همراه با عسل، روزی 4فنجان، سردردهای عصبی یا مربوط به سوهاضمه را درمان می کند.

اگر اسانس سوسن بر را در روغن مخلوط کنید، دردهای شدید میگرن را برطرف خواهد کرد. سوسن بر اغلب به عنوان داروی ضدشیر تجویز می شود، ولی به جای بند آوردن شیر را غلیظ و سفت و در نتیجه بهتر می کند.

فراموش نکنیم :

کاکوتی کرم کش و ضد نفخ است و آن را در ماست ریخته مصرف می کنند. برای افراد مبتلا به روماتیسم یا مبتلا به ضعف بدن و درد عضلات، ناراحتی های عصبی حمام کاکوتی مفید است و 2 گرم اسانس آن را در آب وان یا طشت ریخته به مدت 15 دقیقه در آن می نشیند. از این گیاه پودر و خمیر و قطره تهیه  می شود و در تهیه خمیر دندان به کار می رود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه کاکوتی را با خواص تقویت کننده اعصاب، ضد انگل، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی، تقویت دستگاه گوارشی، تقویت بینایی، درمان بی خوابی، ملین، موثر در درمان ناخنک چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0