topNotif

آشنایی با خواص گیاه افسنتین

4013 بازدید
18 خرداد 97
سمانه

آشنایی با خواص گیاه افسنتین

افسنتین از گیاهانی است که وقتی به گل می نشیند باید آن را چید و در سایه و جای خشکی آویزان کرد تا زودتر خشک شود. افسنتین، علاوه بر اینکه در کوه ها به طور وحشی می روید، آن را کشت هم می کنند. قد آن به چهل سانتیمتر می رسد ولی بوته هایی از افسنتین دیده شده است که به قد آدمی هم رسیده است. شلیمر در کتاب خود به افسنتین نام های خاراگوش و قورت اودی داده و نوشته است که افسنتین در ارتفاعات کوه های آق اولر طالش گیلان و بین آبادی های رودبار و لاکه فراوان می روید و در کوه های اطراف تهران نیز زیاد دیده می شود.

ایرانیان افسنتین را به عنوان دوای کرم کش خیلی استعمال می کنند و دکتر کورمک طبیب ویژه عباس میرزای ولیعهد به کارگیری و مصرف آن را در ایران به این عنوان معمول کرد. در زمان های بسیار قدیم افسنتین به علت خواص تقویت کننده خود معروف بوده است.

هرودوت، پدر تاریخ، حکایت می کند که رب النوع حمایت مادران و کودکان و نگهبان توانای خانواده ها شاخه ای از افسنتین را در دستان خود گرفته است که نشانه ای از سلامت و زندگی است. انجیل، کتاب مقدس مسیحیان، تلخی افسنتین را به تلخی حقیقت تشبیه کرده است. اسم یونانی افسنتین هم به معنای بی لذت و تلخ است، زیرا بوی این گیاه مطبوع است ولی طعم آن تلخ است.

نظریه ابو علی سینا و دیگر پزشکان در مورد افسنتین

ابوعلی سینا گیاه شناس، پزشک و شاعر ایرانی که در سال های 980 – 1037 م. می زیسته است افسنتین را به عنوان بهترین مقوی اشتها می دانست، و آن را به عنوان غذای اشتها آور طبیعی تجویز می کرد. در قرن نهم میلادی مکتب پزشکی سالرن که جلسات خود را در خلیج ناپل در ایتالیا تشکیل می داد، و در آنجا دریا همیشه متلاطم بود، جوشانده قوی افسنتین را برای معالجه بیماری دریا زدگی تجویز می کرد. هودان در نسخه های طبی خود درباره افسنتین تصریح می کند که عصاره افسنتین مستی را می زداید، کیسه صفرا را پاک می کند و خشم و عصبانیت را از بین می برد.

سیلی ویوس که در سال های 1614 – 1672 م. در شهر لید هلند می زیست و به جرات او را می توان بانی و بنیانگذار طب کلینیکی دانست، شیاف افسنتین و عسل را برای دفع کرم های روده نسخه می داد و به کارگیری آن را تجویز می کرد.

آشنایی با خواص گیاه افسنتین

آشنایی با خواص گیاه افسنتین

ترکیبات شیمیایی افسنتین

علم شیمی در افسنتین مقدار زیادی پتاس، روغن مایع، اتر، مواد سقزی، املاح، آلبومین و یک ماده تلخ به نام آبسنتین کشف کرده است.

نسخه های افسنتین

معالجه کم خونی و لاغری با افسنتین

پنج یا شش گرم برگ و گل افسنتین را در یک لیتر آب جوش بریزید و در ظرف را ببندید و روی آتش بگذارید تا بجوشد، بعد آن را از روی آتش بردارید و دوازده دقیقه به حال خودش بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین سازید، و هر روز قبل از ناهار و شام یک استکان از آن را بنوشید؛ نوشیدن جوشانده افسنتین با عسل لاغری و کم خونی را درمان می کند.

هضم کند را به این دوا درمان کنید

سی گرم برگ خشک افسنتین را در شصت گرم الکل بخیسانید و بیست و چهار ساعت بگذارید بماند، بعد یک لیتر آب را به این مخلوط اضافه کنید و بگذارید ده روز در سرداب بماند، بعد آن را با صافی صاف کنید و هر روز فقط صد گرم از این نوشابه را بخورید و سعی کنید بیش از این مقدار مصرف نکنید، زیرا مصرف زاید بر صد گرم در روز از نوشابه افسنتین ایجاد مسمومیت می کند.

درمان یرقان، بحران های کبدی با افسنتین

یک کشت گل افسنتین را یک ماه و نیم در یک لیتر روغن زیتون بخیسانید و توجه کنید که گل های افسنتین را وقتی می چینید زیاد باز و شکفته نشده باشد. بعد از گذشت یک ماه و نیم مخلوط روغن زیتون و گل افسنتین را در یک پارچه نازکی بریزید و فشار دهید و صاف کنید. هر روز سه بار و هر بار سی قطره از این روغن را در مایعی مثل چای یا قهوه بریزید و میل کنید روغن افسنتین که به این وسیله تهیه و مصرف شود یرقان و بحران های کبدی را درمان خواهد کرد.

قاعدگی های نامنظم را با افسنتین معالجه کنید

خانم هایی که گرفتار قاعدگی نامنظم هستند، اگر نسخه زیر را عمل کنند قاعده آنها مرتب شده و دیگر از این حیث مزاحمی نخواهند داشت.گل های افسنتین را که چیده اید در ظرفی بریزید تا نصف آن ظرف را بگیرد و نصف دیگر آن را آب مقطر بریزید و در ظرف را ببندید و سه هفته بگذارید بماند، بعد از گذشتن سه هفته آن را صاف کنید؛ مایعی که به دست آورده اید تنتور افسنتین است که باید هر روز قبل از صرف ناهار و شام بیست تا سی قطره از آن را در کمی آب بریزید و بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  چه عاملی موجب بزرگ شدن کبد می شود؟

 

معالجه اشخاص عصبانی و بی خواب با کمپرس افسنتین

یک مشت گل افسنتین را در یک لیتر سرکه در ظرفی بریزید و آن ظرف را روی آتش بگذارید تا پانزده دقیقه بجوشد، بعد آن را صاف کنید؛ محلولی که به دست آورده اید در شیشه کنید و هر وقت مبتلا به عصبانیت و بی خوابی شدید این محلول را به صورت کمپرس ضماد روی دو طرف پیشانی خود بگذارید و در تختخواب بروید بزودی به خواب عمیقی فرو خواهید رفت.

دوای دفع کرم با افسنتین

صد گرم برگ های افسنتین را با صد گرم شیرین بیان مخلوط کنید و بیست و پنج گرم گرد رازیانه سبز را با آن اضافه کنید و تا پنج روز هر روز پنج گرم از آن را با آلوی تازه یا خشک میل کنید. ترتیب دیگر هم این است که یک مشت برگ های افسنتین را در یک لیتر آب جوش بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا پنج دقیقه بجوشد، بعد آن را صاف کنید و به عنوان دوای تنقیه صبح ناشتا و شب موقع خواب استعمال کنید. هر دو موردی که شرح دادیم برای دفع کرم مؤثر است و اشخاص بسیاری با عمل به آن معالجه شده اند.

معجزات افسنتین

ژان کونزله، که در سویس به ناک کشیش گناه شناس معروف است، یکی از پیروان جدی دواهای طبیعی و گیاهی است و افکار او به قدری در سویس نفوذ یافته و طرفدار پیدا کرده است که مؤسسه بزرگی در شهر سیسر در گریزون سویس به وجود آمده که تمام گیاهان طبی کوه های آلپ را بسته بندی کرده و دستورالعمل آن را داده و در سراسر سویس به معرض فروش گذاشته است و امروز سویسی های زیادی فقط این داروها را مصرف می کنند. کونزله کتاب هایی درباره گیاهان دارویی نوشته است، معالجاتی را که با افسنتین درباره بیماران کرده است این طور شرح می دهد:

آشنایی با خواص گیاه افسنتین

آشنایی با خواص گیاه افسنتین

درمان تب

دخترکی چهار ساله با تب چهل درجه از سینه پهلو رنج می برد. تب او ده روز طول کشید و در آخر مثل تب سل شده بود، و دکتری که او را معالجه می کرد به پدر و مادر دخترک گفته بود که او سل دارد. وقتی پدر و مادرش او را به من نشان دادند من دستور دادم که از دم کرده افسنتین هر نیم ساعت یک قاشق چای خوری به او بدهند، همین کار را کردند و دخترک بعد از دو هفته شادابی و اشتهای طبیعی خود را باز یافت و سالم شد.

درمان بیماری کبدی

پسر بچه دو ساله ای زرد و رنگ پریده بود و غذا را به خوبی هضم نمی کرد. این پسر بچه وقتی شش ماهه بود دکتر او را معاینه کرده و به پدر و مادرش گفته بود که به علت بیماری ارثی کبدی زنده نخواهد ماند، و وقتی دو ساله شده همان پزشک گفته بود که بیماری او غیر قابل علاج است و رشد طبیعی نخواهد کرد؟! پدر و مادر بچه وقتی از همه جا مأیوس شدند به سراغ من آمدند من دستور دادم هر نیم ساعت به نیم ساعت یک قاشق چایخوری از دم کرده افسنتین به او بدهند و بعد از پانزده روز که این کار را کردند پسر بچه اشتهای خود را باز یافت و رنگ و روی طبیعی پیدا کرد، و در سه سالگی کاملا شفا یافت و شروع به رشد طبیعی کرد؛

درمان استفراغ

زنی چهل و سه ساله به علت خونریزی قاعدگی تقریباً تمام خون بدنش رفته بود، به طوری که آنقدر ضعیف و ناتوان شده بود که گاهی هیچ نمی فهمید و در حال بیهوشی به سر می برد. او هر چه می خورد استفراغ می کرد و بر می گردانید، و هیچ دوایی را قبول نمی کرد؛ بعد از سه روز رنگ او به قدری پریده شده بود که مثل یک مجسمه مومیایی به نظر می رسید. وقتی مرا به سر بالین او بردند به طوری رنگ پریده و ضعیف شده بود که فکر کردم بیش از یک روز زنده نخواهد ماند.

در آن وقت بحران های استفراغ، مرگ نزدیک او را اعلام می کردند. من با خودم افسنتین برده بودم و همان جا آن را دم کرده و دو قاشق به او دادم که خوشبختانه خورد و تحمل کرد. بیست دقیقه که گذشت دوباره به او دو قاشق دم کرده افسنتین دادم. صبح که شد بیمار نصف فنجان قهوه نوشید و حالت تهوعی به او دست نداد و از آن به بعد اشتهای خود را دریافت. سه روز بعد دواهای دکتر خود را مصرف کرد، بدون اینکه عوارض دل به هم خوردگی دارو پیدا شود، و هشت روز که گذشت، او آمادگی یافت تا عملی جراحی درباره او به عمل آورند و بعد از آن صحیح و سالم به روی زندگی لبخند زد.

باز هم اطلاعاتی از افسنتین

افسنتین در دهات فرانسه برای دفع میکروب ها شهرت بسزایی دارد و آن ها موقع بیماری مسری هر روز یک لیوان شراب افسنتین را می نوشند و برای کار به مزرعه می روند. بعضی از کارگران فرانسه که به مقتضای حرفه و کار خود احتمال مسمومیت دارند، مثل کارگران حروفچین و یا نقاشان ساختمان که عادت دارند صبح ناشتا دم کرده افسنتین را به عنوان چای صبح بخورند، توصیه شده است که مدت طولانی افسنتین را نخورند، زیرا عوارضی در بر دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق افسنتین را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و بسیار انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسن
    7 اردیبهشت 1402

    سلام برای ام اس هم مفید است ‌

0