آشنایی با خواص گل قاصدک

4896 بازدید
03 آذر 96
سمانه

آشنایی با خواص گل قاصدک

قاصدک (گل قاصدک، گل قاصد، شیرمال یا په‌پو (به کردی کلهری) با نام علمی Taraxacumofficinale نام یک گونه از سرده قاصدک است. این گیاه از خانواده کاسنیان (یا مرکبیان) و علفی می باشد. به طور کلی قاصدک دارای فواید درمانی بسیاری است و در مصارف پزشکی و طب سنتی مدر، صفرابر، مقوی معده، ضد نفخ و اشتهاآور می باشد. همچنین، به عنوان تصفیه كننده خون، ملین، ضد نقرس، ضد رماتیسم و ضد التهاب جلدی مصرف سنتی دارد. حال در این مقاله به بررسی خواص گل قاصدک خواهیم پرداخت.

مشخصات ظاهری گل قاصدک

قاصدك (Taraxacumofficinale) گیاهی از خانواده كاسنی (Compositae = Asteraceae) است. این گیاه علفی، پایا، با ریشه قوی و منشعب به قطر نیم تا یك سانتیمتر به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره دیده می شود. گیاه قاصدک فاقد ساقه و دارای واریته ها و گونه های متعدد با ظاهری متفاوت است.

از نظر شكل ظاهری برگ های گیاه كه بر روی سطح زمین جای دارند و از نظر نوع بریدگی های آن، می توان اختلاف زیادی بین فرم های این گیاه پیدا كرد. قاصدك بیشتر در چمنزارهای طبیعی، اماكن سایه دار و كنار جاده ها می روید و در بیشتر ایام سال به حالت گلدار مشاهده می شود. برگ های این گیاه، رنگ سبز مشخص دارند و در نمونه های عادی با بریدگی های مثلث شكل دیده می شوند و منقسم به تقسیمات نوك تیز هستند، ولی در بین آن ها نمونه هایی با برگ های غیر منقسم و دندانه دار نیز مشاهده می شود.

از وسط برگ ها دمگلی خارج می شود كه فقط به یك كاپیتول مركب از گل های زبانه ای زرد ختم می گردد. میوه اش منتهی به یك دسته تار ابریشمی سفید رنگ است. تمام اجزای این گیاه نیز حاوی مجاری لاتكسیمی باشد.

 

آشنایی با خواص گل قاصدک

آشنایی با خواص گل قاصدک

 

محل رویش و پراکنش گیاه قاصدک

قاصدك دارای زیرگونه ها و واریته های متعددی است و پراكندگی آن به نحوی است كه در غالب نواحی اروپا، آسیا، آفریقا و آمریكا می روید و بیشتر در كشورهای نواحی بالتیك و لهستان به صورت خودرو بهره برداری می شود.

ترکیبات شیمیایی گل قاصدک

گل قاصدک دارای تركیبات شیمیایی موثری نظیر سزكویی ترپن لاكتون ها (تركیبات تلخ)، تری ترپن ها، استرول ها، فلاونوئیدها، اسیدهای فنل كربنیك و كومارین ها می باشد. پودر قاصدك به رنگ سبز، اندكی مایل به قهوه ای با ذرات ریز زردرنگ دیده می شود و دارای طعمی تلخ و بویی نامشخص است.

خواص دارویی گل قاصدک

قاصدک مسهل، مدر، مقوی معده است. مصرف گل قاصدک از دو جنبه بسیار حائز اهمیت است، یکی آنکه به تشکیل صفرا کمک می کند و دیگر آن که آب های اضافی بدن را که در بیماری ادم (ورم بدن) که ناشی از بیماری های کلیه ها است از بدن خارج می کند، به خصوص ریشه گل قاصدک به تشکیل کلیه ترشحات بدن و دفع آن کمک می کند و این خاصیت دارو به منزله عمل دفع سموم از بدن می باشد که نظیر یک تونیک عمل می نماید. شیر تازه گیاه دارای حداکثر خاصیت دارویی است و از دم کرده آن نیز می توان به خوبی استفاده کرد.

خواص چای گل قاصدک

چای ولرم آن سو هاضمه، یبوست، بی خوابی، تب و تمام بد بینی ها، اضطراب و دلشوره از بیماری ها و اتفاقات را مرتفع می کند. دم کرده ریشه تازه گل قاصدک، برای سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، یرقان و ناراحتی های کبد تجویز می شود. برگ های گل قاصدک برای سالاد سبزیجات به ویژه در بهار بسیار سازنده، سالم و پر نشاط است و طرفداران بسیاری دارد.

 

همچنین بخوانید:  درمان سنگ کلیه با گل قاصدک

 

رژیم 8 هفته ای معالجه با گل های قاصدک

برای معالجه بیماری های نقرس، رماتیسم مزمن و مفاصل دردناک از رژیم هشت هفته ای معالجه با گل های قاصدک که شرح آن در ذیل آمده استفاده کنید.

  • به میزان 2 قاشق از برگ و ریشه گیاه را با یک فنجان آب داغ به آرامی دم کنید.
  • سپس به مدت 15 دقیقه بگذارید خیس بخورد و هر روز صبح و عصر آن را میل کنید.
  • علاوه بر جوشیده فوق 3 قاشق غذا خوری از آب تازه برگ ها و ریشه گیاه که با دستگاه برقی گرفته شده همراه یک الی دو لیوان آب بنوشید، همراه سالاد از برگ های تازه و گل قاصدک به حد کافی استفاده کنید.

توجه:

از تمام گیاه قبل از گل دادن استفاده کنید، مصرف برگ ها در موقع گل دادن و ریشه تنها در پاییز مناسب است.

نحوه استفاده و تهیه دمنوش گل قاصدک

دمنوش گل قاصدک: از پودر گیاه و یا ریشه خشک قاصدک، 2 قاشق چای خوری به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و پس از 15 دقیقه به صورت ولرم یا سرد بنوشید.

عصاره: 100 گرم گیاه تازه را در 500 سی سی آب خیس کنید، سپس به آرامی دم کنید و بجوشانید تا به نصف تقلیل یابد. در طول روز 6 مرتبه هر بار 3 قاشق غذا خوری از آن را بنوشید.

عصاره سرد: 2 قاشق غذا خوری از گیاه خشک را در یک لیوان آب سرد به مدت 8 ساعت خیس کنید، سپس آن را صاف کرده و بنوشید.

تونیک بهاره گل قاصدک: به وسیله دستگاه برقی، آب تازه برگ های گیاه را بگیرید و در طول روز یک الی سه مرتبه هر بار یک قاشق غذا خوری بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل قاصدک را با خواص درمان کم خونی، کنترل دیابت، سلامت استخوان، چشم، کبد، کلیه ها، کاهش کلسترول و فشار خون بالا، سلامت پوست و مو، درمان یبوست و اسهال، کاهش وزن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0