آشنایی با خواص و مضرات برنج

2354 بازدید
15 آبان 96
سمانه
,,

آشنایی با خواص و مضرات برنج که بد نیست بدانیم

برنـج گیاهی است که اغلب در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از غذاهای محبوب اغلب مردم دنیا علی الخصوص ایرانیان است. برنج گیاهی است یک ساله که ارتفاع آن تا یک متر و نیم می رسد و در مناطق گرم و مرطوب و پر آب می روید. ساقه آن راست و برگ های آن بزرگ و نوک تیز است.

هر سنبلک برنج دارای دنباله کوتاه است و یک گل دارد، میوه آن به شکل خوشه ای متشکل از سنبلک ها در انتهای ساقه قرار دارد و یک دانه برنج در آن است که شلتوک می نامند. برنج از غلات مهم است و تقریبا غذای اصلی نصف مردم کره زمین می باشد و منشا برنج از آسیا است. در حدود سه هزار سال قبل از میلاد در هند و چین و در قرن هفتم مصریان نیز شروع به کشت آن کردند.

برنج انواع مختلفی دارد و حدود 150 نوع مختلف آن را تخمین می زنند نمونه های مرغوب آن در شمال و جنوب ایران و نواحی گرمسیر فارس و اصفهان کاشته می شود، به طور کلی دو نوع برنج وجود دارد :

  • نوعی که دانه آن دراز و کشیده و باریک است که به نام صدری معروف است.
  • دیگری که دانه آن ریز گرد می باشد و به نام برنج چینی یا ژاپنی شهرت دارد.

آن نوع برنجی که ایرانیان و مردم بیشتر کشور ها مصرف می کنند برنجی است که شلتوک و پوسته خارجی آن گرفته شده است رنگ اصلی برنج وقتی که در پوسته است قهوه ای است و به نام برنج قهوه ای شناخته می شود.

آشنایی با خواص و مضرات برنج

آشنایی با خواص و مضرات برنج

برنج سفید :

برای به دست آوردن برنج سفید دانه های برنج را در دستگاه های مخصوصی می ریزند و این دستگاه ها پوسته خارجی برنج (شلتوک) را از آن جدا کرده و سپس با اصطکاک دادن برنج بدون پوسته با یکدیگر، غشای خارجی آن نیز از بین می رود و برنج سفید و شفاف به دست می آید. برنج سفید عاری از ویتامین ب 1 است و اشخاصی که منحصرا از برنج تغذیه می کنند و غذای دیگری مصرف نمی کنند به بیماری بری بری دچار می شوند. بنابراین برای استفاده از تمام ویتامین ها و مواد معدنی برنج بهتر است که از برنج قهوه ای که غشا خارجی آن گرفته نشده است استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص برنج قهوه ای

 

نکته :

البته باید توجه داشت که هضم برنج قهوه ای کمی مشکل تر از هضم برنج سفید می باشد.

معرفی برنج وحشی :

یکی دیگر از انواع برنج نوع وحشی آن است که سیاه رنگ و باریک تر و دراز تر از برنج صدری است. این نوع برنج هم دارای مواد معدنی و هم ویتامین های بی شماری است. البته هضم آن کمی مشکل و بهتر است که مخلوط با برنج سفید به کار برده شود.

ترکیبات شیمیایی برنج :

شامل اوریدین که خاصیت ضد التهاب عصبی دارد و سرشار از مواد غذایی بسیار غنی است همچون ویتامین ب 1 و ب 6 می شود، پوست یا شلتوک برنج که در مراحل کوبیدن از آن جدا می شود، سبوس برنج نامیده می شود که منبع سرشاری از ویتامین ها و مواد غنی است.

آشنایی با خواص و مضرات برنج :

خواص دارویی برنج :

از خواص برنج می توان به ضد التهاب عصبی بودن، کم کردن تحریکات معده و روده، درمان اسهال و اسهال خونی است و آب برنج برای اطفال بسیار مفید است، برای شست و شو زخم ها می توان از آب برنج استفاده کرد، برنج خواب آور است و برطرف کننده تشنگی می باشد.

خوردن برنج تولید اسپرم می کند، برنج را اگر با شیر و شکر مخلوط کنید بسیار مقوی است و نیروی جنسی را افزایش می دهد.

برای درمان افزایش فشار خون مفید است و رژیم مناسبی برای اختلالات کلیوی شمرده می شود و ضرر خاصی برای برنج ذکر نشده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برنج قهوه ای را با خواص  کمک به هضم بهتر غذا، تقویت استخوان، تقویت اعصاب، مناسب برای قند خون، تنظیم کننده تیروئید، جلوگیری از سرطان روده، کاهش کلسترول، کنترل فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سردردهای میگرنی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0