آشنایی با انواع کهیر و راه های درمان آن

2329 بازدید
09 تیر 98
بهاره
,

با انواع کهیر و راه های درمان آن آشنا شوید

کهیر (urticaria) عبارت از بثورات گذرا و خارش دار و قرمزی است که با ورم (Wheals) برجسته مشخص می شود. بثورات خیلی سریع ایجاد شده و معمولا در عرض ۲۴ ساعت ناپدید می شوند. بثورات به علت هیستامین که از تخریب دانه های ماست سل آزاد می شود، ایجاد می گردند. سایر واسطه ها مثل کینین نیز ممکن است نقشی داشته باشند. این مواد باعث اتساع عروق شده و تراوش خارجی رگی را افزایش می دهند. در ادامه این مطلب با انواع کهیر و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

آشنایی با انواع کهیر و راه های درمان آن

آشنایی با انواع کهیر و راه های درمان آن

 

کهیر

کهیر واکنش پوستی شایعی است که حداقل ۱۰ درصد افراد دچار آن می شوند. این بیماری در افراد آتوپیک (نوعی التهاب پوستی) شایعتر است. بعضی افراد دچار کهیر مزمن هستند که حملات آن برای ماه ها و سال ها ادامه می یابد. در اکثریت بیماران علت آن را نمی توان یافت و فقط در عده معدودی علت آن را می توان مشخص کرد.

کهیر ممکن است با ورم کوئینکه (آنژیوادم)، ورم پلک و لب همراه باشد. گرفتاری زبان و حنجره را باید خیلی سریع درمان کرد چون ممکن است باعث انسداد راه های هوایی شود.

علل کهیر

از مهمترین عوامل کهیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- غذاهای مخصوص (ماهی آب شور، توت فرنگی، شیر گاو، تخم مرغ، نگهدارنده های غذایی مثل بنزوات ها و رنگ ها مانند تارترازین

2- داروها مثل آسپرین، پنی سیلین وکدئین

3- عوامل فیزیکی نظیر فشار، گرما، سرما، آب و نور خورشید

4- کرم های روده ای

5- عفونت های موضعی مثل سینوزیت و عفونت های ادراری

6- تماس مستقیم مانند موی سگ یا اسب، چمن، گیاهان و تعدادی از غذاها

7- آلرژی های استثنایی مانند چمن، کفک ها، پر، گرد و خاک و بخارات مختلف شیمیایی

8- بیماری های عمومی نظیر لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیتمیک (Systemic Lupus Erythematosus)، تیرتوکسیکوز لنفوم ها

 

همچنین بخوانید:  علایم و درمان گیاهی بیماری پوستی اگزما

 

تشخیص بیماری

شرح دقیق و معاینه فیزیکی کامل ممکن است سرنخی از علت کهیر بدست دهد گرچه اغلب بی نتیجه است، اما آزمایشات اولیه زیر می تواند به تشخیص صحیح کمک کند که عبارتند از:

  • شمارش کامل خونی (هموگلوبین، شمارش گلبول های سفید، شمارش ائوزینوفیل ها)
  • سرعت رسوب گلبولی (ESR)
  • آزمایشات کبدی
  • گرافی قفسه صدری
  • آزمایش مدفوع از نظر تخم انگل یا کیست
  • آزمایش ادرار از نظر عفونت
  • آزمایشات اتوآنتی بادی

درمان کهیر

آنتی هیستامین ها پایه اساسی درمان را تشکیل می دهند. البته به علت عارضه خواب آلودگی، مصرفشان محدود شده است. همچنین، بیمار را تشویق کنید تا دریافتن علت به ویژه رژیم غذایی، کوشش کند.

در بیمارانی که کهیر مزمن بدون علت واضح دارند حذف موادی که حاوی تارتارازین و بنزوات هستند، مفید است.

آشنایی با انواع کهیر

درموگرافیسم

درموگرافیسم (Dermographism) یا درماتوگرافیسم یک واکنش کهیری است که به علت فشار یا مالش پوست ایجاد می شود و در ۵ درصد افراد وجود دارد و ممکن است در کودکی شروع شود. همچنین، این بیماری ممکن است باعث خارش شود و آنتی هیستامین ها به ویژه هیدروکسی زین در تسکین علائم آن مفید است.

کهیر کلینرژیک

کهیر کلینرژیک (Cholinergic urticaria) یک حالت خاصی است که ضایعات کوچک کهیری (۲ تا ۳ میلی متر) به دنبال عرق کردن به علت تمرین های ورزشی، گرما و هیجانات ایجاد می شوند.

آنژیوادم ارثی

آنژیوادم (Angioedema) یک بیماری نادر ارثی است که به صورت اتوزم غالب منتقل و با ورم مکرر، آنژیوادم و درد شکم مشخص می شود. در این بیماران کمبود آنزیم خاصی (Ciesterase inhibitor) وجود دارد. ورم کشنده حنجره که در بیماران ایجاد می شود درمان اورژانسی و مصرف آدرنالین زیر پوستی با داخل عضلانی را الزامی می سازد.

ماستوسیتوز

در این دسته از بیماری های ماستوسیتوز (Mastocytosis) تجمع ماست سل ها (نوعی سلول دستگاه ایمنی) به صورت خال مانند وجود دارد. بیماری ممکن است بلافاصله بعد از تولد و به صورت بثورات منفرد (ماستوسیتوم) یا لکه های کوچک و قرمز مایل به قهوه ای منتشر (کهیر رنگدانه) طاهر بشود.

این بثورات کانون ماست سل ها بوده که در اثر مالش حالت کهیری پیدا کرده اند. در بثورات مزمن افزایش رنگ جلب نظر می کند. بسیاری از کودکان بیمار پس از بلوغ خودبخود بهتر می شوند ماستوسیتوز دیررس ممکن است با ماستوسیتوز سایر اعضا مثل استخوان، کبد، طحال و دستگاه گوارش همراه باشد. این بیماران ممکن است به علت گر گرفتن، خارش، افزایش ضربان قلب، درد شکم و اسهال مراجعه نمایند شدت علائم با آزاد شدن مقدار هیستامین ارتباط دارد.

نکته: پس از تشخیص کهیر به پزشک متخصص مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروها خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کچوله را با خواص درمان کمر درد، خارش بدن، یبوست، لک صورت، اگزما، سیاتیک، کهیر، مستی آور، درمان زگیل، درمان عدم ناتوانی جنسی، تقویت باء، درمان بی اختیاری ادرار، درمان دندان درد و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0