آبغوره و فواید درمانی آن

5792 بازدید
22 اسفند 97
بهاره
,,

با فواید درمانی آبغوره آشنا شوید

آبغوره یک چاشنی ترش مزه است که در آشپزی ایرانی بسیار استفاده می شود. این چاشنی، عصاره میوه نارس انگور است که حاوی میزان اسیدهای ارگانیک بسیار بالایی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک و اسید گلوکولیک می‌باشد در حالیکه نسبت قند آن بسیار پایین است. این یک ماده با آنتی اکسیدان های قوی است که اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و همچنین دارای توانایی ضد عفونی کننده، ضد ویروسی و ضد زخم نیز می باشد. این ماده غذایی برای درمان سوء هاضمه مفید است. این امر به میزان قابل توجهی در کاهش وزن برای افراد مبتلا به چاقی کمک می کند. همچنین، برای ریه ها و کلیه ها مفید است و خون را تصفیه می کند. به علاوه برای حفظ سلامتی قلب و تقویت معده نیز استفاده می شود. حال با آبغوره و فواید درمانی آن آشنا شوید.

 

آبغوره و فواید درمانی آن

آبغوره و فواید درمانی آن

 

آبغوره و فواید درمانی آن

پیشگیری از سرطان

آبغوره به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها به ویژه ویتامین ث، بدن را در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت می کند، در نتیجه از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، آبفوره یکی از قوی ترین و در عین حال طبیعی ترین تامین کننده آنتی اکسیدان ها و فنول ها می باشد. علاوه بر این، عنصری به نام فیتواسترول (Phytosterols) در انگور نارس وجود دارد که خاصیت ضد سرطانی دارد. فیتواسترول در گیاهان یافت می شود و ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها دارند. مطالعات اخیر نشان می دهد که، فیتواسترول ها می توانند از بروز انواع سرطان ها به ویژه سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده جلوگیری کنند. این ترکیبات علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، می‌توانند به کاهش رشد تومورهای سرطانی کمک کنند.

کاهش کلسترول خون

فیتواسترول‌ها موجود در آبغوره، سبب کاهش کلسترول بد (LDL) خون می شود. علاوه بر کاهش کلسترول بد خون، باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود. ترکیبات فیتواسترول ها از جذب کلسترول درون دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند. همچنین، خطر ابتلا به بیمارهای قلبی و عروقی مانند آترواسکلروز را کاهش داده و از رسوبات چربی و کلسیمی بر روی دیواره شریان ها جلوگیری می کند.

کنترل فشار خون و کاهش قند خون

آبغوره به دلیل داشتن پتاسیم، به تنظیم فشار خون کمک می کند. بسیاری از عوام مردم برای کاهش فشار خون بالا از آبغوره استفاده می کنند اما، بر اساس تحقیقات انجام شده، آبغوره، خاصیت پایین آوردن فشار خون را ندارد بلکه قند خون را کاهش می دهد. از آنجایی که علائم کاهش قند خون و کاهش فشار خون مشابه هستند، افراد فکر می کنند که دچار افت فشار شدند. در واقع آبغوره از افزایش فشار خون جلوگیری می کند، اما باعث کاهش آن نمی شود. بنابراین، مبتلایان به فشار خون در نظر داشته باشند که آبغوره داروی فشار خون نیست و در صورت تشخیص فشار خون بالا توسط پزشک، باید توصیه آن ها را رعایت کرده و مصرف داروها را قطع نکنند.

 

همچنین بخوانید:  10 خاصیت کشمش برای سلامتی بدن و لاغری که نمی دانستید

 

مفید برای اختلالات گوارشی

آبغوره برای رفع اختلالات گوارشی بسیار مفید است. آبغوره سبب افزایش اسید معده شده در نتیجه به روند هضم غذا و سوء هاضمه کمک می کند. از آنجایی که آبغوره خاصیت ضد عفونی و ضد باکتریایی دارد، برای از بین بردن انگل های روده و معده بسیار مفید است. علاوه بر دفع کرم ها، باعث پیشگیری از بروز و رشد میکروب ها و کرم ها در روده و معده می شود.

درمان رماتیسم و دردهای عضلانی

آبغوره به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد باعث کاهش التهاب و درد مفاصل می شود. همچنین، سرشار از تارتارات پتاسیم است که به درمان رماتیسم کمک می کند. غوره و عصاره آن به سبب کاهش پا درد، کمر درد و سیاتیک می شود.

سایر فواید آبغوره

  • ادرار آور است.
  • برای کبد و صحال مفید است.
  • تصفیه کننده خون و سم زدا قوی است.
  • برای کسانی که از آلرژی و حساسیت رنج می بردند، مفید است.
  • جهت خونریزی لثه و التهاب مخاط دهان مفید است.
  • قاعده آور است.
  • برای گزیدگی زنبور و خارش پوست بسیار موثر است.
  • دافع بلغم و صفرا آور است.
  • برطرف کننده تشنگی است.
  • محرک اشتها است.

توجه: آبغوره برای افرادی که دچار مشکلات زخم معده و التهاب روده هستند، توصیه نمی شود. از آنجایی که قاعده آور است برای زنان باردار مناسب نمی باشد. همچنین، افرادی که طبع سردی دارند از مصرف آن باید اجتناب کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر غوره را با خواص مرطوب مبارزه با تومورهای سرطانی، کاهش کلسترول بد، هضم راحت تر غذا، کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن، از بین برنده کرم معده و روده، افزایش آنتی اکسیدان، درمان درد سیاتیک و کمردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0