topNotif

10 مورد از بهترین فواید بلغور گندم که نمی دانستید

1682 بازدید
06 فروردین 02
ریحون
,
بروزرسانی شده در تاریخ 7 فروردین 1402

10 مورد از بهترین فواید بلغور گندم که نمی دانستید

در حالی که بلغور گندم ممکن است همیشه اولین دانه انتخابی شما نباشد، به طرز شگفت انگیزی مغذی است و دارای تعدادی فواید سلامتی است. آنها دارای فوایدی برای بهبود هضم، تحریک رشد و تکامل، تقویت گردش خون، کمک به خواب، جلوگیری از بیماری های مزمن و محافظت از سیستم ایمنی و غیره هستند.

بلغور گندم چیست؟

گندم بلغور مخلوطی از غلات (دانه های پوست کنده) از انواع مختلف گندم است که در خاورمیانه، هند یا اروپا یافت می شود. این ماده در مخلفات مختلف بسیار پرطرفدار است و می تواند خیلی سریع طبخ شود که آن را به یک غذای راحت و همه کاره تبدیل می کند. اگر از طرفداران این غذاها هستید، احتمالا بلغور را به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده تابوله تجربه کرده اید.

در حالی که انواع مختلفی از غلات در جهان وجود دارد، بسیاری از آنها از گندم تصفیه شده به دست می آیند که سپس برای تولید غذاهای کربوهیدرات تصفیه شده استفاده می شود. اینها برای سلامتی شما خوب هستند، اما با طبیعت خام و سرشار از مواد مغذی این گندم مقایسه نمی شوند.

حقایق تغذیه بلغور گندم

اجزای کلیدی بلغور گندم شامل سطوح بالای آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، نیاسین، مس، فسفر، منگنز، فیبر و پروتئین غذایی است. این گونه نسبت به گندم تصفیه شده غلظت بیشتری از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر را ارائه می دهد که آن را حتی برای سلامت انسان مفیدتر می کند. همچنین کالری و چربی بسیار کمی وجود دارد که می تواند این ماده غذایی را برای افراد دارای رژیم غذایی بسیار مهم تبدیل کند.

خواص بلغور گندم در طب سنتی

  1. هضم را بهبود می بخشد

سطوح بالای فیبر غذایی به تحریک فرآیندهای گوارشی در بدن کمک می کند و از برخی بیماری ها مانند یبوست، نفخ، گرفتگی عضلات و سوء هاضمه جلوگیری می کند. این فیبر همچنین می تواند کارایی جذب مواد مغذی را در روده شما بهبود بخشد و با از بین بردن اسیدهای چرب امگا 6 اضافی و تجمع در شریان ها، تعادل کلسترول شما را بهبود بخشد. این گندم به طور قابل توجهی فیبر بیشتری نسبت به سایر انواع معمول غلات دارد.

  1. مدیریت دیابت

بلغور گندم به صورت سنتی و حداقل فرآوری می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که چنین غلاتی می توانند شاخص گلیسمی پایین تری داشته باشند که در غلات آسیاب نشده نیز دیده می شود. به همین دلیل، می تواند برای افراد مبتلا به دیابت، به ویژه در موارد قند خون پس از غذا مفید باشد.

  1. استخوان های بدن را قوی و مستحکم می سازد

مواد معدنی موجود در گندم بلغور آن را برای بسیاری از اندام ها مهم می کند، اما به ویژه برای بهبود استحکام استخوان ها مفید است. با افزایش سن، تراکم مواد معدنی استخوان به طور طبیعی کاهش می‌یابد، بنابراین برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان به مقادیر کافی فسفر، منگنز، آهن نیاز داریم. این گندم این مواد معدنی را در غلظت‌های بالا ارائه می‌کند و این غلات را به یک تقویت‌کننده استخوان تبدیل می‌کند

10 مورد از بهترین فواید بلغور گندم که نمی دانستید

10 مورد از بهترین فواید بلغور گندم که نمی دانستید

  1. از قلب محافظت می کند

جدا از اثراتی که فیبر بر تجمع کلسترول در قلب دارد، بلغور گندم می‌تواند از راه‌های دیگر نیز به سلامت قلب و عروق کمک کند. مقدار قابل توجهی پتاسیم در گندم بلغور وجود دارد و این یک گشادکننده عروق شناخته شده است، به این معنی که می تواند فشار روی رگ های خونی و شریان ها را کاهش دهد و فشار خون را کاهش دهد. برای افرادی که در معرض خطر بالای مشکلات قلبی عروقی هستند، گندم بلغور یک انتخاب رژیم غذایی عاقلانه است که می تواند فشار خون بالا را کنترل کند.

  1. سیستم ایمنی را افزایش می دهد

طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گندم بلغور می تواند تاثیر جدی بر سیستم ایمنی داشته باشد. روی، به ویژه، با یک پاسخ ایمنی قوی تر در بدن مرتبط است، و بلغور گندم دارای سطوح قابل توجهی از این ماده معدنی در هر وعده است – تقریباً 20٪ از مصرف پیشنهادی روزانه.

  1. گردش خون را تقویت می کند

آهن یک ماده معدنی کلیدی در رژیم غذایی ما است، زیرا تأثیر زیادی بر سیستم گردش خون ما دارد. کمبود آهن، کم خونی نامیده می شود و می تواند منجر به ضعف، بی نظمی، خستگی و اختلالات معده شود. این به این دلیل است که آهن یک جزء ضروری در گلبول های قرمز است و وقتی گردش خون ما کاهش می یابد، سطح انرژی ما نیز کاهش می یابد. یک وعده استاندارد گندم بلغور حدود 15 درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را دارد.

 

همچنین بخوانید: 12 نشانه کمبود روی و رژیم غذایی برای مدیریت آن

 

  1. کاهش وزن

طبیعت کم کالری و کم چرب این دانه غلات آن را برای افرادی که رژیم دارند ایده آل می کند. محتوای بالای فیبر باعث می‌شود احساس سیری بیشتری کنید، بنابراین از پرخوری و میان وعده‌های بین وعده‌های غذایی جلوگیری می‌کند و همچنین کمک کمتری به محتوای چربی و کالری شما می‌کند.

  1. خواص آنتی اکسیدانی

غلات معمولاً با داشتن پتانسیل آنتی اکسیدانی بالا مرتبط نیستند، اما بلغور گندم دارای مشخصات آنتی اکسیدانی از مواد مغذی گیاهی است که می تواند به از بین بردن التهاب و کاهش جهش سلول های سالم، که پیش ساز سرطان است، کمک کند. رادیکال های آزاد در بدن باعث تحریک استرس اکسیداتیو در بدن و در نتیجه التهاب می شود که می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود.

  1. سرعت رشد

بلغور گندم با داشتن تمام آمینو اسیدهای ضروری که بدن ما برای رشد و نمو به آن نیاز دارد، منبع عالی پروتئین است که بدن ما برای رشد بافت‌ها، سلول‌ها، رگ‌های خونی جدید و غیره به آن نیاز دارد. اگر در حال بهبودی پس از آسیب یا بیماری هستید. مصرف زیاد پروتئین کامل برای بهبودی سریع ضروری است.

10 مورد از بهترین فواید بلغور گندم که نمی دانستید

10 مورد از بهترین فواید بلغور گندم که نمی دانستید

  1. خواب را تنظیم می کند

سطح چشمگیر منیزیم موجود در این دانه به دلیل تأثیری که منیزیم می‌تواند بر تولید برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی آرامش‌بخش داشته باشد، آن را به خواب‌آوری عالی تبدیل می‌کند. هنگامی که بدن شما این انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند، سیستم عصبی را آرام می کند و ذهن را آرام می کند و به شما کمک می کند تا دوره های خواب آرام و طولانی داشته باشید. کسانی که از بی خوابی و سایر اختلالات خواب رنج می برند باید برای چند هفته بلغور گندم را در رژیم غذایی خود امتحان کنند و احتمالاً تغییر محسوسی را مشاهده خواهند کرد.

چگونه گندم بلغور را بپزیم؟

مواد لازم

  • یک فنجان گندم بلغور متوسط آسیاب شده
  • نمک 1/4 قاشق چایخوری
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر
  • نصف فنجان آب

طرز تهیه

  • روغن را به قابلمه اضافه کنید و سپس بلغور گندم و آب را اضافه کنید.
  • خوب مخلوط کنید و بگذارید بجوشد. پس از انجام این کار، در تابه را بپوشانید تا گندم را با شعله ملایم حدود 10-12 دقیقه بپزید.
  • حواستان باشد که گندم بیش از حد پخته نشود.
  • بعد از اینکه دیدید نرم شد، ظرف را از روی حرارت بردارید و بگذارید مدتی خنک شود.
  • آن را با سالاد یا به تنهایی سرو کنید

نکته

  • می توانید سبزیجات سرخ شده را برای یک وعده غذایی سالم به این آماده سازی اضافه کنید.
  • اگر از روغن دیگری برای چنین آماده سازی استفاده می کنید، با خیال راحت آزمایش کنید.
  • برای طعم دار شدن می توانید سس های مختلفی را به تابه اضافه کنید.

کلام پایانی

بلغور گندم برای مصرف بی خطر است. با این حال، افزایش مصرف غلات کامل به صورت روزانه ممکن است میزان نفخ و یبوست را افزایش دهد. نفخ یک عارضه جانبی رایج افزایش مقدار فیبر مصرفی به صورت روزانه است. در صورت عدم تحمل گلوتن، این احتمال وجود دارد که فرد دچار نفخ دردناک شود. در چنین مواردی توصیه می شود برای درک بهتر نفخ در صورت شدید بودن یا درد شدید با پزشک مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گندم را با خواص درمان درمان ورم های داخلی، درمان نازایی، درمان سیاه سرفه و بیماری سل، بازکننده عادت ماهیانه، رفع اسهال و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    11 اردیبهشت 1402

    سلام بلغورگندم را بابرنج بپزید و میل کنید تا ازخواص آن بهرمند شوید

0