topNotif

آرد سوجی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

14172 بازدید
11 دی 98
بهاره
,,

آرد سوجی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

آرد سوجی یا سمولینا، محصولی است که از گندم دوروم تهیه می شود. این آرد که به آرد ماکارونی نیز شهرت دارد، معمولا در تهیه ماکارونی و نان ها استفاده می شود. این آرد نسبت به آرد گندم کمی تیره تر و به رنگ زرد روشن است. محصولات تهیه شده از سمولینا علاوه بر طعم جدیدش، جایگزین سالم و مناسبی برای انواع آردها می باشد، زیرا دارای فواید بسیاری نظیر کمک به کاهش وزن، کنترل قند ، تامین انرژی و کاهش کلسترول است. بسیاری از متخصصین تغذیه آرد سمولینا به جای آرد گندم توصیه می کنند، زیرا حاوی مواد مغذی بسیاری است که به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از انواع مختلف بیماری کمک می کند. حال در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که آرد سوجی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد.

 

آرد سوجی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

آرد سوجی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

 

ارزش غذایی آرد سمولینا (سوجی)

مصرف سمولینا برای سلامتی بدن مفید است، زیرا حاوی تمام عناصر مغذی مانند کربوهیدرات ، فیبر، چربی و پروتئین می باشد. همچنین، سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین آ، ویتامین ب یک (تیامین)، ویتامین ب 2 (ریبوفلاوین)، ویتامین ب 3 (نیاسین)، ویتامین ب 6، فولات (ویتامین ب 9) و ویتامین ب 12 است. علاوه بر این، حاوی مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و غیره می باشد.

فواید آرد سمولینا یا آرد سوجی

مفید برای افراد دیابتی

آرد سوجی یا سمولینا برای بیماران دیابتی بسیار مفید است، زیرا این آرد شاخص گلیسمی (شاخص قند خون) بسیار پایینی دارد. به همین علت، سمولینا با سرعت کمتری در معده و روده نسبت به آرد سفید هضم و جذب می شود و به کنترل موثرتر قند خون در بیماران دیابتی کمک می کند. مصرف سوجی نه تنها می تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد، بلکه وجود مواد مغذی مانند منیزیم و فیبر می تواند از بروز بیماری دیابت نوع 2 پیشگیری کند.

حفظ سلامت قلب

بسیاری متخصصین بر این باورند که سمولینا یک ماده غذایی مفید برای بیماران قلبی است. این ماده مغذی دارای عنصری به نام سلنیم است که بیمار را در برابر حمله قلبی محافظت می کند. علاوه بر این، سمولینا باعث تقویت سلامت قلب می شود و مصرف آن می تواند از حمله قلبی، نارسایی قلبی و غیره جلوگیری کند. همچنین، مصرف منظم سمولینا نیز می تواند ایمنی بدن را افزایش داده و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.

کمک به کاهش وزن

کسانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، بهتر است آرد سوجی را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا این ماده غذایی بعد از مصرف، نسبت به سایر غذاها با سرعت کمتری هضم می شود و به آرامی توسط بدن جذب می گردد. بنابراین، باعث می شود مدت طولانی احساس سیری کرده و از گرسنگی های مکرر بکاهد و سبب کاهش کالری مصرفی و در نهایت لاغری شود.

پیشگیری و درمان کم خونی و فقر آهن

سمولینا برای کسانی که مشکلاتی مانند کم خونی یا فقر آهن دارند مفید است، زیرا این آرد منبع خوبی از آهن است. اضافه کردن سوجی به رژیم غذایی، باعث افزایش تولید گلبول های قرمز در بدن شده و بر کمبود آهن غلبه می کند. علاوه بر درمان شما می توانید برای جلوگیری از کم خونی نیز به طور مرتب از این آرد مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  خواص گندم سیاه و فواید بی نظیر آن برای سلامت بدن

 

درمان مشکلات گوارشی

مصرف آرد سوجی برای افرادی که از مشکلات گوارشی، به ویژه یبوست رنج می برند، بسیار مفید است، زیرا سمولینا حاوی مقدار خوبی از فیبر می باشد. فیبر به هضم سریع تر غذا کمک کرده، در نتیجه حرکت روده ای نیز به طور منظم صورت گرفته و یبوست را برطرف می شود. اگر شما نیز از یبوست رنج می برید، می توانید از آرد سمولینا استفاده نمایید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیم موجود در آرد سوجی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این، سمولینا حاوی مقادیر مناسبی از گروه ویتامین ب، ویتامین ای و ویتامین ث نیز می باشد. ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان برای بدن ما عمل کرده و به محافظت از بدن ما در برابر اثرات رادیکال های آزاد یا عناصر مضر کمک می کنند. با مصرف مرتب سمولینا می توانید مصونیت خود را افزایش داده و بیماری های شایعی مانند سرماخوردگی ، سرفه یا تب جلوگیری کنید .

افزایش سطح انرژی بدن

آرد سمولینا حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات است که به بدن انرژی می دهد. این آرد یک ماده مغذی و ایده آل برای کسانی است که به سطح انرژی بالایی مانند ورزشکاران، احتیاج دارند. سوجی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است، در حالی که مقادیر بسیار کمی چربی در آن وجود دارد. بنابراین، برای افزایش انرژی و چربی سوزی و همچنین کاهش وزن بسیار مفید می باشد.

کمک به متعادل کردن رژیم غذایی

بدن انسان برای عملکرد بهتر نیاز به تمام مواد مغذی دارد، اما برای همه امکان پذیر نیست که موادغذایی مختلف را برای تامین مواد مغذی مختلف داشته باشند. به همین علت به چنین افرادی توصیه می شود که سمولینا را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا استفاده از آن در متعادل کردن رژیم غذایی کمک می کند. آرد سمولینا حاوی مقادیر خوبی از مواد مغذی ضروری مانند فیبر، گروه ویتامین ب ، ویتامین ای و غیره است. همچنین، میزان چربی و اسیدهای چرب ترانس موجود در آن ناچیز بوده و هیچ نوع کلسترول مضر و سدیم نیز در آن وجود ندارد. بنابراین اگر شما قادر به داشتن یک رژیم متعادل نیستید، می توانید با مشورت پزشک، مصرف سمولینا را به عنوان یک گزینه مناسب انتخاب کنید.

کنترل و کاهش کلسترول خون

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از مهمترین فواید سمولینا وجود چربی و کلسترول ناچیز در آن است. بنابراین، اگر می خواهید میزان کلسترول بدن خود را کنترل کنید، این آرد را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر این، سوجی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است که به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون کمک می کند.

موارد منع مصرف آرد سوجی (سمولینا)

اگر چه سمولینا برای سلامتی بسیار مفید است، اما می تواند برای برخی افراد مضرر بوده و سبب بروز مشکلات شود، از جمله:

  • مصرف این آرد به افرادی که از بیماری سلیاک (عدم تحمل گلوتن)رنج می برند، توصیه نمی شود. وجود گلوتن موجود در سمولینا ممکن است سبب ایجاد مشکلات معده، کهیر، آبریزش بینی، عطسه، حالت تهوع و استفراغ شود.
  • افرادی که مشکلات تنفسی دارند، باید از مصرف بیش از حد سمولینا اجتناب کنند، زیرا مصرف بی رویه آن می تواند علائم بیماری را در چنین افرادی افزایش دهد.
  • مصرف بیش از حد سمولینا، ممکن است در برخی از افراد مشکلاتی ماننداسهال ایجاد کند.

توجه: در صورت مصرف هر نوع دارو، قبل از مصرف آرد سوجی با پزشک خود مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

آرد سفید را برای تهیه انواع کیک، حلوا، خمیر پیتزا و پیراشکی، نان و برای غلیظ کردن انواع غذاها مانند سس ها، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    18 اردیبهشت 1402

    عالی

0